Strul med HD74LS00P

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baloo

Strul med HD74LS00P

Inlägg av Baloo »

Hejsan.

Har knåpat på ett larm till källaren. Har nu gjort kretskortet och lödit allt. Funkade fint utom på en funktion. Vet inte om det är jag som gjort eller tänkt totalt knas att det är helt uteslutet att göra den lösningen jag gjort, eller om det är den här specifika HD74LS00P som gör att problemet uppstår. Problemet är på den första bilden. Funktionen som ligger på X3 fungerar fint. Men det över X2 gör det inte. Vid "nolla" så håller ingången på LS00 ca 1.8 volt, det kommer alltså spänning från ICn. Trodde att jag skulle kunna ha en pulldown där men det verkar inte funka. Är det jag som gjort ett kardinalfel eller kan det tänkas att man kan använda någon annan sorts 7400 som har en annan uppbyggnad som fungerar bättre? Bild1 och Bild2 kopplas ihop, dvs utgången från IC går till trig på 555an.
Problemet således är att jag inte kan få en nolla på ben 12 vilket jag givetvis vill ha.
Såå, frågan blir helt enkelt, finns det nåt enkelt sätt att lösa det här på utan att göra om kretskortet? Eftersom Pullupvägen funkar, kan man ju lägga till en grind och få den funktionen jag vill, men det innebär nytt kretskort. Men som sagt, funderar på om arkitekturen på ICn funkar bättre med en annan sort?
Spänningarna på bilden är VCCINT=5 Volt.

/Björn

Bild1
Bild
Bild2
Bild
Användarvisningsbild
alfakrull

Re: Strul med HD74LS00P

Inlägg av alfakrull »

Sänk värdet på R7 så funkar det nog ska du se.
100K är alldeles för högt för att orka dra ner ingången tillräckligt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är fler saker i detta.

1: Som alfakrull skriver: 100k är på tok för högt värde för att dra en LS-ingång någonstans. Vill du ha det bättre tar du HC eller HCT-versionen av kretsen, då blir det mycket annorlunda.

2: Larm skriver du. I mina ögon medför detta ledningar till sensorer, långa ledningar. Du har inte skyddat ingångarna alls, detta kommer att medföra att störningar går direkt in och kan förstöra kretsen och/eller ge falsklarm.

3: Du skickar ut VCC direkt på dessa ledningar vilket kommer att ge störningar på hela systemet.

Mitt tips:
Alla sensorer med brytande/sluttande funktioner kopplas mellan GND (ute) och en lämplig pull-up motstånd (inne på kretskortet). Sedan kommer signalen igenom ett 10k motstånd till ena sidan av ett 10nF kondensator, andra sidan ska till GND, vill man verkligen ha det bra tar man även en 4,7V zenerdiod över kondensatorn. Detta signal skickas sedan in i en schmitt-trigger krets (4584 eller någon HC/HCT version) varefter det kan användas till själva larmet.

På detta vis har du stoppat VDD från att samla upp skit utifrån, du har skyddad ingången ganska väl mot överspänning (med zenerdioden: väldigt väl) och störningar, du har rena och tydliga signaler och du kan lita på systemet.
Baloo

Inlägg av Baloo »

Ok.
Nu har jag tuggat och malt det Du skrev. Aldrig donat med ett sånt här scenario förrut, så inte helt säker på det Du skriver, men om jag förstår Dig rätt, skulle Du tycka att det då kan stämma enligt bilden nedan? Pilen till höger bör kunna kopplas direkt till en grind då alltså?
Bör man ändå satsa på en 74HCT00 då? Blir ju så klart då att göra om kretskortet, men då har jag ju iaf lärt mig något på vägen. =)

/Björne

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bra!

Och med CMOS kretsen (4584) behöver du inte byta till HC/HCT men det är definitivt inget fel att använda HC-kretsar hela vägen, de har högre störmarginal.
Baloo

Inlägg av Baloo »

Väldigt mycket tack för hjälpen Icecap. Det här lärde jag mig en hel del på. =)
Jaha, back to the drawingboard igen då då!

God jul!

/Björne
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

God jul på dig också... och även dom som läser detta.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

God jul på er allihopa,
men visst är det märkligt att det fortfarande används / finns ritningar på prylar som använder LS kretsar. Det är mer än 20 år sedan jag övergav LS och jag är inte snabb att byta till något nytt. Men LS tillsammans med 741 och 2N3055 verkar inte gå att utrota.

Protte
Skriv svar