Har knåpat på ett larm till källaren. Har nu gjort kretskortet och lödit allt. Funkade fint utom på en funktion. Vet inte om det är jag som gjort eller tänkt totalt knas att det är helt uteslutet att göra den lösningen jag gjort, eller om det är den här specifika HD74LS00P som gör att problemet uppstår. Problemet är på den första bilden. Funktionen som ligger på X3 fungerar fint. Men det över X2 gör det inte. Vid "nolla" så håller ingången på LS00 ca 1.8 volt, det kommer alltså spänning från ICn. Trodde att jag skulle kunna ha en pulldown där men det verkar inte funka. Är det jag som gjort ett kardinalfel eller kan det tänkas att man kan använda någon annan sorts 7400 som har en annan uppbyggnad som fungerar bättre? Bild1 och Bild2 kopplas ihop, dvs utgången från IC går till trig på 555an.
Problemet således är att jag inte kan få en nolla på ben 12 vilket jag givetvis vill ha.
Såå, frågan blir helt enkelt, finns det nåt enkelt sätt att lösa det här på utan att göra om kretskortet? Eftersom Pullupvägen funkar, kan man ju lägga till en grind och få den funktionen jag vill, men det innebär nytt kretskort. Men som sagt, funderar på om arkitekturen på ICn funkar bättre med en annan sort?
Spänningarna på bilden är VCCINT=5 Volt.
/Björn
Bild1

Bild2