Mobil Rökmaskin med trycksatt vätska och gasvärmning...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Mobil Rökmaskin med trycksatt vätska och gasvärmning...

Inlägg av Meduza »

En ide som har snurrat i mitt huvud ett tag som jag tänkte bolla lite med er här på forumet.

Jag har ett värmeblock till en mindre rökmaskin hemma (7-800W) som jag har plockat ur elslingan ur.

För att kunna använda detta som en rökmaskin krävs det två saker, först att man håller temperaturen på blocket
uppe till ca 250 grader och för det andra att man trycker in rökvätska med hyfsat tryck men lågt flöde i blocket.

Flödet är (gissning) ungefär mellan 10 och 60ml/min

Nu är min ide såhär att köpa ett billigt gasolkök på ebay (finns från 50kr inkl frakt) som har en värmeeffekt på runt 3kW
och använda denna till att värma blocket som kanske får kompletteras med lite flänsar för att ta upp värmen bättre,
någon form av temperaturreglering (kanske ett litet rc-servo som vrider på gaskranen med någon enkel koppling?),
sen köpa en trycktank av billigaste slag (paintball?) på <1l som man fyller med rökvätska och sedan trycksätter
på något smart sätt med en engångs 12g CO2-patron, dessa rymmer ca 6l gas och borde därmed vara nog för att
orka driva fram hela litern rökvätska, en backventil behövs också på ledningen till blocket.

Sen behöver man en regulator som ger ett lagom flöde och en ventil man kan trycka på för att släppa fram vätskan.

Montera alltihopa i en låda och vips har du en hyfsat kraftig, hyfsat enkel och hyfsat tyst rökmaskin.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Mobil Rökmaskin med trycksatt vätska och gasvärmning...

Inlägg av netrunner »

Kan du inte ta gas-tryck från köket?

Behållaren för rökvätskan ska ju "ta" från botten via en slang och gasen finns överst i flaskan. Jag tror att det räcker med en PET-flaska, dels ska dom tåla rätt bra tryck och dels så ser man vad som händer.

Om du har samma typ av ventil för "gas till köket = på" som för att reglerar rökvätskan så slipper du uppfinna två olika "servostyrda kranar".

Kanske kan du reglera flödet av rökvätska genom att reglerar flödet av gas (som då trycker in vätskan i blocket)?

För inbrottslarm kan det vara bra att kunna fylla en lokal med disko-rök fort. Tyvärr är det ganska dyrt. Klart att det skulle gå fortare om man utgick från en (eller flera) brännare på 3kW styck. Kanske något du kan sälja?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för vätskan, vore det inte enklare med en slangpump?, enkel och lättreglerad
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

netrunner: Jo jag funderade på att trycksätta även rökvätskan med Gasol, min fundering är dock på vad som händer om
rökvätskan tar slut och den trycksatta gasen börjar flöda genom blocket, att spruta ut gasol värmd till 250 grader
10cm från en hyfsat öppen låga känns "sådär" i min tanke, känns säkrare att dra ut ett fåtal liter CO2
vars enda effekt skulle vara att kanske kyla blocket lite...

grym: Jo slangpump är min andra fundering, frågan är dock hur man får tag i en lämplig till lagom pris, bygga själv är
också ett alternativ men jag vet inte hur jag ska dimensionera och konstruera den på ett lämpligt sätt... sen kändes
smidigheten i att bara kunna byta en 12g-patron och köra rätt trevlig... och då kunna minimera batteribehovet...
men jag har inte bestämt mig ännu...

Jag funderar på att hoppa över termostat då det verkar lite krångligt, utan i stället sätta en termometer ner i blocket
som man kan läsa av manuellt och reglera gas på två ställen till köket, en justerbar ventil för "tomgång" som bara är
på tillrärkligt mycket för att hålla värmen i blocket uppe, sen när man trycker ner knappen för att starta rökflödet då
öppnas en ventil på en "omväg" som ger ~maximal gas till köket i stället, denna ventil behöver också kunna aktiveras
i ett uppvärmningsläge för snabbare start...

