Prestanda hos borstlösa RC-motorer, outrunners
Prestanda hos borstlösa RC-motorer, outrunners
Jag har fått för mig att jag ska försöka använda en borstlös PM-motor för RC-bruk (typ outrunner) i ett litet projekt. Jag har haft lite kämpigt att hitta nån form av datablad jag förstår mig på bara. RC-marknaden verkar vara väldigt varumärkesinriktad, för det enda jag hittar hos alla försäljare jag kollar är listning per tillverkare, och de enda parametrar som beskriver prestandan är Kv och vikt. Det kan jag ju för all del förstå, men jag vill ju veta mer. Så jag vänder mig till er! Det verkar ju finnas RC-folk här, och det bör väl rimligtvis finnas nån här som kan sparka mig i rätt riktning.
Jag är ute efter en motor med högt vridmoment vid låga varvtal. I applikationen kommer varvtalet knappast ligga över några hundra varv per minut, och utan att ha en aning om det finns så letar jag efter nåt med vridmoment ~0.1 - 0.5Nm. Orsaken till att jag letar i RC-världen är att jag inbillar mig att det bör gå att hitta hyfsat billiga motorer, men det är det jag vill ta reda på nu alltså. Drivning får jag stå för själv, så jag letar bara motor.
Finns det här? Vad ska jag leta efter? Var ska jag leta?
Jag är ute efter en motor med högt vridmoment vid låga varvtal. I applikationen kommer varvtalet knappast ligga över några hundra varv per minut, och utan att ha en aning om det finns så letar jag efter nåt med vridmoment ~0.1 - 0.5Nm. Orsaken till att jag letar i RC-världen är att jag inbillar mig att det bör gå att hitta hyfsat billiga motorer, men det är det jag vill ta reda på nu alltså. Drivning får jag stå för själv, så jag letar bara motor.
Finns det här? Vad ska jag leta efter? Var ska jag leta?
Re: Prestanda hos borstlösa RC-motorer, outrunners
Dom flesta RC motorerna ligger runt 10000-35000rpm så jag tror du måste ha växel låda! Vad ska du använda motorn till? Om du tex ska ha en propeller på motorn kan man ju ta mindre propeller med mindre vinkel för att utnyttja motorns rpm. Du kan ju maila några RC butiker om dom har några bra lösningar på ditt problem, dom brukar vara rätt bra på att kring gå problem!
Här finns det billiga motorer, brukar handla där.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... tegory=222
låter som att du vill ha en motor med så lågt Kv värde som möjligt, vad dessa har i vridmoment har jag ingen aning om.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... tegory=222
låter som att du vill ha en motor med så lågt Kv värde som möjligt, vad dessa har i vridmoment har jag ingen aning om.
Vill du handla "inomlands" så måste jag slå ett slag för http://www.aircpro.com/.
Bra priser på motorer.
Svårt att säga något om val utan att veta vad du tänker göra med den.
Generellt så ger låga KV lägre varv och mer vrid.
Normalt talar man om watt i stället för vridmoment när man väljer motor i RC-samanhang.
Sånt går ju att räkna om antar jag.
/Ola
Bra priser på motorer.
Svårt att säga något om val utan att veta vad du tänker göra med den.
Generellt så ger låga KV lägre varv och mer vrid.
Normalt talar man om watt i stället för vridmoment när man väljer motor i RC-samanhang.
Sånt går ju att räkna om antar jag.
/Ola
Tack för svaren!
Jag har tittat lite snabbt i butikerna, och det verkar ju onekligen finnas rätt billiga motorer att få tag på.
Jag vill slippa växellåda i applikationen, bland annat eftersom jag vill kunna "backdriva" den mekaniskt. Jag ska snurra en axel i 0-200 rpm, och ibland vill jag att axeln ska driva motorn. Axelvinkeln kommer jag att kunna hålla reda på med encoder.
Visst kan man räkna om effekt till vridmoment, men då behöver man ju veta vilket varvtal det handlar om. Jag är ju mer intresserad av vrid vid låga varv, än av toppeffekt, så den säger ju inte mig så mycket tyvärr. Jag vet inte ens om den effektsiffra som anges är in- eller uteffekt. Bästa vore om nån specade vrid- och effektkurvor, men det kanske är att hoppas för mycket.
Jag inser att vrid vid låga varv beror på drivningen lika mycket som motorn, och då vill man ju gärna veta hur mycket man kan kräma på utan att ha sönder nåt. Många anger ju en maxström under typ 10-30 sekunder, men jag har inte hittat mycket om kontinuerliga strömmar. Har nån sett nåt i den stilen?
Jag har tittat lite snabbt i butikerna, och det verkar ju onekligen finnas rätt billiga motorer att få tag på.
Jag vill slippa växellåda i applikationen, bland annat eftersom jag vill kunna "backdriva" den mekaniskt. Jag ska snurra en axel i 0-200 rpm, och ibland vill jag att axeln ska driva motorn. Axelvinkeln kommer jag att kunna hålla reda på med encoder.
