Bygga ett ammunitionslöst gevär?
Bygga ett ammunitionslöst gevär?
Jag funderar lite på att försöka göra ett gevär/pistol med måltavla som är ammunitionslös. Tänkte att man ju ganska enkelt kan göra ett gevär med en laser, finns ju lasermoduler att köpa på ELFA, electrokit mm, går ju att göra så att lasern tänds ett ögonblick när man trycker på avtryckaren, det simulerar ett skott. Går ju att utveckla med en vikt som ger rekyl också om man vill.
Men, finns det någon sensor som känner av laser?
Det ska ju vara en rund prick med en diameter på ca 4 cm som fungerar som måltavla, bäst vore ju om det går att registrera var på pricken man träffar. Har man dessutom ett större område att träffa på så går ju måltavlan att utveckla med en vindmätare(riktning och styrka) så att vindavdrift räknas automatiskt i tavlan. Då måste man titta på vindvimplar och justera siktet på geväret rätt för att träffa.
Kan någon ge tips på lämplig laser och sensorer? Kanske det finns något bättre än laser som är mer lämpat för detta.
Avstånd på 30-100 meter skulle vara bra och en träffyta som är runt 15-20 cm i diameter skulle vara kanon.
Men, finns det någon sensor som känner av laser?
Det ska ju vara en rund prick med en diameter på ca 4 cm som fungerar som måltavla, bäst vore ju om det går att registrera var på pricken man träffar. Har man dessutom ett större område att träffa på så går ju måltavlan att utveckla med en vindmätare(riktning och styrka) så att vindavdrift räknas automatiskt i tavlan. Då måste man titta på vindvimplar och justera siktet på geväret rätt för att träffa.
Kan någon ge tips på lämplig laser och sensorer? Kanske det finns något bättre än laser som är mer lämpat för detta.
Avstånd på 30-100 meter skulle vara bra och en träffyta som är runt 15-20 cm i diameter skulle vara kanon.
Re: Bygga ett ammunitionslöst gevär?
Man skulle ju kunna ta en webbkamera som konstant tittar på målområdet och som tex fryser bilden när den detekterar laserpricken så man kan se träffen på en monitor där man sitter. Vill man vara mer avancerad kan man låta datorn beräkna träffen och visa till exempel avstånd från mittpunkten.
Om du har ett riktigt jaktvapen så tror jag det finns moduler som man laddar som en patron som har laserkälla i sig, används bla för grovinskjutning och eventuellt skyttesimulatorer.
Om du har ett riktigt jaktvapen så tror jag det finns moduler som man laddar som en patron som har laserkälla i sig, används bla för grovinskjutning och eventuellt skyttesimulatorer.
Bra idé. Men jag tror att man måste sätta webbkameran så att den tittar på baksidan av en halvtransparent måltavla, för att den ska kunna avgöra hur bra man skjutit. Annars kommer den antingen bara se direktträffar rakt in i linsen, eller se varje avfyrning inom vinkeln linsen ser.
Jag kanske inte var tydlig nog, kameran ska sitta så att den filmar själva objektet/måltavlan från samma håll som skytten tittar på objektet, bara sitta mycket närmare.
Jag missförstod dig. Så klart menade du så. Och så klart kan man filma från samma sida som skytten, då behöver ju inte tavlan vara halvtransparent. En nackdel med att filma från samma sida som skytten är att blir lite svårare, och behövs fler parametrar, för datorn att beräkna hur långt ifrån mitten man träffade, eftersom att kameran måste sitta med en vinkel från centrumlinjen genom tavlan.
IR-filter på webbkameran och IR-laser så kanske det blir lite mindre störkänsligt?
De flesta såna där lösningar brukar fungera "tvärtom", att geväret känner av var på tavlan det är riktat mot.
En fotodiod och optik i geväret och sen har tavlan nån form av "scannande" punkt (typ som en på en bildskärm, en punkt i taget är tänd och så känner geväret av när det ser en tänd punkt).
Det svåra där är väl precisionen på optiken.
Man skulle kanske kunna använda tavlor som består av en normalt svart LCD med en vit "springande punkt" och en fotodiod bakom. Lasern måste då lysa så länge att punkten hinner svepa hela skärmen.
Algoritmen blir ju alltså nåt i stil med:
for rad = 1 to rader
for kolum = 1 to kolumner
"släck pixel"
if ljus then träff = "rad, kolumn"
"tänd pixel"
next kolumn
next rad
Det slog mig att normal ska displayen kanske släppa igenom allt. Sen när fotodioden känner en träff så körs en snabb scanning (displayen blir mörk med en scannande punkt) för att lokalisera träffen?
En fotodiod och optik i geväret och sen har tavlan nån form av "scannande" punkt (typ som en på en bildskärm, en punkt i taget är tänd och så känner geväret av när det ser en tänd punkt).
Det svåra där är väl precisionen på optiken.
Man skulle kanske kunna använda tavlor som består av en normalt svart LCD med en vit "springande punkt" och en fotodiod bakom. Lasern måste då lysa så länge att punkten hinner svepa hela skärmen.
Algoritmen blir ju alltså nåt i stil med:
for rad = 1 to rader
for kolum = 1 to kolumner
"släck pixel"
if ljus then träff = "rad, kolumn"
"tänd pixel"
next kolumn
next rad
Det slog mig att normal ska displayen kanske släppa igenom allt. Sen när fotodioden känner en träff så körs en snabb scanning (displayen blir mörk med en scannande punkt) för att lokalisera träffen?
- electronix
Kolla på BR(leksaksaffär) eller Toys R Us. Köpte ett IR- Gevär till mina söner under förra året, fungerar så att geväret skickar ut en smal modulerad IR-stråle och målet, ett staket liknande föremål som man hänger upp 3st hästskor på, innehåller 3st IR-mottagare. Jäkla kul grej faktiskt
Med tanke på att jag är jägare så kom ju givetvis planer på att göra något liknande som kan användas i mina vapen, men det får bli en projekttråd om det senare.

