Alternativ till PLC
Alternativ till PLC
Hej
Jag letar efter något i stil med en PLC, men vill gärna kunna skriva program i C. Industri-PC känns inte tillräckligt stabilt, ska sitta i en industriapplikation och gärna stå å gå utan service i 15 år, PLC:er klarar ofta detta men de känns inte så roliga att programmera. Behöver vara utbyggbart då jag behöver storleksordningen 500 digitala ingångar och 500 digitala utgångar, samt några analoga ingångar, RS232 interface sen helst även ethernet. Någon som har tips på någon stabil hårdvara? Det är inte aktuellt att bygga något eget, vill ha beprövad hårdvara som helst skall vara av något känt märke, priset på hårdvaran är av mindre betydelse. Någon som har något tips?
Jag letar efter något i stil med en PLC, men vill gärna kunna skriva program i C. Industri-PC känns inte tillräckligt stabilt, ska sitta i en industriapplikation och gärna stå å gå utan service i 15 år, PLC:er klarar ofta detta men de känns inte så roliga att programmera. Behöver vara utbyggbart då jag behöver storleksordningen 500 digitala ingångar och 500 digitala utgångar, samt några analoga ingångar, RS232 interface sen helst även ethernet. Någon som har tips på någon stabil hårdvara? Det är inte aktuellt att bygga något eget, vill ha beprövad hårdvara som helst skall vara av något känt märke, priset på hårdvaran är av mindre betydelse. Någon som har något tips?
Re: Alternativ till PLC
Varför vill du skriva i just C? Det är sällan det används i PLC-sammanhang. Jag föreslår att du kikar på Siemens S7, med dess tre språk kan du göra i princip allt som går att göra med C.
Framförallt är det för att kunna köra simulering av hela systemet på en PC enkelt, det ska kommunicera med en pc uppåt och en annan apparat neråt och det är bra att kunna köra allt på skrivbordet i en PC. Har tittat på S7-400 lite, känns hårdvarumässtgt rätt men det känns lite omständigt att programmera jämfört med ett enkelt c-program i en microcontroller.
En PLC är ju bara en mikrokontroller med lite skydd av ut/in-gångarna 
Antar dock att industrin inte godtar ett labbdäck med kopplingssladdar som en bra lösning
Finns det inte simuleringsmjukvaror till de flesta PLCs av större märke?

Antar dock att industrin inte godtar ett labbdäck med kopplingssladdar som en bra lösning

Finns det inte simuleringsmjukvaror till de flesta PLCs av större märke?
En av anledningarna till att en PLC just är så stabil och kan stå och gå i 15 år utan avbrott är väl kanske just att den INTE är programmerad i C utan i mer "maskinnära" språk... Inget ont om C men det finns säkert en anledning till att det inte används så mycket i PLC-sammanhang...
//B1N4RY
//B1N4RY
En reflektion bara.... Varför göra nåt eget när det finns färdiga lösningar med PLC, Ska det rulla i 15 år utan service vill det till att det är enkelt, och precis som Mrfrenzy säger skulle jag med kika på S7. Många funktioner i S7 finns ju redan färdiga, enklare att programmera.rickardg skrev:Hej
ska sitta i en industriapplikation och gärna stå å gå utan service i 15 år, PLC:er klarar ofta detta men de känns inte så roliga att programmera.
Och sen vad händer om t.ex. man vill göra lite ändringar i programmet under resans gång då vill det ju till att det är nån som kan C-programmering som gör det.
> men det känns lite omständigt att programmera...
Det har aldrig slagit dig att det kanske finns en anledning att
PLC programmeras som de gör ? Det kanske vore bättre att hyra in
en firma inom industriautomation som vet vad de håller på med.
Det har aldrig slagit dig att det kanske finns en anledning att
PLC programmeras som de gör ? Det kanske vore bättre att hyra in
en firma inom industriautomation som vet vad de håller på med.
B1n4ry: nja... är du nu ganska säker på det?
Ett PLC-program är egentligen interpreterat vilket betyder att det finns ett underliggande "OS" som tolkar det program man har lagt in och utför det och kan även se till att "skydda" själva programkörningen så att ingen oönskade effekter uppstår.