(Vätskan kyler blocket såpass så det lär nog behövas full fräs)

Ett problem är att jag inte har en aning om vilket mottryck man måste övervinna i blocket, borde inte vara så jättehögt men ändå...

en brännare på 3kW väger under 100 gram och är 4-5cm i diameter, att bygga en specialbrännare på kanske
15kW med styrd eltändning för att värma en slinga för larmrök fort borde inte vara något större problem,
men det är inte det detta projekt syftar till :-)
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Ehhh... en liten fråga bara, var och till vad ska du ha rökmaskinen till? Mobil för paintball bruk? Ute/Inne?
Tänkte bara den här diskussionen kring att driva ut det hela med Gasol... KABOOM! :shock:
Well.. ingen rök utan eld iof. :lol:
Det är väl lite olja i vätskan och läser man på en normal rökmaskin så avråder man indirekt från att ha den i närheten av eld. Bara en liten tanke...
Annars är det väl inte fel med att ha en trycktank som du fyller till hälften med vätska och komprimerad luft och har en elektrisk reglerventil till. Trist att det krävs så mycket kräm till själva blocket annars hade man ju kunnat köra det hela på ett hyfsat bilbatteri. (Det går iof. men inte så länge.)

Kul projekt! Visuella effekter är alltid spännande. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att köra dom batteridrivna, visst det går, men inte med någon större rökmängd och inte någon längre tid.

Användningsområde... Ja inte tänker jag använda den inomhus, det har jag min Antari Z-1200 DMX till, tanken är
att använda den där det inte finns tillgång till ström men man vill ha en rökeffekt och där man inte vill använda
pyroteknisk rök av olika anledningar (lukt, ohälsosamt och problem med att reglera densitet "on the go").

Mina användningsområden kommer vara i huvudsak scoutarrangemang av olika slag, tex lägga en fin dimma på spökspåret
i skogen, att tända en pyroteknisk röksats ger inte riktigt rätt effekt där då det luktar rätt kraftigt och blir ofta rätt tjock rök.

Sen kommer den säkert att användas för fotografi och dylikt där man vill kunna lägga lite snygg rök.

Därmed får den gärna väga en bit under 10kg så att man kan ta med sig den.

Naturligtvis skulle jag kunna tänka mig en kommersiell minirökmaskin i stil med LOOK Power-Tiny, men dom kostar
12-15kkr och har en rätt begränsad kapacitet, och så viktigt är det här inte för mig, det är mer en kul grej :-)

Angående brandfaran:
Det finns gott om rökvätskor som ska vara "non-flammable" och då jag inte hade tänkt spruta rök in i lågan så ska
det nog inte vara något problem alls.

Idén att driva ut vätskan med gasol förkastades mer eller mindre omedelbart på grund av säkerhetsrisken,
jag skulle aldrig få för mig att köra med en lösning jag inte kände mig säker med.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Dagens rökvätskor är till 99% glykolbasesrade, ända undantaget vad jag vet är till hazer maskiner men de funkar på helt annat vis.

Ang pump, de billiga småmaskinerna har spolvätskepumpar, kostar max en 100lapp på t.ex biltema eller än billigar om man vill gå till skroten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror på Calles förslag att köra med en biltema-spolarvätskepump. Köp en kombinerad spolarvätskepump/behållare om det finns, så sparar du en del jobb.

Min erfarenhet (som är 20 år gammal) är att det är rätt känsligt att få rätt temperatur på värmeblocket. För varmt gör att röken luktar bränt och för kallt gör att den "smakar", d.v.s. förutom rök innehåller den troligtvis också små vätskepartiklar som hänger med röken och som klibbar fast sig. Jag tror inte det är sådär jättenyttigt att det blir så, men spekulerar bara.

Om du tänkt använda rök vid fotografering av människor (och djur såklart) är det här en viktig grej. Ska du däremot skicka på rök på döda ting så kan ju röken vara hur vidbränd som helst, ungefär...

Förutom varianten med servo på gasolkranen så kanske det går att få till nån koppling med bimetall & co? Risken är väl att det kräver bättre mekanik än vad man klarar att fixa?

En annan variant är väl att reglera temperaturen genom att styra flödet genom spolarvätskepumpen, och då indirekt styra mängden rök (inom vissa gränser) med hur mycket värme man kranar på på gasolen?

Om du redan har en annan rökmaskin så skulle du kunna koppla in driftidsmätare på pumpmotorn i maskinen och klura ut hur mycket pumpen körs för att göra av med en viss mängd vätska. Det är ju ingen idé att ha 12V-batter som räcker för att köra ut mer vätska än den vätskemängd man släpar med sig o.s.v....

Jag har aldrig sett en rökmaskin med backventil (men då har jag iofs bara tittat i ett par maskiner, och det var som sagt för 20 år sen). Om man har ett par decimeter slang så är väl risken att mottrycket orkar trycka tillbaka värme nog att skada pump o.s.v...

När jag tänker efter så är det kanske snarast så att spolarvätskepumpar i sig fungerar som en acceptabel backventil?

