Jag antar att du har någon version av Visual Studio.
Projektet måste vara av typen WPF Application, antar att Browser Application fungerar också.
När toolkitet är installerat så kan man lägga till de kontroller som finns med i det till designern, men jag tror inte att de behövs för att ändra tema på dialogerna utan endast <tema>.xaml filen är nödvändig.
I App.xaml lägger du till det tema du vill använda, jag har adderat temafilen till mitt projekt. Välj det tema du tycker passa bäst sen kan man modifiera utifrån det som man vill.
Det var lite annorlunda att jobba med WPF när man är van med winforms.
Vart tvungen att kolla på pyttemjuks hemsida över hur man gör något så enkelt som att gömma en knapp vid tryck
MEN GALEN MAN BLIR PÅ VS2010. längtar till den dagen då det kommer en stabil release.
WPF är som jag upplever det mera styrande när det gäller att dela på applikationslogik och användargränssnitt.
Man kan programmera hela sitt användargränssnitt som i WinForms men efter ett tag lär man sig att undvika det.
I princip ska en deginer kunna "rita" användarupplevelsen (skapa olika teman) och utvecklaren skriva alla funktionslogik helt speararat från varandra.
Det man måste tänka på är också att användargränsittet har en egen tråd som ansvarar för ritandet och man kan aldrig uppdatera ett värde från en bakgrundsprocess direkt till användargränssitet (vilket är en bra sak men en aning irriterande ibland).
Något som jag använder en hel del är ObservebleCollections om man ska visa värden i någon sort kontroll. När innehållet uppdateras så uppdateras det som visas i användargränssittet (grafer eller diagram) automatiskt om man har rätt databinding satt.
Tyvärr så har WPF lite problem om man har för mycket data som ska presenteras och kan lätt bli lite långsamt om man inte tänker sig för.
XAML är ju mera ett sätt att statiskt initiera objekt (vilka som helst) och man kan till exempel göra en OnMouseOver funktion som animerar någon knapp. Utan att skriva en rad C# kod. Likaså med databinding sätta att en viss xmlfil ska läsas och någon nod visas i en listbox.
Jag brukar dock ladda resurser från C#-kod och beskriva användargränsnittet i XAML.
Angående knappen? Varför gömma den, är inte disable bättre? Jag vet i och för sig inte vad du gör (det finns tilläfllen när det kan vara ok). Men själv brukar jag inte gilla kontroller som försvinner ibland. Kan göra användare lätt förvirrade.
Jo det är samma .Net i bakgrunden, WPF är en extension kan man väl kalla det och ingår från och med .Net 3.5, generelt så är all .Net kod kompatibel bakåt, men det finns undantag runtime (CLR 1.1 och 2.0 är inte alltid helt sams). Man måste skilja på runtimeversionen och frameworkversioner (ger nya funktioner).
När det gäller WinForms och WPF så byter man egentligen bara mellan två olika dll filer medans allt runt om kring fungerar lika, det går även att använda dem tillsammans och blanda WPF och WinForms.
En liten fundering. Upptäckte att det fanns stöd med från början för att köra i fullscreen, men ute i höger och nedre sidan av fönstret är det en rad vita pixlar. Vet du vad det problemet kan bero på?