Visst kan man räkna om effekt till vridmoment, men då behöver man ju veta vilket varvtal det handlar om. Jag är ju mer intresserad av vrid vid låga varv, än av toppeffekt, så den säger ju inte mig så mycket tyvärr. Jag vet inte ens om den effektsiffra som anges är in- eller uteffekt. Bästa vore om nån specade vrid- och effektkurvor, men det kanske är att hoppas för mycket.
Jag inser att vrid vid låga varv beror på drivningen lika mycket som motorn, och då vill man ju gärna veta hur mycket man kan kräma på utan att ha sönder nåt. Många anger ju en maxström under typ 10-30 sekunder, men jag har inte hittat mycket om kontinuerliga strömmar. Har nån sett nåt i den stilen?
alla motorers "maxström" är ju även den vid mycket högre spänning är vad du kommer att använda, ser det som att du får testa för att veta, ingen annan som använder motorerna så som du verkar vilja.
0-200 varv skulle innebära endast 1-1,5v om man då förlitar sig på Kv talen, frågan är om man då får ut någon praktisk styrka ur motorerna...?
0-200 varv skulle innebära endast 1-1,5v om man då förlitar sig på Kv talen, frågan är om man då får ut någon praktisk styrka ur motorerna...?
Varför inte stegmotorer? Dom har högsta moment när dom står stilla, och rör sig väldigt sakta.
Kör du med microsteg märker du knappt stegen.

Kör du med microsteg märker du knappt stegen.
jojje> Orsaken till att stegmotorer går bort är främst... vafan heter det nu igen? Detent torque, kan det heta restmoment? Jag inbillar mig att en outrunner ligger lite bättre till där.
DupeS> Rätta mig om jag är dum i huvet nu, men Kv är väl nåt som gäller vid tomgång? Inte vid last?
DupeS> Rätta mig om jag är dum i huvet nu, men Kv är väl nåt som gäller vid tomgång? Inte vid last?
Några bldc motorer som är designade för att ha mycket lågt cogging är LRK motorer. Finns vissa som säljer färdiga alternativt som kits. Se t.ex. www.torcman.de. Sedan är det bättre att att köra en Y-kopplad (wye) 3-fas motor än en delta-kopplad om det är vridmoment man är ute efter.
hehe, nae helt dum i huvet är du inte..
Har tex en motor som ligger på 500Kv, då jag matar den med ca 20-22volt får jag ett varv på ca 8000 med last, en propeller.
Så jag gissar att det inte kan vara långt ifrån angivna Kv värdet du får, sedan vid så låga varv/spänningar får man nog testa sig fram se vad som händer.
Men jag tvivlar på att det skulle vara så praktiskt att köra en sådan motor i så låga varv, kommer krävas en massa amp.
edit stavfel
Har tex en motor som ligger på 500Kv, då jag matar den med ca 20-22volt får jag ett varv på ca 8000 med last, en propeller.
Så jag gissar att det inte kan vara långt ifrån angivna Kv värdet du får, sedan vid så låga varv/spänningar får man nog testa sig fram se vad som händer.
Men jag tvivlar på att det skulle vara så praktiskt att köra en sådan motor i så låga varv, kommer krävas en massa amp.
edit stavfel
Du kanske kan linda en egen, var populärt på den tiden en outrunner kostade en förmögenet.
Titta på t.ex. Scorpion kits som du lindar själv. Googla sedan på LRK torquemax eller dLRK för en speciell lindning som lämpar sig för låga varvtal. Om du kör med tunnare tråd och många varv och sedan Y-kopplar faserna så får du en mycket stark motor.
Andax> Wikipedia är inte min vän! Jag hittar där en lindning som heter DLRK, och beskrivningen är ju fin. Nån LRK står inte med, hur skiljer dom sig åt? Vad står det för förresten?
DupeS> Ja det låter ju rimligt.
Linda egen har jag lite blandade känslor inför. Jag testar gärna med nåt jag inte gjort själv först, men jag kanske får tänka om.
DupeS> Ja det låter ju rimligt.
Linda egen har jag lite blandade känslor inför. Jag testar gärna med nåt jag inte gjort själv först, men jag kanske får tänka om.
DLRK är en variant av LRK-lindning där D står för distributed. Vid vanlig LRK-lindning lindas normalt bara varannan stator pol medan vid DLRK flyttas en del av lindningen över till grannpolen för en mer optimerad lindning.
Om du googlar "LRK motor" så får du en hel del bakgrundsinfo om LRK.
Har för mig att många CD-spelare kör med LRK lindning för att få mycket jämn gång i sina borstlösa motorer.
Not: LRK står för Lucas, Retzback and Kuhfuss efter upphovsmännen.
Om du googlar "LRK motor" så får du en hel del bakgrundsinfo om LRK.
Har för mig att många CD-spelare kör med LRK lindning för att få mycket jämn gång i sina borstlösa motorer.
Not: LRK står för Lucas, Retzback and Kuhfuss efter upphovsmännen.
Mycket tack! Nu har jag att bita i, en stund iaf.