Vad gäller inbrottslarm kopplat till rökmaskin så ska man nog tänka på vad som händer om grannar o.s.v. hör larmsirener och ser fullt med rök välla ut från en plats där en tjuv springer ut, risken är väl rätt stor att de falsklarmar brandkåren?

Bonusfråga (jag är bara nyfiken, har ingen nytta av svaret): var får du tag på slang som tål värmen? (Jag minns att man var noga med att vara försiktig med orginalslangen i rökmaskiner för man "visste" inte var man fick tag på ny om den skadades - förutom då att man borde kunna ha köpt från importören/tillverkaren).
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag skulle faktsikt rekomendera en liten oljepump från en motorcykel. Dyra, ja men de är bättre lämpade för detta. En membranpump kallas dem väl?
Calle, du vet eller??

De går på 12 volt vilket är ganska smidigt i detta fallet. De ger inte så stor mängd men de ger däremot bättre tryck. En spolarpump ger för mycket vätska, japp jag har provat själv....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då skulle jag nog ta en elektrisk gammal bensinpump, en som tickar fram, med en lätt konventering så blir den nog perfekt
ger en dos per spänningspuls man ger dom, ombyggnaden är att koppla från kontakten i så man kan styra den själv
Senast redigerad av grym 10 december 2009, 20:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det låter som en bättre idé ja. De är perfekta till ändamålen. KOstar ju någon tia på skroten också bara :)
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

citizendildo: Haha, oljepump från en mc, njaaa, då får man allt ha en fläskig rökmaskin! Flödar väl en 50-60liter / min vid 3-4bar. :wink:

Membranpumpar är ganska ovanligt på rökmaskiner iallafall vad jag känner till. spolvätskepump är nog den enklaste och priseffektivaste lösningen.

Bensinpump tror jag inte heller är någon bra lösning, de levererar ganska högt flöde och tryck.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

membranpumparna av solenoidmodellen har inte direkt högt flöde, dom ger en liten skvätt per slag

tänkte bara, temperaturregleringen kunde nästan skötas med en bimetall som flyttar lågan mer eller mindre från rökkammaren, om det funkar vore det djävligt enkelt
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kanske en simpel termostat som väntar på en viss mini temperatur, då kör den pumpen tills temperaturen sjunker.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Meduza skrev:
Idén att driva ut vätskan med gasol förkastades mer eller mindre omedelbart på grund av säkerhetsrisken,
jag skulle aldrig få för mig att köra med en lösning jag inte kände mig säker med.
Dom flesta sprejburkar idag har gasolblandning eller koldioxid (där resp sort. fungerar med innehållet) som drivmedel utan några stora rubriker på tidningarna ännu. Äntligen har sprejindustrin sett igenom freontillverkarnas skrämselpropaganda omtjatad sedan 1940 till en något högre riskkostnad (inte så mycket då de flesta sprejprodukter har starkt brandfarlig innehåll i sig, och de vattenbaserade kan ofta ha CO2 eller kväveoxidul som drivmedel )

men i ditt fall så är vindrutetorkarpump fortfarande den vettigaste lösningen - dock är dom inte tysta när dom kör - om det nu spelar någon roll.

någon form av termostat på blocket är nödvändigt, flammvakt måste du också ha så att det stryper gasen helt om lågan slocknar och sedan är den nog två kranar där den ena är satt på värmeunderhåll och den andra på fullgas med elstyrd ventil - flamvakten får inte vara beroende av samma ventiler eller av någon mjukvara som kan hänga sig och det är nog lämpligaste att norpa grejorna från gas(ol)kök för inomhusbruk som har dessa inbyggda i sig redan.

en viktig detalj till är att inte innesluta block och brännare i kapslingar som ger större volymer otänd gas om det inte tänds som det skall, utloppareorna skall vara stora så att det inte blir någon större tryckökning när det poffar och vill du inte ha lågor utanför öppningar _när_ det poffar så sätter du hyffsat finmaskiga metallnät på alla in och utgångar då lågor inte tar sig igenom sådan små hål - titta på en brännarhuvud på en gasolkök så ser du hur stora hålen kan vara utan att det bränner sig igenom bakåt.

optimalt blandad gasol/luft ökar i volym 8-9 ggr när det bränns igenom, flamhastigheten är 0.39 - 0.45 m/s beroende på andelen propan/butan och är i stort sett samma som bensin/luft-blandning när det brinner. Minns att även bensinångor/luft i avgasarrör kan ge rejäla avgassmällar trots låg flamhastigheter när det bränns av i långa rör - detta gäller också gasol/luftblandningar
Skriv svar