Handhållen spelkonsol v4.0

Berätta om dina pågående projekt.
victor_passe

Handhållen spelkonsol v4.0

Inlägg av victor_passe »

Hej, nu är det dags att visa mitt senaste tillskott till serien handhållna spelkonsoler. Jag ska konkurrera ut både gameboy och psp.
Lite spec:
CPU: PIC24FJ64GA002 16bit 16MISP
RAM: 8KB
ROM: 64KB
Lagring: microSD
Batteri: 2,4V NIMH 250mAh
Display:128x64 monokrom lcd med vit bakgrund.
User Input: 2x analog joystick och 2x knappar

Jag har 2st switchregulatorer som ger 25mA till bakgrundsbelysningen och 3,3V till systemet.(Jag tror jag är kär i sot23-5, så litet och trevligt)

Vad tror ni, kommer min enhet sälja i miljonexemplar om jag masstillverkar?

Jag ska nu använda mplab c30 för att skriva min kod istället för mikroe c kompilator.

Bild
Bild
Bild
Bild

Testade just koppla in pickit2 och den hittade processorn. Och jag mätte upp 3.39V på matningsspänningen.
Så allt verkar OK. Ska skriva lite kod så for jag har tid/orkar.

Vad ska jag skriva för spel tycker ni?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Handhållen spelkonsol v4.0

Inlägg av AndLi »

Pong :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Hade tänkt något lite mer avancerat. Funderar på hur svårt det är att få in simpel 3d vektor grafik. Någon som vet något om sådant eller har en länk?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Pong i 3D då :)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Super Mario så klart :D

Och om jag får vara lite tråkig och fråga frågor istället för att ge svar. Har du någon mer info om regulatorerna? Amatör som jag är så är jag ju kvar på 780X men är lite trött på värmen...

edit: Är de analoga pinnarna från DX? Köpte ett par olika sådana därifrån men tyckte att responsen var lite "ryckig" iom att de har en tendens att fastna lite hela tiden.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Det är 2st 73-266-15, det finns olika versioner med olika max ström.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Kanske något rymdspel eller liknande?

Jag funderar bara på varför du inte har en färgdisplay? Priset är väl inte någon större skillnad på nuförtiden, och de är väl inte så mycket svårare att interface'a? Eftersom du tänker försöka dig på vector 3D grafik så verkar du ju inte vara rädd för utmaningar, och spelmöjligheterna måste ju bli väldigt mycket större med en färgdisplay :)

Tänkte tex denna, en 2,8 tum display med 262k färger och som en bonus touch, 300kr

Edit: Eller ett strategi spel, det är väl inte så vanligt på handkonsoler? Kunde ju varit kul! :D
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

jag har kollat på dem skärmarna men tanken med detta projektet är att lära mig 16 bit pic, inte bygga en jätte avancerad spelkonsol. Och jag vill inte ha en sådan stor skärm och det är en jobbigare kontakt.
Och sedan blir det mycket svårare när man bakar in rgb.
ekman

Inlägg av ekman »

Grym grejj måste jag säga :)

Angående spel så skulle jag nog kunna tänka mig lira nån slags RPG spel som är i stil med Secret of Mana , Zelda (link to the past), Chrono Trigger på den där.

Jag får känslan att ett 3D spel skulle bli svårt att tyda. Speciellt när det är monokrom. Men det är helt klart värt ett försök.
Kanske ett liknande sånt här då (Stunt Racer FX) http://www.youtube.com/watch?v=iEaflsH0 ... re=related

Tyckte det var rätt så kul när jag var liten :)
Skriv svar