Modifiera bilstereo: bygga in AUX

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
melv

Modifiera bilstereo: bygga in AUX

Inlägg av melv »

Jag tänkte modifiera min bilstereo, för att få till någon sorts AUX-ingång. Nu är det en vanlig CD/radio-stereo, så som jag ser det så har jag tre val. Antingen kan jag låta AUX:en gå på radiodelen, CD-delen eller koppla den direkt in i förstärkarmodulen.
Stereon är en Sony CDX-S22, kopplingsschema för hela stereon finns här:
CD-delen är på sidan 15, radiodelen finns på sidan 23 och förstärkarmodulen på sidan 31. Mer detaljerad info om förstärkarmodulen finns här: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... asheet.pdf

Enklast är nog att ta radiodelen. Jag antar att jag får göra såhär.
1. Ta reda på left/right output från radiodelen till mainboarden.
2. Löda bort de specifika benen från kretskortet och koppla de enligt följande schema:
Bild
Med en 2-kanals 2-polig brytare som man skiftar mellan radio och AUX. Går det att koppla såhär? Finns det några risker med att jorden för både AUX:en och radio är ständigt sammankopplade? Jag hittar inga 3-pols strömbrytare nämligen. Existerar det?

Ett annat alternativ är ju att göra en cd-skiva som är helt tyst, och sen koppla AUX:en där istället, men jag tror det blir snyggare att göra det via radiodelen.

Någon som har synpunkter på detta? Tror ni det funkar? Alla tips är välkomna.

EDIT:
Bilder på delarna.

Kretskort underifrån

Kretskort ovanifrån (med förstärkarmodulen längst upp)

Förstärkarmodul underifrån

CD-kontakt underifrån

CD-kontakt ovanifrån

Radio ovanifrån, framifrån

Radio ovanifrån, bakifrån

Radio underifrån

Ett par frågor. Om man tittar på radiodelen underifrån, så står det ju tydligt R-CH, L-CH och GND. Är det den jorden man ska använda då? Kan det vara så enkelt att man kopplar höger, vänster och jord till respektive lödpunkt?

--------------------
Jag gjorde om alla femtielva bilder till länkar pga storleken........
//Jimmy
--------------------
Senast redigerad av melv 12 januari 2010, 19:30:42, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: Modifiera bilstereo: bygga in AUX

Inlägg av blueint »

En liten fräck idé.. skicka digitala data direkt där CD enhetens läshuvud sitter.. eller dess D/A.
Å andra sidan jobbar förstärkaren analogt så det kanske är lika bra att plocka rätt på linje ingången som borde sitta vid någon form av analogt MUX chip.
MrVan

Inlägg av MrVan »

Det finns risker med brum om du låter jordarna vara kopplade, i bilstereosammanhang används nästan uteslutande flytande jord pga störningar som lätt uppkommer annars, tex från generator mm

mvh: MrVan
melv

Inlägg av melv »

MrVan: Rinsker med brum säger du. Det bästa vore alltså att försöka hitta en 3-polig brytare och även skifta jorden mellan radio och AUX? Existerar sådana? Tänkte köra på en sån här. Går ju att använda en 1-polig och en 2-polig, men det hade varit bra med en 3-polig.
blueint skrev:En liten fräck idé.. skicka digitala data direkt där CD enhetens läshuvud sitter.. eller dess D/A.
Å andra sidan jobbar förstärkaren analogt så det kanske är lika bra att plocka rätt på linje ingången som borde sitta vid någon form av analogt MUX chip.
Det där förstod jag inte mycket av. Isåfall hade jag ju varit tvungen att omvandla de analoga signalerna från AUX-en till digitala signaler först.... Det känns väldigt onödigt. Tror jag ska försöka sätta den där radions signaler går ut till huvudkortet.
MrVan

Inlägg av MrVan »

Borde väl gå att hitta en 4-polig liten brytare?? Tänk bara på att inte koppla signal-jord tillsammans med batteri-jord, för då kommer du att få störningar, å de e ju inte kul :-/

mvh: MrVan
H.O

Inlägg av H.O »

