Mosfet hög ström
Mosfet hög ström
Hej!
Jag trodde i min enfalld att jag kunde styra en hög ström (ca 100A) med en liten via en
IRF3205 (Hexfet power MOSFET).
Varför fungerar det inte? Någon som har en ide om vilken komponent som kan klara av detta?
Mvh och god fortsättning!!
Jag trodde i min enfalld att jag kunde styra en hög ström (ca 100A) med en liten via en
IRF3205 (Hexfet power MOSFET).
Varför fungerar det inte? Någon som har en ide om vilken komponent som kan klara av detta?
Mvh och god fortsättning!!
Re: Mosfet hög ström
Mosfetar styrs inte med ström utan med spänning . Med 10 V på Gate kan IRF3205 leda 110 A vid 25 grader och 80 A vid 100 grader. Kylning behövs.
Att hålla den på 25°C kan du glömma. Skaffa en kraftigare transistor, bra kylning, och bra drivning.
Vad är det du ska styra? och hur?
Vad är det du ska styra? och hur?
Jag har två bilbatterier parallellkopplade som går till en "styrning" som går till en motor!
Styrningen tar hela tiden ström, därför vill jag koppla in en transistor mellan batterierna som fungerar som av/på. Uppmätt
strömstyrka genom kabeln och max gaspådrag på motorn var runt 50~70A.
Sett framifrån på komponenten kopplade jag styrningen på det benet längst till vänster, in/ut på de andra!
Styrningen tar hela tiden ström, därför vill jag koppla in en transistor mellan batterierna som fungerar som av/på. Uppmätt
strömstyrka genom kabeln och max gaspådrag på motorn var runt 50~70A.
Sett framifrån på komponenten kopplade jag styrningen på det benet längst till vänster, in/ut på de andra!
Styrspänningen på gate är i förhållande till spänningen på source. Så du bör ha source till jord och drain kopplat till det du vill styra. Sen bör du kanske ha flybackdiod... det kan uppstå hemska spänningsspikar annars, om man bryter en så hög ström. Särskilt om lasten är induktiv.Mosfetar styrs inte med ström utan med spänning . Med 10 V på Gate kan IRF3205 leda 110 A
Electronic Speed Controller antar jag, fartreglage alltså, troligen till en RC-bil/båt eller flygplan.
Måste vara någon ”Heavy duty” typ av R/C modell med 2 parallella bilbatterier!
Troligen inget som flyger iaf!

Troligen inget som flyger iaf!

Man kan alltid parallellkoppla flera mindre transistorer. Blir oftast billigare än att köpa världens biff till transistor.
Helt Rätt Glenn!!
Flera mindre transistorer?? Hm.... det är ett tips värt att titta närmare på!!
Tack
Flera mindre transistorer?? Hm.... det är ett tips värt att titta närmare på!!
Tack
Mellan batterierna? så att du kan koppla isär batterierna eller?
ÄR det en motor styrning som styr transistorn?
Hur är det kopplat?
Vad har du för kylning?
ÄR det en motor styrning som styr transistorn?
Hur är det kopplat?
Vad har du för kylning?
Jaha, det här är en sån där tråd av typen "fråga tusen frågor"... Sedan efter sådär 140 inlägg så förstår vi vad frågeställaren egentligen ville göra, och då var svaret enkelt.... under tiden gissar / föreslår alla helt vilt olika lösningar som inte passar.
Frågan från början : "Jag ska styra en stor ström med en liten.. osv ..." är fel ställd från början på flera sätt:
1) Du är inte alls intresserad av att styra en stor ström av en liten med en transistor. Du vill bara få din grej att fungera. Men det är antagligen en helt annan sak!
2) "Varför fungerar det inte?" är fel fråga. Eller rättare sagt - du fick svaret direkt av Janne. Styr man en mosfet med spänning så fungerar det. Det gör det i alla mosfettransistorer, och även i din, om du använder rätt spänningar och inte bränner sönder den med för hög effekt.
Borde vi inte ha en liten "frågeställarguide" i det här forumet....
Frågan kunde sett ut så här istället, t.ex:
"Jag har den här utrustningen. Den fungerar så här, men saknar den här funktionen.
Jag har försökt använda en sådan här MOSFET, och har kopplat den så här.
Men resultatet blev inte önskad funktion, utan det här hände istället.
Jag förstår inte varför det hände och jag vill ha hjälp med att :
lära mig mer om MOSFETAR
förstå varför det blev som det blev.
om jag kan fixa till det enkelt med min MOSFET
eller om det är smartare med en annan lösning..."
(understruken text ersättes med utförlig information)
Eller läs Sodjans tråd om hur man formulerar ett nytt inlägg.
Frågan från början : "Jag ska styra en stor ström med en liten.. osv ..." är fel ställd från början på flera sätt:
1) Du är inte alls intresserad av att styra en stor ström av en liten med en transistor. Du vill bara få din grej att fungera. Men det är antagligen en helt annan sak!
2) "Varför fungerar det inte?" är fel fråga. Eller rättare sagt - du fick svaret direkt av Janne. Styr man en mosfet med spänning så fungerar det. Det gör det i alla mosfettransistorer, och även i din, om du använder rätt spänningar och inte bränner sönder den med för hög effekt.
Borde vi inte ha en liten "frågeställarguide" i det här forumet....
Frågan kunde sett ut så här istället, t.ex:
"Jag har den här utrustningen. Den fungerar så här, men saknar den här funktionen.
Jag har försökt använda en sådan här MOSFET, och har kopplat den så här.
Men resultatet blev inte önskad funktion, utan det här hände istället.
Jag förstår inte varför det hände och jag vill ha hjälp med att :
lära mig mer om MOSFETAR
förstå varför det blev som det blev.
om jag kan fixa till det enkelt med min MOSFET
eller om det är smartare med en annan lösning..."
(understruken text ersättes med utförlig information)
Eller läs Sodjans tråd om hur man formulerar ett nytt inlägg.