Massdöd av laddbara AA/NiMH

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik

Massdöd av laddbara AA/NiMH

Inlägg av JanErik »

Nyligen hemkommen från kryssning skulle jag ladda upp mina blixtbatterier och konstaterar att fyra av tio använda är döda. Ingen (eller svagt negativ) spänning, och min La Crosse-laddare säger "null" på dem.
Har varit mellan -10C och -20C då jag rört mej ute, men de har varit i kameraväskan och i blixten hela tiden.
Är det bara ett sammanträffande eller fryser de sönder så snabbt?

Tre av dem är från Lidl, men ett är av annat märke. Fungerat bra i flera år allihop.

(bortsett från att ingen Lidl-ackarna som ska hålla 2500 mAh höll mera än 2000).
JanErik

Re: Massdöd av laddbara AA/NiMH

Inlägg av JanErik »

Fick igång laddning på alla Lidl-batterierna nu genom att tvinga i dem ström ur ett annat batteri. Bara det sista kvar av annat märke som är dött.
xxargs

Re: Massdöd av laddbara AA/NiMH

Inlägg av xxargs »

i mina öron låter det som att du har bottenurladdat batterierna så att vissa tom. polvänt och minst en batteri har gått så långt att den har dött av behandlingen.

tror inte att det är kylan som direkt har skadat batteriet - elektrolyten i dessa batterier består av stark kaliumhydroxid-lösningen och fryser inte i första taget.

däremot kan det vara något utrustning indirekt som inte stängde av sig som det skulle i kylan och drog batterierna i botten.
Skriv svar