Jag har börjat skissa på en manuell kontroll till stegmotorstyrning, alltså en lös dosa på sidan av som har två knappar samt hastighetsinställning (dock inte acceleration osv). Den skickar in puls och riktning till valfritt stegmotorkort. Jag har byggt upp den runt en 555 med ställbar frekvens och duty cycle. Jag är nybörjare på sånt här och har bara labbat fram en lösning i Multisim som verkar fungera. Vad säger ni om nedanstående schema? Tanken är att man bara skall behöva trycka på en knapp för vardera riktning. Trycker man båda kommer den att gå med DIR hög som det ser ut nu.
Sen har jag funderat på om jag inte bara skulle kunna sätta dit fler switchar och AND-grindar för att kunna köra t ex tre axlar från samma kort. Visserligen är det då samma hastighet på alla. Jag vet ju att Jojje gjort något liknande tidigare, men jag har inte hittat reda på det schemat.
Värden på resistorer, kondensatorer och pottar taget lite ur luften just nu, bara för att kunna se något på det simulerade oscilloskopet i Multisim, detta skall ju anpassas efter vettiga spann så småningom.
Är jag helt ute och cyklar?