Elverk och faser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Elverk och faser

Inlägg av FormerMazda »

Snart dags för värmepump till kåken, och då börjar genast tankarna fara kring att det är dags att byta upp sig från "1-fas"verket till ett 3-fas med allt som kommer omkring detta. Alltså jordtag, reservkraftskåp till centralen med mera..

Men, det tog mig ett bra tag innan jag hittade infon om att det flesta "1-fas"verken i själva verket är ett 2-fas verk på 2x115v. Alltså finns ingen nolla.
Men ett 3-fas verk borde väl ändå ha nolla? Har sökt som en tok, men inte blivit klokare..

Läste också nånstans om att en del elbolag kommer ut gratis och fixar jordtag!? Kan detta stämma? Eller blir man bara utskrattad om man ställer den frågan till sin .. provider av nät?

Ska kanske förtydliga att det är elpannan till pumpen som kommer köras på elverket om så krävs. Detta iom. att vedpannan åker ut nu.
v-g
EF Sponsor

Re: Elverk och faser

Inlägg av v-g »

Du kommer bli fattig om du ska värma huset med ett elverk. Cirkpumparna brukar vara "lagom" att driva utöver detta börjar det kosta tiotusentals kronor tyvärr.

Vill man vara säker är alltid något med ELD att föredra ;)

Problemet vad jag förstått är att man måste säkra upp så att dels strömmen inte går bakvägen ut på elnätet samt att strömmen (när den kommer) inte gör en ljusbåge av generatorn. Detta är enkelt att göra manuellt (när man kan) men kostsamt att göra automatiskt.

Angående faserna så tycker då jag att det "borde" vara en nolla annars kommer ju enbart rena trefasprylar att fungera, ofta sitter ju där något som vill ha 240v i lite diversesaker.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan ju alltid fråga...
Men att slänga ned en stadig RF-vajer i borrhålet är ju en enkel metod.
Men jag kollade med Vattenfall för några år sen, och dom skulle vara glada att fixa ett jordtag om jag fixade allt annat, borrning, vajer, elkabel mm. Deras "fördel" är att dom då kan räkna in jordtaget i deras återledningsnät.
Om du gör något sådant, så har jag mätinstrument för det, flång nya och helt oanvända...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hellre en rejäl dunk diesel nån gång per år än ett utkylt hus. :wink: Elverket är ju såklart tänkt som reserv/nödström. Alltså när det verkligen har skitit sig och strömmen inte återvänt efter nåt dygn eller nåt.

Ang. frånskiljning/återvändning av nät så är det just det som reservkraftskåpet fixar. Eller reservkraftsomkopplare som väl är en rättare benämning, var lite otydlig visst.
Exempel: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1279

Men grundfrågan var som sagt om det finns en nolla normalt sett i 3-fasverk. Vilket även jag tycker att det borde finnas.

Limpan: Så man delar jordtaget med elbolaget? Hmm, jaa, det gör man ju när man kör på nät förståss. Men om man ska fixa allt jobb och material så är det egentligen bara mätningen som de utför sen då?
Kul med instrumenten, men efter att ha forskat lite så är det bara att inse att jag nog inte reder ut matten.. Min tanke var att ta i ordentligt så räcker det nog.
Ska ha luft/vatten, så borrhål eller markvärme finns inte. Däremot ska 8x4meter "vedskjul" byggas, man kan ju passa på att slänga i lite då.. :wink:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag tycker egentligen att det är förvånande att det inte finns "färdiga" vattenbaserade dieselvärmepannor för elavbrottsdrift (12VDC start/drift) och 12VDC cirkpumpar.
Krasst är det ju så att verkningsgraden för en sådan panna är mycket hög så om elen kostar säg 3:-/kWh under några timmar ett fåtal timmar om året så skulle det vara lönsammare att köra lokal värmeproduktion även om dieselkostnaden är hög.
Möjligen så skulle ett sådant arrangemang även löna sig ekonomiskt om man isåfall kunde säkra ned och ta spetsvärmen ur dieselvärmaren istället för via elpatron.
Hur stor skulle en dieselvärmare behöva bli om man tillät sig att den körde ON/OFF på bara en effekt (och räknade gradminuter för att prognostisera värmebehovet)?
Den skulle ju dockas till skorstensstocken så avgassidan är ju enkel det skulle kunna bli en rätt enkel installation för de som slängt ut sina vedpannor eller andra eldstäder i pannrummet, jag tänker mig en pryl som är smal, grund men rätt hög i sitt utförande.
En enkel lösning med 20l jeepdunkar skulle ju funka bra en sådan innehåller ju ca 200kWh "värme" och det är ju en hel del för normala hus.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Aj fasen.. Nu sådde du ett frö.. Aj aj..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du en fungerande vedpanna eller är den helt slut? Har svårt att förstå att man slänger ut nåt som fungerar i alla lägen, menar att bättre värmebackup finns inte.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

