ShiftBrite med Arduino
ShiftBrite med Arduino
Hej igen.
Det var ett tag sen sist.
Då som nu är det RGB LED som är på tapeten.
Får snart 25 ShiftBrite och en Arduino Duemilanove med ett Sparkfun Arduino ProtoSh. Kit.
Finns att se här:
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... p%20(2009)
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... &refcode=f
Får se om detta är en väg att gå för en enkel relativt billig lösning på intressanta ljusprojekt.
Nån som har provat dom här?
Ska bli intressant att se spridning ljus mängd.
Har sedan hittat en annan mycket trevlig RGB LED som är vattentät IP 65. Och med lite mod kan hänga ute om vintern.
Håller på att förhandla om inköp av 50 st som prov + en controller.
Det finns en länk till några som har kommit långt på att knäcka koden (som Kineserna inte är så villiga att lämna ut).
http://response-box.com/rgb/2009/12/mrp ... -led-tree/
Har kontakt med dom om en DMX styrning på flera "Univers" alltså block om 512 kanaler.
Å då blir det riktigt roligt som ni kan se på videon "just another mega tree".
Å här snackar vi kallt ute.
Om intresse finns att delta i projektet med kunskap och erfarenhet, så kan jag sälja några LED's till självkostnadspris.
Jag är tex. lite torftig i frågan om programmering å jobbar helst med Mac. PM'a mig.
Med lite tur kommer leveransen i mitten av Januari.
Jag hoppas kunna hålla ett pris på 20:- st vid köp av 100 LED. Förhandlar med Asien om priser.
Jo jag ska försöka att importera dessa då jag redan har en förfrågan från en kund.
Kommer med bilder när prylarna kommer, å först då ShiftBriten.
På återskrivande i vintermörkret
C-man.
Det var ett tag sen sist.
Då som nu är det RGB LED som är på tapeten.
Får snart 25 ShiftBrite och en Arduino Duemilanove med ett Sparkfun Arduino ProtoSh. Kit.
Finns att se här:
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... p%20(2009)
Får se om detta är en väg att gå för en enkel relativt billig lösning på intressanta ljusprojekt.
Nån som har provat dom här?
Ska bli intressant att se spridning ljus mängd.
Har sedan hittat en annan mycket trevlig RGB LED som är vattentät IP 65. Och med lite mod kan hänga ute om vintern.
Håller på att förhandla om inköp av 50 st som prov + en controller.
Det finns en länk till några som har kommit långt på att knäcka koden (som Kineserna inte är så villiga att lämna ut).
http://response-box.com/rgb/2009/12/mrp ... -led-tree/
Har kontakt med dom om en DMX styrning på flera "Univers" alltså block om 512 kanaler.
Å då blir det riktigt roligt som ni kan se på videon "just another mega tree".
Å här snackar vi kallt ute.
Om intresse finns att delta i projektet med kunskap och erfarenhet, så kan jag sälja några LED's till självkostnadspris.
Jag är tex. lite torftig i frågan om programmering å jobbar helst med Mac. PM'a mig.
Med lite tur kommer leveransen i mitten av Januari.
Jag hoppas kunna hålla ett pris på 20:- st vid köp av 100 LED. Förhandlar med Asien om priser.
Jo jag ska försöka att importera dessa då jag redan har en förfrågan från en kund.
Kommer med bilder när prylarna kommer, å först då ShiftBriten.
På återskrivande i vintermörkret
C-man.
Delar ShiftBrite och Arduino
Ja ha, många läser men inga kommentarer.
Det är väl pga att det fattas bilder....
Så låt oss ändra det, här kommer första leveransen.

Öppnade lådan med godis, snyggt packat.

Detta var innehållet, ett testkit till , labb kort med tåtar, 25 ShiftBrite, å lite komponenter.

Hade väl en del förut, å nu fick man mer...

En Shild till Arduino som man kan bygga egna lösningar på.

Labbkort som man kan snabbygga övningarna för att lära sig. ( Å det behöver jag)

Så själva datorn, får man säga så?

Lödde ihop en två för test.

Gul å Blå är matning till ShiftBrite'en.
Nu ska jag bara fatta hur man programmerar.
Å det kommer senare.
C-man
Det är väl pga att det fattas bilder....
Så låt oss ändra det, här kommer första leveransen.

Öppnade lådan med godis, snyggt packat.

Detta var innehållet, ett testkit till , labb kort med tåtar, 25 ShiftBrite, å lite komponenter.

Hade väl en del förut, å nu fick man mer...

En Shild till Arduino som man kan bygga egna lösningar på.

Labbkort som man kan snabbygga övningarna för att lära sig. ( Å det behöver jag)

Så själva datorn, får man säga så?

Lödde ihop en två för test.

