Hitta rätt switch reg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rocky_AL

Hitta rätt switch reg.

Inlägg av Rocky_AL »

Jag är på jakt efter en step-down converter som klarar uppåt 10A, 55V in. Men jag hittar inget sådant, någon som vet var jag kan få tag på det?

Min första tanke var att bygga något eget med en pic, ett par mosfetar och en spänningskomparator, men det kan troligen bli väldigt svårt att få till.

Jag hade en annan tanke också, kan man ta en vanlig switchreg, som har samma volt rating med en maxström på kanske 2A, sedan koppla utgången till en bipolär transistor och sedan ha feedback och induktansen kopplad till utgången på transistorn?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hitta rätt switch reg.

Inlägg av Icecap »

Det finns ett antal switch-kretsar som är gjorda för extern transistor, använd en sådan.
55V är dock ganska hög spänning men jag skulle tro att Linear Technology har något som kan duga.

Edit: jupp, de har några stycken men då du inte anger vilken spänning du vill ha ut är det lite svårt att hjälpa mer.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bestäm:
* Ingående spänning & ström (marginal till ev transient)
* Utgående spänning & ström
* Acceptabel rippelspänning
* Om du vill spara utrymme på bekostnad av komplex pcb design med hög switchfrekvens
* Diod eller synkron MOSFET, påverkar effektivitet

Dom data du redan gett säger direkt att det är extern switch som gäller.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Glömde säga utspänning m.m. Den skall användas till att ladda 10 lipo celler i serie (10Ah). Det jag vill ha är alltså:

in: typ 50V (Det är en trafo med sekundärspänning på 38V 500VA som är likriktad med 23.5mF kondensatorbank)

ut: 42V +/- 0.5V med en current limit på 8A +/- 1A (i värsta fall). Jag antar att rippel på utgången minskar om man tar ut en mindre ström, så nära slutet av laddningen när spänningen är konstant och strömmen låg så lär spänningen vara stabilare. Utgångsströmmen kommer dock inte vara under 500mA någonsin (pga batteribalansering). Lägsta utspänning (vid current limit) är jag lite osäker på men lipocellerna kommer aldrig avv vara under 30V, så lägsta utspänning lär vara några volt över det.

Pcb utrymme är inga problem, det får bli vad det blir och det är ju att föredra att köra med synkron mosfet istället för diod. Jag vill ha hög effektivitet eftersom det handlar om så stora strömmar.
Senast redigerad av Rocky_AL 10 december 2009, 14:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Varför inte en nätdriven laddare ist för en klumpig trafo å en reg ? Du behöver ändå inte 500VA för att ladda lipon, räcker med några få Watt till det.

Har du en laddström på 10A så e nåt fel, man bör inte ha mer än några hundra mA. Med en laddström på 10A så skulle batterierna explodera på några sekunder.

LiPo är extremt kinkiga med laddning, man bör sitta och övervaka laddningen från start till slut, eller ladda i en "lipo bag" som e designad att stå emot en eventuell explosion. Man BÖR ALLTID använda en balanseringsladdare som ladda varje cell individuellt, dock finns inte denna kontakt på billigare lipo batterier.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

lipo batterier mår bra av att laddas med ca 1C. Dessa batterier är på 10Ah, dvs de bör laddas med ca 10A. Angående balansering så har jag redan designat den delen (finns i min tråd här) och den behöver inte ladda varje cell för sig, den behöver endast tillgång till 42V.
Thallion

Inlägg av Thallion »

Kanske NCP1034 från ON Semiconductor? Den klarar upp till 100V in, och har en alldeles lysande "design tool" för att beräkna komponentvärden, effektförluster och liknande. ON har ju också en väldigt frikostig sample policy...
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Den verkar bra, men det verkar oklart med om den har current limit. Den har något som kallas "hiccup mode". Det verkar nästan som om den endast är till för att skydda mot överström och att den inte är till för att köra konstant ström med, eller?
Thallion

Inlägg av Thallion »

De ger ett exempel på en konstantströmsgenerator (avsett för LED-drivning) under "Design notes", men du vill ju ha konstant ström och konstant spänning för att ladda dina batterier, så du får ju knåpa ihop en hybrid-reglering som tar input från bägge storheter. Jag tror inte att det finns några helt färdiga lösningar avsedda för den effektklassen din applikation tillhör.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Ja den när led drivern var ju intressant. Det jag vill ha är ju en strömgenerator vars maximala utspänning är 42V (Eller tvärtom om man gillar det bättre). Feedback ingången är ju endast intresserad av om spänningen in är för stor eller för liten, så man borde ju kunna kombinera en spänningsdelare som känner av utspänning och en shunt som känner av ström. Sen om någon av dom säger ifrån så kopplas den in till feedback ingången. Mycket knepigt det här :humm:
Skriv svar