Jag gjorde exakt så på en Panasonic-apparat för många år sedan. Den hade ingång för CD-växlare men det gick inte att få den att byta till den ingången utan att en "äkta" CD-växlare var inkopplad - jag skulle köra MP3. I apparaten satt en TEA6320T och med databladet i ena handen och oscilloskop-proben i andra letade jag reda på var signalen från tunern gick in i kretsen, lyfte de benen från kortet och satte en växlande omkopplare. Sen använde jag cinch-kontakterna för "CD-växlar-ljudet" som ingång för min MP3-spelare. Funkade perfekt.

Lycka till!
/Henrik.
melv

Inlägg av melv »

Henrik:
Låter väldigt intressant! Ja jag har ändrat planerna lite. Jag ska koppla in AUX:en direkt på förstärkarmodulen. Jag gissar att radiodelen ger en väldigt låg signal, och att då ge signal från t ex en mp3-spelare kanske sabbar något. Den signalen måste ju vara rejält mycket högre än den från radiodelen menar jag. Vad tror du om det?
Ett problem är ju bara att förstärkarmodulen vill ha in-signaler från 4 st högtalaringångar, se pdf:en för förstärkarmodulen, sidan 6 och 7. Jag har ju bara vanlig stereo från mp3-spelaren (höger och vänster högtalare). Går detta att lösa på nåt vis? Går ju att koppla in ytterligare en strömbrytare som gör att aux-vänster går in på både förstärkarmodulens främre och bakre vänsteringång, och aux-höger går in på både förstärkarmodulens främre och bakre högeringång. Jag slipper helst att ha en massa strömbrytare för samma uppgift.

Hade varit fint om någon kunnig kunde titta på ovan nämnda pdf och se om det går att på något sätt slippa koppla in input på alla fyra ingångarna på förstärkarmodulen, och ändå få ut fyra kanaler.
MrVan skrev:Borde väl gå att hitta en 4-polig liten ?? Tänk bara på att inte koppla signal-jord tillsammans med batteri-jord, för då kommer du att få störningar, å de e ju inte kul :-/
Hmm, 3-polig räcker väl?
Senast redigerad av melv 13 januari 2010, 23:48:40, redigerad totalt 1 gång.
MrVan

Inlägg av MrVan »

Visst gör de det, men kanske lättare att hitta en 4-polig än en 3-polig, menar jag :-)
H.O

Inlägg av H.O »

I mitt fall så kopplade jag ju in mig innan själva förstärkaren, alltså på TEA6320-chippet som skötte EQ, balans, fade etc. Signalen från tunern låg alltså på "line-nivå". Jag kommer inte åt databladet på din förstärkarmodul för tillfället, nått fel på AllDataSheet verkar det som.
melv

Inlägg av melv »

Tyvärr har hela detta projektet gått i stöpet nu. Jag måste ha råkat kortsluta något vid förstärkarmodulen, för nu är hela fronten helt död. Alternativt kan jag ha råkat komma åt något annat, men jag har inte tillräcklig kunskap för att felsöka kretskortet. Jag har en gammal front där många knappar slutat fungera, men jag ska testa den imorgon. Har jag tur så är det bara fronten som är kass.

Det jag vet att jag gjorde var att försöka komma åt ben 12 på förstärkarmodulen (återigen, se datablad för den, sidan 6 och 7) för att se om det överhuvudtaget gav något att koppla aux:en direkt dit. Jag kan ha råkat kortsluta ben 12 med ben 11 eller 13, dvs en annan ingång för ljudsignal (ben 11) eller "signal ground" (ben 13). Det första alternativet borde ju inte göra någon skada (eller?) utan det är väl mer troligt att pajade efter att ha kortslutit ben 12 (insignal) med ben 13 (jord). Eller tänker jag fel? Jag har som sagt dålgit med kunskap inom detta, så alla tips mottages med glädje!
Se första inlägget i denna tråd för bilder samt scheman.
Skriv svar