Gul å Blå är matning till ShiftBrite'en.
Nu ska jag bara fatta hur man programmerar.
Å det kommer senare.
C-man
Re: ShiftBrite med Arduino
Glenn:En RGB-LED med styrning. Kolla tredje länken så kommer du direkt till produkten.
Känns ändå som lite smartare att direkt lära sig styra själva dioden då 44kr/st snabbt äter upp belysningsbudgeten
Tyvärr klarar man sig nästan aldrig med bara en LED.
Känns ändå som lite smartare att direkt lära sig styra själva dioden då 44kr/st snabbt äter upp belysningsbudgeten

Tyvärr klarar man sig nästan aldrig med bara en LED.

Nog är 44:- ett visst pris, men ska man ha många så köper man komponenter och gör egna kort, sen sitter man i några timmar och......Känns ändå som lite smartare att direkt lära sig styra själva dioden då 44kr/st snabbt äter upp belysningsbudgeten

Så är det klart.
Eller så köper man dom från Tyskland för 105€
Nu är det här bara en test, för att få en uppfattning om hur dom lyser, spridning, styrka, brytning mellan färger.
Men det känns ju kul att en svarade lite konstruktivt (om ändå negativ), när jag la manken till och fläskade på med bilder å video.
För det är väl det ni vill ha???
Åter till projektet.
Jag har fått koden att funka som min hjärna vill, eller är det tvärt om?
I vilket fall så har jag konstaterat att spridningen är bra, ljusstyrkan likaså.
Dock ser ljusbilden för taskig ut. Måste skaffa diffusorer att sätta på dioderna.
Provade med plast propp som såg bra ut, tog inte bort märkbart mycket ljus.
Nån som har tipps?

Kollade med opal plexi å fick klart för mig att LED'arna ska sitta ca 7 cm i från, då får man lagom stor "punkt"
på plexin. Sen bör man ha nån mellanvägg som inte går ända upp för att slippa skuggor och skilja färgerna i raderna.
Mer om detta senare
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Shiftbrite är alltså en modul med en RGB-powerled, driver och en kontrollkrets? Fattade jag det rätt att man kan koppla upp en rad Shiftbrites på en gemensam buss, koppla den till en dator av något slag, och sedan ställa in vilken färg varje Shiftbrite ska lysa med?
Tanken här verkar vara att Arduinon ska sköta detta?
Tanken här verkar vara att Arduinon ska sköta detta?
Japp PHermansson där slog du huvudet på spiken.
Shiftbrite är "open source code" likaså , det gör att mycket finns att tillgå via nätet.
Hyfsat pris för att labba med, å så passar det mig som inte är kunnig i programmering.
Men det ska vi snart råda bot på, kunskapstörstande som man är.
Kolla länkarna i mitt första inlägg.
Arduino köpte jag med ett labbkit för att lära sig funktioner, det finns en stor kunskapsbank och forum om
både Shiftbrite och Arduino.
Dock verkar dom flesta missat att jag ska ta in en annan programmerbar RGB LED, som är vädertålig mot regn å snö,
som klarar vårt mysiga väder.
Här är lite info om prylen. För er som kan engelska.
50pcs High bright LEDs per String as usual
Viewing Angle: 15°
Brightness: R:500mcd G:3500mcd B:2200mcd
Working Voltage: DC 5V
Working Current: 15—20MA
Lifetime : MTBF=50,000hrs
Working Temperature: -20°C~80°C
Storing Temperature: -20°C~80°C
Protection Rank: IP67
Å jag betalade just proverna från Asien, så dom är väl här i nästa vecka.
Å då snackar vi om ca 30:- per LED, som kan styras individuellt genom tot. 4 trådar inkl drivspänning.
Min köp blir nog 100 st så här i början, men i framtiden kan jag nog sälja mindre satser.
Om dom uppfyller mina krav, vill säga.
Har nu fått igång 5 som blinkar å växlar färg i hela 2 dagar, tjo vad kul elektronik är.....
C-man.
Shiftbrite är "open source code" likaså , det gör att mycket finns att tillgå via nätet.
Hyfsat pris för att labba med, å så passar det mig som inte är kunnig i programmering.
Men det ska vi snart råda bot på, kunskapstörstande som man är.
Kolla länkarna i mitt första inlägg.
Arduino köpte jag med ett labbkit för att lära sig funktioner, det finns en stor kunskapsbank och forum om
både Shiftbrite och Arduino.
Dock verkar dom flesta missat att jag ska ta in en annan programmerbar RGB LED, som är vädertålig mot regn å snö,
som klarar vårt mysiga väder.
Här är lite info om prylen. För er som kan engelska.
50pcs High bright LEDs per String as usual
Viewing Angle: 15°
Brightness: R:500mcd G:3500mcd B:2200mcd
Working Voltage: DC 5V
Working Current: 15—20MA
Lifetime : MTBF=50,000hrs
Working Temperature: -20°C~80°C
Storing Temperature: -20°C~80°C
Protection Rank: IP67
Å jag betalade just proverna från Asien, så dom är väl här i nästa vecka.
Å då snackar vi om ca 30:- per LED, som kan styras individuellt genom tot. 4 trådar inkl drivspänning.
Min köp blir nog 100 st så här i början, men i framtiden kan jag nog sälja mindre satser.
Om dom uppfyller mina krav, vill säga.
Har nu fått igång 5 som blinkar å växlar färg i hela 2 dagar, tjo vad kul elektronik är.....

