Bra uppfinning? Mus med USB-hubb

Berätta om dina pågående projekt.

Skulle du vilja ha en sån här?

Ja! Det ser ju smidigt ut
8
8%
Mja.. Kanske det.
32
30%
Nej!
47
44%
Jag dör hellre!
19
18%

Antal röster: 106
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Bra uppfinning? Mus med USB-hubb

Inlägg av squiz3r »

Tjenare! Vi (jag och en polare) har utvecklat en produkt, och jag håller på att skriva projektraporten (som ska vara inne imorrn! :shock:) och skulle behöva lite statistik vad ni tycker om våran produkt! Så snabbhet uppskattas :)

Projektet:
Som en del inom en kurs i skolan skulle vi göra ett utvecklingsprojekt som går ut på att utveckla en produkt. Det problemet vi kom på var att det är svårt att komma åt USB-portarna bak på datorer. Andra lösningar som redan finns är ju att man har en vanlig USB-hubb liggandes på bordet bredvid skärmen, men även detta medför andra problem som att den tar extra plats, måste ha en egen sladd till datorn och så vidare.

Målet:
Vårat mål är att man ska ha minst en lättåtkomlig USB-port nära till hands utan att den ska ta en extra plats bak i datorns IO-panel. USB-porten ska kunna användas för tillfälliga USB-enheter som t.ex. ett USB-minne. Ytligare ett mål vi har är att man även ska ha en minneskortläsare lättåtkomlig, med samma krav att den inte ska behöva en egen sladd eller ta onödig plats.

Vår lösning:
Vi löste detta genom att montera in en USB-hubb, kortläsare samt två USB-kontakter i en vanlig optisk USB-mus.

En (fungerande) prototyp som jag har byggt ihop (den ligger och torkar efter ett paint-jobb nu) är denna:
Bild

I början tyckte jag själv också att det var en riktigt kass idé som skulle bli riktigt osmidig, men nu när jag byggt prototypen och testat den så blev jag riktigt förtjust i den och har faktiskt använt den flera gånger!

Alla dessa delarna lyckades jag trycka in under huven på musen.
Bild

Vad tycker ni då?

Edit: Rättade till ett GROVT stavfel i rubriken!
Senast redigerad av squiz3r 9 december 2009, 19:25:05, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Bra uppfing? Mus med USB-hubb

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittade inte alternativet "Njae".

Det var väl nästan en smart lösning men man rantar ju runt med musen och vill ju inte ha massa ovidkommande saker i vägen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

I tangentbordet hade passat mig bättre men det finns ju redan...

Musen håller jag i hela tiden typ :)
Senast redigerad av danielr112 9 december 2009, 18:29:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>men man rantar ju runt med musen och vill ju inte ha massa ovidkommande saker i vägen.
Jo, det var det jag tänkte först också, men bara man inte har en massa annat på bordet runt om så fungerar det rätt bra faktiskt :).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skulle ju hellre se huben sitta i andra änden av mus-sladden, så man inte får en USB-kontakt mindre när man pluggar in den utan får FLER USB-kontakter istället.

På moderna datorer sitter det väl kanske oftast 6 USB på baksidan och 4 på framsidan, men många bärbara datorer och äldre datorer har rätt begränsat. Jag har en bärbar med bara en USB-port och två stycken med bara två vardera. För att inte tala om ett par gamla stationära burkar som bara har två USB-portar (på baksidan).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sladdar ivägen i onödan.. hellre på tangentbordet.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Jag måste motivera mitt negativa svar på följande vis:

1. Det verkar ju ganska korkat att släpa runt på mer vikt än nödvändigt (eller fler sladdar än nödvändigt om man tänker på annat än bara USB-minnen och minneskort).
2. Jag har använt uteslutande trådlösa möss sedan 7-8 år tillbaka i tiden, just för att jag ogillar att bråka med en sladd. Allt man gör måste gå att tunnla över det trådlösa om det ska funka för mig.

Förslag på bra ställen för en USB-hubb:
1. Skärmen. Finns redan (dock inte på min nuvarande, doh). Jag skulle dock vilja ha dem _framåt_. Vem kom på att sätta dem i sidled eller ännu värre bakåt? Vidare skulle man vilja ha USB-kommunikationen inkluderad i datakabeln till skärmen, för annars går den USB-sladden garanterat åt till något annat, och skärmen förblir oinkopplad.
2. Tangentbordet. Kan fungera, men jag föredrar skärmen.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Hade musen varit trådlös.. :wink:

Så länge man inte har riktigt styva USB-sladdar ikopplade så kan det ju fungera. tänkte på externa diskar :)

Kan säga så här, hade USB-portarna suttit längre in så hade jag kunnat tänka mig att köpa den.

En liten fråga bara, hur har du/ni löst det med strömförsörjningen till musen och portarna? räcker den till? har ni testat musen och t.ex två lite mer krävande usb-drivna saker?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Bra uppfinning? Mus med USB-hubb

Inlägg av ElectricMan »

Röstade Nej.

Pga. att jag har mitt USB minne på nyckelknippan med ett bra antal nycklar på. Skulle inte fungera praktiskt alltså! :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Röstat Nej.
Visst kan det vara bättre att sätta en USB sticka i musen (en kort stund) än att krypa bakom datorn i mörkret. Men som många redan skrivit, ett uttag rakt uppe på tangentbordet är 99 gånger smidigare och lite märkligt att det är så få tillverkare som har så.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Skulle vara riktigt mycket ivägen tycker jag, jag har ganska stora händer och högerhanden sluter i princip över hela musen.

SÅ jag röstade nej.

Har däremot stört mej på samma sak som Jonas L, varför sitter kontakterna helt oåtkomliga på skärmar ? ..ok, tanken är säkert att koppla mus och tangentbord dit, fine, men jag har massor av grejer jag kopplar in "då och då", och jag har *EN* USB-kontakt framåt på datorn (och sex stycken bakåt, varav en är kopplad till en hubgubbe och en till en strömförsörjd hub.)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kör med trådlös mus och tror inte jag kommer tillbaka till trådvarianten,

men kör på för all del, det finns kanske plats för den med, om endast 0.1% av dator annvändarna vill ha den så är det en hit
underskatta inte en liten procentuellt intresse i en djävligt stort antal tänkabara köpare

annars, så kunde den vara i den fasta delen av den trådlösa musen, den ligger framme
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Verkligen inte! Det är illa nog att ha sladd till musen men att ha allt möjlig annat skit där går fett bort!

Hade det varit en kortare mussladd och sedan en hub med all grejset i hade läget varit mycket annorlunda men det nuvarande koncept: inte en jävla chans!
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Då får jag utveckla varför jag tycker "Mja.. Kanske det".

Ibland ute på jobb stöter jag på servrar där någon snott musen till, man kommer inte åt baksidan på den ordentligt samt enbart ett USB-uttag framtill till musen och plötsligt behöver man använda USB-minnet.

Ja det har hänt ett antal gånger :doh:
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

För de som inte vill ha trådlöst, så var detta en smart ide, om man bara behöver använda porten sporadiskt, vi längre bruk så är ju en fast hubb bättre, kan väl va jobbigt att svajsa runt med en mus med massa usb minnen i fronten, känslan lär ju förändras, men för kortare tillfälligt bruk tycker jag den verkar vettig, under förutsättning att det görs snyggare,då får inte usb uttagen får synas utanför skalet samma gäller minneskortsläsaren.
Skriv svar