Lock-in förstärkare / brusfiltrering. hjälp

Berätta om dina pågående projekt.
banquo

Lock-in förstärkare / brusfiltrering. hjälp

Inlägg av banquo »

Hej!
Jag håller på med en uppgift som jag kört fast med rätt ordentligt.
Uppgiften är att göra en hemmabyggd lock-in amp, mha fyrkantsvågsmultiplkiation.
Målet är att hitta en svag signal i en massa brus.
Vi jämför med en "färdig" som heter AD630.
Det är även lite termer jag är osäker på; komparator främst.
Hursomhelst, nog med utsvävningar så här långt har jag tänkt, och frågan är:

Vi använder två förstärkare, en inverterande o en ickeinverterande till vår insignal, dessa kommer sedan till
varsin transistor, med motsatt baskarkt. transistorernas baser är kopplade till samma nod, det är där referenssignalen
skickas in. Alltså kommer antingen bara den inv eller icke-inv signalen ledas vidare då ref.sign byter tecken.
Sedan kör vi signalen genom ett LP-filter, och får bort det mesta bruset (tror jag, fyrkantsvågen är väl en massa sin fkt enl four, och summasign kommer snabbt bli för högfrekventa?).

Frågor
: De dubbla transistorerna ser jag som en "absolutvärdesbildare" eftersom man har en positiv o en negativ kopia av insignalen,
så kommer ju alltid en att gå igenom. ( är detta rätt o hur utnyttjar vi det?)

Är rätt säker på hur man räknar ut förstärkningen äver hela kretsen, men hur modifierar jag tidskonstanen så att jag kan uppnå en önskad bandbredd, och ett önskat frekvensberoende (ex -12db/oktav) ?

- Jag kan ha rört ihop det rätt ordentligt, så om någon vill så vore det uppskattat med en snabb sammanfattning om hur kretsen fungerar
och vad de olika delarna kallas.

Tack på förhand :) :bravo:
banquo

Re: Lock-in förstärkare / brusfiltrering. hjälp

Inlägg av banquo »

Ojsan, jag ber om ursäkt om jag kanske postat i fel kategori, är ny här :humm:
Skriv svar