Med tanke på att jag är jägare så kom ju givetvis planer på att göra något liknande som kan användas i mina vapen, men det får bli en projekttråd om det senare.
Vore en fördel om man kunde bygga in lasern i en klickpatron, så att man kan träna med sitt riktiga gevär.
Nått liknande http://www.opticsplanet.net/aimshot-uni ... ights.html men att det bara skickar ljus vid avfyrning.
Nått liknande http://www.opticsplanet.net/aimshot-uni ... ights.html men att det bara skickar ljus vid avfyrning.
En bunt fotodioder då? Man sätter dem i en klunga och kollar vilken som har starkast utslag bara! Funkar ju troligen inte i solsken men det kommer nästan ingen optisk lösning att göra.
Jag provade nåt liknande på en jaktmässa för en drös med år sen. Det var tänkt som träningsredskap och monterades på en riktig studsare. Där såg man dessutom vinglet i realtid på en skärm vid sidan av som läraren kunde hålla koll på. Sedan markerades "träffen" på skärmen när man tryckte in avtryckaren.
Kanske dags att skaffa en sån här?
Kanske dags att skaffa en sån här?

Okej, många bra ide'er! Kul!
Jag gillade den där LCD-metoden, men det som är lite krångligt är att jag i så fall skulle behöva en LDC på ca 150 x 150 mm och pixlar på ca 5 x 5 mm. Jag är inte så hemma på LCD:er. Finns det så stora LCDs med stora pixlar? Man kan väll koppla ihop pixlar med varann för att få bredare rader och kolumner kanske(iofs så spelar det ju ingen roll om pixlarna är små så länge det fungerar, men det känns lättare med färre pixlar). Sen vill jag att tavlan ska fungera ute när det är kallt och då kanske en LCD är för långsam?
Sen fotodiod-metoden verkar ju också bra. Men säg att jag har 25 st som sitter i 5 rader och fem kolumner, hur kan man koppla det för att scana av med en prosessor? Hur många pinnar på prosessorn behövs? Går det med 10 pinnar, en på varje rad och en på varje kolumn?
Så behöver man nog ha någon typ av blästrat glas framför så att träff registreras även om man träffar mellan två fotodioder(kanske det även gör att tavlan inte reagerar så mycket på solljuset också, om prosessorn bara registrerar hastiga ljusändringar som träff)
Vore kanon om jag fick mer hjälp då jag är nybörjare på detta.
Jag gillade den där LCD-metoden, men det som är lite krångligt är att jag i så fall skulle behöva en LDC på ca 150 x 150 mm och pixlar på ca 5 x 5 mm. Jag är inte så hemma på LCD:er. Finns det så stora LCDs med stora pixlar? Man kan väll koppla ihop pixlar med varann för att få bredare rader och kolumner kanske(iofs så spelar det ju ingen roll om pixlarna är små så länge det fungerar, men det känns lättare med färre pixlar). Sen vill jag att tavlan ska fungera ute när det är kallt och då kanske en LCD är för långsam?
Sen fotodiod-metoden verkar ju också bra. Men säg att jag har 25 st som sitter i 5 rader och fem kolumner, hur kan man koppla det för att scana av med en prosessor? Hur många pinnar på prosessorn behövs? Går det med 10 pinnar, en på varje rad och en på varje kolumn?
Så behöver man nog ha någon typ av blästrat glas framför så att träff registreras även om man träffar mellan två fotodioder(kanske det även gör att tavlan inte reagerar så mycket på solljuset också, om prosessorn bara registrerar hastiga ljusändringar som träff)
Vore kanon om jag fick mer hjälp då jag är nybörjare på detta.
finns en ganska hygglig tråd om detta , med en intressant lösning med en wii hankontroll som tar hand om infon
kommer inte ihåg var, men troligtvis ungefär ett år bakåt i tiden
det finns ett annat sätt med, ska fundera om jag ska visa hur, har haft en fundering på om det är en fungerande ide för att sälja, men den är enkel och fungerar, har kört den som träning hemma innomhus sedan i sommras
den har nackdelar, men för den som har förstånd så funkar det ändå
Tänk och ni kanske kommer på det själva ändå

det finns ett annat sätt med, ska fundera om jag ska visa hur, har haft en fundering på om det är en fungerande ide för att sälja, men den är enkel och fungerar, har kört den som träning hemma innomhus sedan i sommras
den har nackdelar, men för den som har förstånd så funkar det ändå
Tänk och ni kanske kommer på det själva ändå