är det möjligt att "pumpa upp" strömmen från e

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sven

är det möjligt att "pumpa upp" strömmen från e

Inlägg av sven »

Håller på och ska bygga ett switchat nätagg till en mindre dator, nätagget ska vara så litet som möjligt och därför vill ja inte ha en onödigt stor transformator.
jag vill ha ut ca 12v 3A, 5v/3a och 3.3v/1A
själva switchdelen är inget större problem men det är just det med transformatorn.

har kikat lite på ett vanligt atx nätagg och lagt märke till att transformatorn i den var väldigt liten. går det på nått sätt att pumpa upp strömmen från en mindre transformator? läste på nån sida att fördelen med switchade nätagg var just att man kunde använda mindre transformatorer?!?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

De kan använda mindre trafos på grund av att de kör med mycket högre frekvens än vanlig nätspänning.

I övrigt så vet jag väldigt lite om switchande agg.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Elfa:
TOPSwitch®-II PWM-switch
Fabr Power Integrations
Dessa switchar gör det lätt att konstruera switchade nätaggregat eller DC/DC-omvandlare med upp till 90 % verkningsgrad. Denna den andra generationen TOP-switchar har en hel del förbättringar som t ex utökat effektområde. De är i första hand tänkta för flyback-kopplingar men den unika konstruktionen medger även kopplingar som buck, boost eller forward. Switcharna har skyddsfunktion mot övertemperatur och inbyggd strömbegränsning.

Enkel kräver få komponeter. Exempel finns i data bladet....
jag vill dock varna för nätspäningarna....

73-160-11

Och se till att hålla isolations avstånden så du slipper överslag
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag läste bara lite snabbt, så jag kan ha missat det. Men jag såg inget om hur man dimentionerar trafon. Någon som kan det?
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Kollade in lite snabbt på tillverkrens hemsida och fann följade
http://www.powerint.com/PDFFiles/an18.pdf
Den ska väll reda ut några fråge tecken angånde trafon....
Det finns även ett program på hemsidan men jag har inte testat det...

Eller var det en "vanlig" trafo du tänkte på?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det stämmer. det var nog den där infon jag letade efter. (har inte hunnit studera den)
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Hittade en intresant IC för switchning i en några år gammal elektroniktidning från utlandet.

Kretsen heter LT1373 och klarar att leverera 1,5A. Den har en switchfrekvens på 250KHz. Max inspänning 30V. Det senare kanske är lite lågt. Men den verkade väldigt enkel. Kräver bara en spole och några resistorer och kondingar. 7 komponenter totalt i exemplet i tidningen. Men jag har inte kollat in databladet nått.

Men detta kanske inte är vad du söker?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

nä det är inte det han söker. i ett nätagg måste man ha en galvanisk avskiljning. till det bekövs en trafo.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

men man måste ju ha en trafo i vilket fall? Pappa höll på med sånt där förut, men jag kommer inte ihåg var han fick infon ifrån. Ska se om jag hittar någon länk.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Nej man han skulle ju kunna använda den för att ta ner 5V eller 12V till 3,3V. Tyvärr så är den lite för klen för 5V railen eftersom att den ska kunna ge 3A.
sven

lindning av trafo..

Inlägg av sven »

har kollat på topswitch lösningen och den ser grymt bra ut... har använt deras program för uträkning av lindningar mm..
Har dock aldrig lindat en trafo förut, är det någon som har en bra beskrivning på vad man ska tänka på och hur det går till osv?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Det självklara är väl att man ska låta bli att skrapa bort lacken på koppartråden.

Sen bör du försöka använda så grov tråd som möjligt. Använd den grövsta du kan pressa dit med et antal varv du vill ha. Då blir det lite effektivare. Detta stämmer i alla fall för elmotorer.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Man bör ha en isolation mellan primer och sekendär lindningen...
(Typ eltejp duger nog, krympslang. Vet faktiskt inte vad de använder)

Tänk även att hålla isolatinon avstånden på kretskortet....
sven

Inlägg av sven »

kollade på tråd till trafon på elfa, den isolerade virningstråden e ju satans dyr! går det bra att använda lackisolerad koppartråd??
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Ja visst... det är standard typ
Skriv svar