C-man.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Rätt tuff grej verkar det vara
Såg just framför mig hur man har ett par hundra Shiftbrites i taket över hela lägenheten, sedan en fjärr till Arduinon med knappar för olika belysningslägen. Givetvis även automatik som kör bestämda program om inget aktivt val görs, autonedsläckning nattetid mm.
Går det att få helt vitt ljus?

Går det att få helt vitt ljus?
Hej PHermansson tack för din fråga och inlägg.
Visst kan man ha hela rummet som ett tivoli med dessa. Dock behöver man bygga in dom i nån list eller liknande.
Det är ju nakna kort med uttag för 2 skruvar, så sätter man dom direkt i taklisten så behöver man täcka med nått så kabel å LED inte syns. Mest för att få frugan/flickvännen nöjd.
Sedan ger LED'en lite fula skuggor genom att RGB dioderna sitter i en triangel under linsen. Detta plus att olika färger bryts i olika
vinklar, ger en svag men retfull skugga om man ska belysa genom opalplexi. Har provat med en bit vitt papper framför linsen å det tar bort ojämnheterna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljus#Ljuse ... ett_prisma
I fråga om vitt ljus så är mitt svar att nog går det att justera dom till vad man kan uppleva som vitt. Nu är det ju så med LED att dom har inte ett fullt spektrum. Därför blir det vita ljuset en blandning av 3 spikar, som ser vitt ut men inte är särskilt snällt för ögonen eller färger om man nu är noga med det. Se här: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LED_Spektren.jpg
Men som dekoration, glädjespridare, å försköning av tråkiga miljöer är det kanon.
Jag ska se om jag får tillfälle att mäta Kelvin värdet på vad som ser vitt ut. Dock har du ju 1024 steg per färg att labba med.
Å visst är det skönt att "bara" behöva dra en 6 ledare flatkabel runt rummet, i stället för en till varje Led.
Ännu skönare blir den typ som jag väntar hem om nån vecka, den är kopplad med 4 kablar ingjutna i längdet om 50 LED's med valbar längd mellan dom.
Visst är det kul att bygga själv, men man lindar ju inte sina egna kondingar tex.
Här kan man i stället koncentrera sig på att styra å programmera dom små sötnosarna.
Väl mött mer frågor emottas tacksamt.
C-man
Visst kan man ha hela rummet som ett tivoli med dessa. Dock behöver man bygga in dom i nån list eller liknande.
Det är ju nakna kort med uttag för 2 skruvar, så sätter man dom direkt i taklisten så behöver man täcka med nått så kabel å LED inte syns. Mest för att få frugan/flickvännen nöjd.
Sedan ger LED'en lite fula skuggor genom att RGB dioderna sitter i en triangel under linsen. Detta plus att olika färger bryts i olika
vinklar, ger en svag men retfull skugga om man ska belysa genom opalplexi. Har provat med en bit vitt papper framför linsen å det tar bort ojämnheterna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljus#Ljuse ... ett_prisma
I fråga om vitt ljus så är mitt svar att nog går det att justera dom till vad man kan uppleva som vitt. Nu är det ju så med LED att dom har inte ett fullt spektrum. Därför blir det vita ljuset en blandning av 3 spikar, som ser vitt ut men inte är särskilt snällt för ögonen eller färger om man nu är noga med det. Se här: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LED_Spektren.jpg
Men som dekoration, glädjespridare, å försköning av tråkiga miljöer är det kanon.
Jag ska se om jag får tillfälle att mäta Kelvin värdet på vad som ser vitt ut. Dock har du ju 1024 steg per färg att labba med.
Å visst är det skönt att "bara" behöva dra en 6 ledare flatkabel runt rummet, i stället för en till varje Led.
Ännu skönare blir den typ som jag väntar hem om nån vecka, den är kopplad med 4 kablar ingjutna i längdet om 50 LED's med valbar längd mellan dom.
Visst är det kul att bygga själv, men man lindar ju inte sina egna kondingar tex.

Här kan man i stället koncentrera sig på att styra å programmera dom små sötnosarna.
Väl mött mer frågor emottas tacksamt.

