Manuell kontroll för stegmotorkort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
X-IL
EF Sponsor

Manuell kontroll för stegmotorkort

Inlägg av X-IL »

Jag har börjat skissa på en manuell kontroll till stegmotorstyrning, alltså en lös dosa på sidan av som har två knappar samt hastighetsinställning (dock inte acceleration osv). Den skickar in puls och riktning till valfritt stegmotorkort. Jag har byggt upp den runt en 555 med ställbar frekvens och duty cycle. Jag är nybörjare på sånt här och har bara labbat fram en lösning i Multisim som verkar fungera. Vad säger ni om nedanstående schema? Tanken är att man bara skall behöva trycka på en knapp för vardera riktning. Trycker man båda kommer den att gå med DIR hög som det ser ut nu.

Sen har jag funderat på om jag inte bara skulle kunna sätta dit fler switchar och AND-grindar för att kunna köra t ex tre axlar från samma kort. Visserligen är det då samma hastighet på alla. Jag vet ju att Jojje gjort något liknande tidigare, men jag har inte hittat reda på det schemat.

Värden på resistorer, kondensatorer och pottar taget lite ur luften just nu, bara för att kunna se något på det simulerade oscilloskopet i Multisim, detta skall ju anpassas efter vettiga spann så småningom.
Bild

Är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Manuell kontroll för stegmotorkort

Inlägg av AndersG »

Du, jag har en dylik koppling breadboardad eftersom jag nyss lött ihop tre styrkort. Har ett handritat schema oxå. Kan posta i morgon om jag hinner.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Gärna! gör väl egentligen detta mest som en övning, men det vore ju kul om det funkade bra också.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det var det nog, skall sätta mig in i det sen också.

Men vad sägs om mitt förslag?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ingen som har några åsikter. Känns som att det är alldeles för simpelt för att fungera, men jag får väl helt enkelt koppla upp det på breadboard och se om det funkar eller ej.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tycker det borde sluta snurra när du trycker ner din CW knapp.
Utgången (6) grinden går ju låg då.

Sen blir ju dir inte låg utan flytande, när du inte har CCW aktiv. Vet inte om det är så bra.

Tyckte iof jojjes lösning var simpel med, men det är ju kanske roligare att fixa något eget för dig.

/Ola
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja jag funderade på det också, men saken är ju den att det skall pulsa. Däremot DIR-pinnen är ju endera hög eller låg. Dock ahr jag funderat på att den kan bli flytande, skall väl sätta dit pull down kanske.

EDIT: Varför går step låg? Nybörjare som sagt...
Senast redigerad av X-IL 12 januari 2010, 15:22:57, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Mmm..Men det är något som haltar med lösningen.

08'an funkar ju som så att om någon av pinnarna är låg så blir utgången låg.

Med en pulldown så....ja du inser ju själv.

Fast CCW skulle funka iallafall :)

/Ola
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Min tanke med kretsen: När CW är tryckt kommer pulserna på STEP och DIR är låg (flytande nu), när CCW är tryckt kommer pulserna på STEP och DIR är hög. Ingen knapp, inget kommer på STEP och DIR låg.

CW går ju "förbi" AND-grinden

EDIT:förtydligade
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jo jag tror jag förstått tanken.

CCW Funkar i lösningen.

När du trycker ned CW så antar jag att du försöker koppla "förbi" grinden, men som sagt utgången är ju låg och borde därmed sabba pulsen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ahhh, jag fattar mitt misstag, det ser bra ut i Multisim, men då är det nog nåt som halt med simuleringen då. Jaha hur kommer jag runt det då? En diod mellan grinden och "påkopplingen"?

EDIT: Eller en OR mellan de olika?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Borde väl räcka med ett motstånd antar jag.

Sen skall nog ett pulldown mostånd in på DIR oxo.

Vet inte hur multisim hanterar flytande ingång. Men AND grinden skall ju inte gå hög om inte båda ingångarna är höga.
Många simulatorer agerar som att flytande är hög. Finns säker någon bra förklaring, men som sagt så är det nog dumt att ha den flytande.

Detta går att lösa på något snyggare sätt men då går det nog åt någon mer komponent.

Blir nog inge bra om båda knapparna trycks samtidigt osv.

/Ola
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Får nog inte riktigt ihop det hur ett motstånd skulle hjälpa "krocken" i signalnivåer efter AND-grinden. Dock skall det dit pulldown på DIR som sagts tidigare. Men behövs det verkligen på STEP? Det skadar väl inte dock, men jag tycker i min enfald att den aldrig skulle kunna bli flytande.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det hjälper väl på samma sätt som ett pulldown till jord på step, borde väl sitta på utgången innan "förbiledningen" kopplas in.

Sa inget om pulldown/up på step, helt riktigt blir aldrig utgången flytande.

Du får "Multisimma" och kolla :)
Skriv svar