24v till 12v?
24v till 12v?
Hejsan!
Jag har byggt ett interface som ska styra min radio länk och den kräver 12v! Problemet är att min radio länk och allt annat i mitt rack går på 24v och då undrar jag hur man konverterar 24v till 12v. Kollade efter spänningsregulatorer som kan omvandla spänningen men hittade ingen för 24v till 12v. Finns det sånna eller kan man göra på något annat sätt? 12v strömmen drar MAX 1A (om ens det)..
Tack på förhand!
Mvh Mattias
Jag har byggt ett interface som ska styra min radio länk och den kräver 12v! Problemet är att min radio länk och allt annat i mitt rack går på 24v och då undrar jag hur man konverterar 24v till 12v. Kollade efter spänningsregulatorer som kan omvandla spänningen men hittade ingen för 24v till 12v. Finns det sånna eller kan man göra på något annat sätt? 12v strömmen drar MAX 1A (om ens det)..
Tack på förhand!
Mvh Mattias
Re: 24v till 12v?
I stället för att bränna effekten i en kylfläns kan du ladda ett 12V blybatteri tex.
Den gröna varianten!
Den gröna varianten!
Hur tänker du nu? Hur skulle det kunna vara grönare? Om du nu inte laddar med solceller?
Till SA0AZT: Har du gått om el, dvs nätanslutning. Kör på gryms förslag.
Ja och när 12V blybatteriet är fulladdat så driver du prylen på detristomemo skrev:Hur tänker du nu? Hur skulle det kunna vara grönare? Om du nu inte laddar med solceller?
tills det är urladdat och sedan laddar du igen och kör på resten.
Alla vägar bär till Rom, sa man väll förr. Visst fungerar det men låter otroligt besvärligt + att blybatteriets och solcellens miljöpåverkan förmodligen blir större än värmesvinnet.
SA0AZT: Kolla upp hur stor förbrukning det verkligen är, är den låg så skulle jag fortfarande rekommendera en simpel linjär stab (7812 el liknande)
tecno: Var 24>12 han frågade på.
SA0AZT: Kolla upp hur stor förbrukning det verkligen är, är den låg så skulle jag fortfarande rekommendera en simpel linjär stab (7812 el liknande)
tecno: Var 24>12 han frågade på.
Tackar för alla svar!
Blir nog så att jag kör på 7812 + kylfläns! När jag tänker efter så blir det nog inte mer än 0.5A så det räcker gott och väl!
Mvh Mattias
Blir nog så att jag kör på 7812 + kylfläns! När jag tänker efter så blir det nog inte mer än 0.5A så det räcker gott och väl!
Mvh Mattias
Eller också bränner du 12V i khantalslingan i raggsockorna eller värmeslingan till julglöggen
, Den Gröna Variantents Väg!
, Den Gröna Variantents Väg!
Men techno då. Det blir väl inte billigare att först göra 24V lik till 230V växel, sen till 12V lik, hmm...
Vill man komma billigt undan, då ska du självklart hitta 17 st dioder i skrotlådan som du seriekopplar.
Vill man komma billigt undan, då ska du självklart hitta 17 st dioder i skrotlådan som du seriekopplar.
Tänk på att det blir 6W som ska kylas bort vid 0.5A så det räcker inte med den minsta lilla clip-on-fläns du hittar.