Att "OS"et kan vara programmerat i C är högst troligt varför ditt påstående är ganska fel, om "OS"et är programmerat i ena eller andra språket är ganska likgiltigt, det viktiga är att det skyddar sig själv så att PLC-programmet inte kan göra oönskade saker.
Men jag håller med om att en väl vald PLC skulle vara rätt grej, speciellt med tanke på framtiden, det händer faktisk att hårdvara går sönder och med ett C-program i en PC med I/O-kort kan det bli mycket besvärligt att ha en fungerande hårdvara i mer än 4-5 år medan PLC kommer att finnas många år. PLC-hårdvaran kanske kommer att utvecklas men de kommer helt säkert att vara bakåtkompatibla varför samma program kan köras i många olika PLC'ar.
Ett PLC-program är egentligen interpreterat vilket betyder att det finns ett underliggande "OS" som tolkar det program man har lagt in och utför det och kan även se till att "skydda" själva programkörningen så att ingen oönskade effekter uppstår.
Att "OS"et kan vara programmerat i C är högst troligt varför ditt påstående är ganska fel, om "OS"et är programmerat i ena eller andra språket är ganska likgiltigt, det viktiga är att det skyddar sig själv så att PLC-programmet inte kan göra oönskade saker.
Men jag håller med om att en väl vald PLC skulle vara rätt grej, speciellt med tanke på framtiden, det händer faktisk att hårdvara går sönder och med ett C-program i en PC med I/O-kort kan det bli mycket besvärligt att ha en fungerande hårdvara i mer än 4-5 år medan PLC kommer att finnas många år. PLC-hårdvaran kanske kommer att utvecklas men de kommer helt säkert att vara bakåtkompatibla varför samma program kan köras i många olika PLC'ar.
> Att "OS"et kan vara programmerat i C är högst troligt varför ditt påstående är ganska fel,
Inte alls. Det är en väldig skillnad mellan OS'et/firmware/whatever som tillverkaren av
PLC'n har satt samman och applikationen som slutanvändaren knackar ihop. Speciellt
när det gäller kontroll/dokumentation/tester o.s.v. Och de säkerhetsfunktioner som man
ofta förknippar med en PLC ligger, som du säger, sannolikt i OS'et, men det har i sig inte
något med vilket språk/verktyg som OS'et är skrivet i. Det viktiga är att det *finns* där.
Inte alls. Det är en väldig skillnad mellan OS'et/firmware/whatever som tillverkaren av
PLC'n har satt samman och applikationen som slutanvändaren knackar ihop. Speciellt
när det gäller kontroll/dokumentation/tester o.s.v. Och de säkerhetsfunktioner som man
ofta förknippar med en PLC ligger, som du säger, sannolikt i OS'et, men det har i sig inte
något med vilket språk/verktyg som OS'et är skrivet i. Det viktiga är att det *finns* där.
Jo, vi är nog ganska överens men jag uttryckte mig fel:
Vilket språk tillverkaren har använd till "OS"et är intensivt likgiltigt, bara det är ett stabilt program!
Vilket språk PLC-programmet skrivs i är OCKSÅ intensivt likgiltigt då det ligger "ovanpå" och helt enkelt inte tillåts strula till det hela då "OS"et håller hårt koll på detta.
Stabiliteten i systemet beror då enbart på stabiliteten i "OS"et.
Detta betyder dock inte att man inte kan skriva ett felaktigt PLC-program som gör fel men PLC'n flippar inte av den orsak, den gör bara vad den ska, stabilt och säkert.
Vilket språk tillverkaren har använd till "OS"et är intensivt likgiltigt, bara det är ett stabilt program!
Vilket språk PLC-programmet skrivs i är OCKSÅ intensivt likgiltigt då det ligger "ovanpå" och helt enkelt inte tillåts strula till det hela då "OS"et håller hårt koll på detta.
Stabiliteten i systemet beror då enbart på stabiliteten i "OS"et.
Detta betyder dock inte att man inte kan skriva ett felaktigt PLC-program som gör fel men PLC'n flippar inte av den orsak, den gör bara vad den ska, stabilt och säkert.
Simulator ingår i utvecklingsmiljön, och den har även nätverksstöd så den kan kommunicera med andra enheter i simuleringen.rickardg skrev:Framförallt är det för att kunna köra simulering av hela systemet på en PC enkelt, det ska kommunicera med en pc uppåt och en annan apparat neråt och det är bra att kunna köra allt på skrivbordet i en PC.
