Tanken var att det kanske vore dags att man skrev något annat här på forumet än i köp/sälj så jag tänkte starta en liten byggtråd för omväxlings skull. Litet bakgrundsfakta man bör ha före man börjar undra om jag inte riktigt är den vassaste pennan i penalen: Jag tror inte under några förhållanden att det går att tillverka något med svarven på ett vettigt sätt. Meningen är att lära sig mera om CNC-teknik, mest DC-servodrivning och svarvbyggen överlag. Det är tacksamt billigt att klåpa i denna viktklass.
Jag studerar maskin- och produktionsteknik på ingenjörsnivå tredje så det mekaniska lär jag få att lira. En liten fräs har jag också konverterat till både Mach 3 och EMC2 och modifierat en aning. Elektroniken kan sätta käppar i hjulen men det är inte precis något invecklat inom denna "branch".
Här är då en bild offret:

En Sumore 2100 dvs. en Sieg C0. Den är 44cm lång och väger mäktiga 13kg

Det som skall göras är följande:
- Bygga dator (19" rack)
- Tillverka motorfästen och axelkopplingar
- Montera servon, 45W från cncdrive
- Göra en kontrollåda med drivsteg, BoB, PSU och annat man nu kan tänkas behöva
Detta skall väl fås gjort dom kommande två veckorna. Med studerandebudget är det inte lätt att hålla uppe takten på byggen precis.
Nästa steg blir inkapsling och spindelmotorbyte. Troligtvis blir det slantbed av det hela. Drömmer man vidare kanske det blir en verktyktygsväxlare till sommaren men ta det med en nypa salt.