Projektet:
Som en del inom en kurs i skolan skulle vi göra ett utvecklingsprojekt som går ut på att utveckla en produkt. Det problemet vi kom på var att det är svårt att komma åt USB-portarna bak på datorer. Andra lösningar som redan finns är ju att man har en vanlig USB-hubb liggandes på bordet bredvid skärmen, men även detta medför andra problem som att den tar extra plats, måste ha en egen sladd till datorn och så vidare.
Målet:
Vårat mål är att man ska ha minst en lättåtkomlig USB-port nära till hands utan att den ska ta en extra plats bak i datorns IO-panel. USB-porten ska kunna användas för tillfälliga USB-enheter som t.ex. ett USB-minne. Ytligare ett mål vi har är att man även ska ha en minneskortläsare lättåtkomlig, med samma krav att den inte ska behöva en egen sladd eller ta onödig plats.
Vår lösning:
Vi löste detta genom att montera in en USB-hubb, kortläsare samt två USB-kontakter i en vanlig optisk USB-mus.
En (fungerande) prototyp som jag har byggt ihop (den ligger och torkar efter ett paint-jobb nu) är denna:

I början tyckte jag själv också att det var en riktigt kass idé som skulle bli riktigt osmidig, men nu när jag byggt prototypen och testat den så blev jag riktigt förtjust i den och har faktiskt använt den flera gånger!
Alla dessa delarna lyckades jag trycka in under huven på musen.

Vad tycker ni då?
Edit: Rättade till ett GROVT stavfel i rubriken!