C-man
Det går ju att göra egna LED-stripes men det är ett förbannade träljobb, gissa hur jag vet 
Ska man styra varje led individuellt krävs egentligen bara EN unik ledare till varje LED inte 4. Färgerna kör man separat och sen aktiverar man just "den" dioden genom att man ger den tillgång till jord, så funkar min trappa och det är 16 kanaler fullfärgsRGB.
Men det är ju ett himla meck om man jämför med färdigköpt och man måste ju tänka en och fem gånger innan man monterar. Sen är det ju tex nästan omöjligt att få till färdigköpta kapslingar typ som en SPOT eller istappsLEDslinga. Antigen får man då köpa nåt och modifiera eller så försöka få fräst/svarvat och då rullar tiden på.
Det är inget negativt menat med att jag sa att det är dyrt per modul de är garanterat värda priset. Det tråkiga är ju mest för egen del om man tex skulle vilja bygga en "stjärnhimmel" så kostar det 1000 spänn när samma "funktion" kanske kostar 200 spänn komplett om man bygger med lösa delar, jämför med min trapp. Kostar något mycket blir man(iaf jag) inte så benägen att testa, även hobbykontot har ju sina begränsningar för vissa
colliman:LED kräver ganska mycket eftertanke så att ljusbilden blir bra. Som allmänbelysning tycker jag det är svårt att få till det utan orimliga kostnader. Däremot som stämningslyse i bokhyllor, trappor osv är relativt enkelt och snyggt blir det. Bäst är nästan alltid om man får belysa något som sedan "syns".
Jag tycker inte det är snyggt när man ser käglan eller "punkten" i belysningar där det inte är ett specifikt syfte just med käglan/punkten men det kanske är personligt vad vet jag.

Ska man styra varje led individuellt krävs egentligen bara EN unik ledare till varje LED inte 4. Färgerna kör man separat och sen aktiverar man just "den" dioden genom att man ger den tillgång till jord, så funkar min trappa och det är 16 kanaler fullfärgsRGB.
Men det är ju ett himla meck om man jämför med färdigköpt och man måste ju tänka en och fem gånger innan man monterar. Sen är det ju tex nästan omöjligt att få till färdigköpta kapslingar typ som en SPOT eller istappsLEDslinga. Antigen får man då köpa nåt och modifiera eller så försöka få fräst/svarvat och då rullar tiden på.
Det är inget negativt menat med att jag sa att det är dyrt per modul de är garanterat värda priset. Det tråkiga är ju mest för egen del om man tex skulle vilja bygga en "stjärnhimmel" så kostar det 1000 spänn när samma "funktion" kanske kostar 200 spänn komplett om man bygger med lösa delar, jämför med min trapp. Kostar något mycket blir man(iaf jag) inte så benägen att testa, även hobbykontot har ju sina begränsningar för vissa

colliman:LED kräver ganska mycket eftertanke så att ljusbilden blir bra. Som allmänbelysning tycker jag det är svårt att få till det utan orimliga kostnader. Däremot som stämningslyse i bokhyllor, trappor osv är relativt enkelt och snyggt blir det. Bäst är nästan alltid om man får belysa något som sedan "syns".
Jag tycker inte det är snyggt när man ser käglan eller "punkten" i belysningar där det inte är ett specifikt syfte just med käglan/punkten men det kanske är personligt vad vet jag.
Hej igen alla ljussugna.
Så har man validerat ljusspridningen rent okulart, för att tala tekniska....
Eller nu har jag gjort ett enkelt test med opalplexi och ShiftBrite för att avgöra hur fläcken (ljusbilden) ser ut.
Jag bifogar lite bilder på den enkla ovetenskapliga testen som gav ytterligare frågor.
Nämligen vilken diffusor ska jag använda, pappersbit, plastbit, diffilter?
Billigt å bra ska de va.
Här kommer bilderna, håll i er.

C-man
Så har man validerat ljusspridningen rent okulart, för att tala tekniska....
Eller nu har jag gjort ett enkelt test med opalplexi och ShiftBrite för att avgöra hur fläcken (ljusbilden) ser ut.
Jag bifogar lite bilder på den enkla ovetenskapliga testen som gav ytterligare frågor.
Nämligen vilken diffusor ska jag använda, pappersbit, plastbit, diffilter?
Billigt å bra ska de va.
Här kommer bilderna, håll i er.

C-man
Så har man proggat lite.
Liten film.
http://img233.imageshack.us/img233/2176/film2iphone.mp4
Inte så illa med plastburkarna, måste prova med vita muggar i morrgon.
Håll till godo.
C-man
Liten film.
http://img233.imageshack.us/img233/2176/film2iphone.mp4
Inte så illa med plastburkarna, måste prova med vita muggar i morrgon.
Håll till godo.

C-man
Läs den röda texten som står ovanför rutan du skriver texten i när du gör ett nytt inlägg...
colliman: Tjusigt, ser också fram emot att höra mer om den vattentäta LED slingan när du får den.