Angående huruvida det är omständligt att programmera:
Om du kan C idag så känns det givetvis svårare att programmera i S7. När du väl lärt dig det så kommer du märka att det går mycket snabbare och effektivare för sådana här applikationer än att skriva motsvarande funktioner i C.
Ta hem en testversion av Step 7, köp en begagnad S7 på blocket eller av någon här på forumet och börja prova, du kommer snart in i det.
Det finns utmärkta industri-PC som skulle passa din applikation.
Kolla http://www.beckhoff.se/.
De har flera varianter som du kan programmera godtyckligt. Har dock tyvärr aldrig arbetat med dem själv.
Ett annat alternativ om man föredrar Linux är Wagos produkter:
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-53 ... ve-351.htm
Kolla http://www.beckhoff.se/.
De har flera varianter som du kan programmera godtyckligt. Har dock tyvärr aldrig arbetat med dem själv.
Ett annat alternativ om man föredrar Linux är Wagos produkter:
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-53 ... ve-351.htm
Senast redigerad av niroma 13 januari 2010, 12:37:54, redigerad totalt 1 gång.
Bra att simulatorn har nätveksstöd, löser simuleringsbitarna.
Hur avancerade saker kan man göra med de inbyggda plc-språken? är på tidig planeringsnivå ännu så jag vet inte ritkigt vad som ska göras men i pricip ett antal insignaler från sensorer grupperas till olika grupper och olika grupper aktiverar olika aktorer, sen lite feedback från aktorer osv, grovt förenklat Tanken är att det ska vara enkelt att konfigurera nya sensorer och aktorer med hjälp av tabeller, dessa tabeller ska kunna uppdateras utifrån utan att behöva programmera om själva programmet utan bara ändra i tabellerna (som sparas i flash/eeprom eller liknande), tabellerna automatgeneras av en PC vid ändringar i systemet.
Av det jag sett när jag tittade lite på simulaorn såg jag tex inga tabellfunktioner för att lagra data, lite därför det känns som att de inbyggda språken inte räcker till.
Hur avancerade saker kan man göra med de inbyggda plc-språken? är på tidig planeringsnivå ännu så jag vet inte ritkigt vad som ska göras men i pricip ett antal insignaler från sensorer grupperas till olika grupper och olika grupper aktiverar olika aktorer, sen lite feedback från aktorer osv, grovt förenklat Tanken är att det ska vara enkelt att konfigurera nya sensorer och aktorer med hjälp av tabeller, dessa tabeller ska kunna uppdateras utifrån utan att behöva programmera om själva programmet utan bara ändra i tabellerna (som sparas i flash/eeprom eller liknande), tabellerna automatgeneras av en PC vid ändringar i systemet.
Av det jag sett när jag tittade lite på simulaorn såg jag tex inga tabellfunktioner för att lagra data, lite därför det känns som att de inbyggda språken inte räcker till.
> är på tidig planeringsnivå ännu så jag vet inte ritkigt vad som ska göras...
Nej, och ändå mindre vet *vi* det...
De svar du får kan ju bara baseras på det som har framkommit i tråden,
inte på annan information som bara du sitter inne med. Mitt förslag att
hyra in någon från en firma som jobbar med industriautomation kvarstår,
även om det kanske bara är för att gå igenom de inledande kravspecarna.
> lite därför det känns som att de inbyggda språken inte räcker till.
Eller så är din tänkta lösning inte lämplig för det aktuella problemet.
Vad vet jag...
Nej, och ändå mindre vet *vi* det...

De svar du får kan ju bara baseras på det som har framkommit i tråden,
inte på annan information som bara du sitter inne med. Mitt förslag att
hyra in någon från en firma som jobbar med industriautomation kvarstår,
även om det kanske bara är för att gå igenom de inledande kravspecarna.
> lite därför det känns som att de inbyggda språken inte räcker till.
Eller så är din tänkta lösning inte lämplig för det aktuella problemet.
Vad vet jag...

Det lilla jag vet om PLC innefattar att de precis om µc klarar olika saker, sensorer etc. Alltså måste man veta tillämpningen innan man kan välja den om inte det är en väldigt enkel applikation, typ knapp tänder lampa, då duger vilken som helst nästan.