limpan4all skrev:Jag tycker egentligen att det är förvånande att det inte finns "färdiga" vattenbaserade dieselvärmepannor för elavbrottsdrift (12VDC start/drift) och 12VDC cirkpumpar.
Finns dieselvärmare (vatten) för fordonsbruk 12/24volt med inbyggd cirkulationspump. En sådan i rätt storlek går säkert att koppla in på ett villasystem, om man har extern cirkulationspump (den inbyggda räcker kanske inte till för en villa.

Men det kostar ju pengar så är nog väldigt få som tycker det är värt en investering. Långa elavbrott är ju trots allt ovanligt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

tecno skrev:Har du en fungerande vedpanna eller är den helt slut? Har svårt att förstå att man slänger ut nåt som fungerar i alla lägen, menar att bättre värmebackup finns inte.
Har en fungerande och relativt ny panna. Dock viadrus gjutgärn med överförbränning. Denna jobbar mot acktank med slinga i för vv.
Att samköra detta med värmepump är tyvärr att be om problem, visst skulle man kunna böka till det med rör och kranar, men bara jag tittar på pappas hus som konverterades till vp för dryga 8 år sedan så finns det ingen vits med det. Han som bor mer på landet än mig har använt sin panna en gång på den tiden. Men nu är den mest ett rostproblem..
Anledningen till att jag byter är att jag fick pumpen löjligt billigt, och att jag under vintertiden är låst till att vara hemma och elda. Tyvärr, annars ser jag också bara fördelar med ved.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag kör med en kombipanna dvs pellets - ved - el (innan byte till pellets va det en oljebrännare). Mestadels går den på pellets nu då det är så förb-t kallt men ved morgon och kväll under 'normala' förhållanden. El har jag inte använt på ett bra tag och så kommer ej att ske heller om jag inte bryter ben/armar förståss.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Värmepumpsdrift från eget elverk är inte det enklaste, tyvärr.

Du måste dimensionera elverket till nånstans runt 10ggr maxeffekten, dvs om värmepumpen drar 3 kW måste du ha ett 30kW verk.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

FormerMazda skrev:Ska kanske förtydliga att det är elpannan till pumpen som kommer köras på elverket om så krävs. Detta iom. att vedpannan åker ut nu.
:wink:

Alltså en patron på 9kw + lite styr och pumpar. Resten av kåken kommer ju åka med förståss också, men det är ju bara en bonus.
peo007

Inlägg av peo007 »

Dieseldrivet Elverk 3-fas 11kW
Pris 62 375:-

Hm är det värt det?

PEO
Senast redigerad av peo007 11 januari 2010, 22:22:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Peo>>
1: Du tillförde absolut ingenting till tråden.
2: Vem har nånsin sagt att jag ska köpa ett nytt?
3: Och ens det som du tipsar om?

Peace out! :wink:
TommyT

Inlägg av TommyT »

TomasL skrev:Värmepumpsdrift från eget elverk är inte det enklaste, tyvärr.

Du måste dimensionera elverket till nånstans runt 10ggr maxeffekten, dvs om värmepumpen drar 3 kW måste du ha ett 30kW verk.
Hur menar du? Och varför? Låter helt befängt. Drar patronen 3 KW så drar den väl 3 KW?
Skriv svar