Fast förläggning av signalkablar
Fast förläggning av signalkablar
Just nu håller jag på och tilläggsisolerar och bygger upp en ny vägg inne och tänker passa på att förlägga kablar till telefon, lan och TV i väggen samtidigt som den vanliga elen.
Tanken är att jag också ska placera någon DS1820 givare på väggen med.
1. Kan man lägga dessa typer av signalkablar nära konventionella elkablar i väggen (alltså 230V, 50 hz) eller kan det uppstå brus och andra otrevligheter då? Vet ju att det brukar gå bra att ha såna här olika kablar nära varandra utanför väggen för det mesta men vill ju inte chansa när allt nu ska byggas in.
2. Ser att det på Biltema finns TV uttag med uttag för satellit, konventionell antennkabel och FM-radio. Används det där Satellituttaget i någon större utsträckning egentligen? Mer värt att satsa på uttaget med bara FM och konventionell antennkabel?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=156610
3. Något annat man bör tänka på? Någon annan typ av kabel man borde passa på att bygga in?
Jag lägger alla kablar i VP-rör istället för flexslang tror jag så det blir enklare att komplettera och byta ut kabel.
Tanken är att jag också ska placera någon DS1820 givare på väggen med.
1. Kan man lägga dessa typer av signalkablar nära konventionella elkablar i väggen (alltså 230V, 50 hz) eller kan det uppstå brus och andra otrevligheter då? Vet ju att det brukar gå bra att ha såna här olika kablar nära varandra utanför väggen för det mesta men vill ju inte chansa när allt nu ska byggas in.
2. Ser att det på Biltema finns TV uttag med uttag för satellit, konventionell antennkabel och FM-radio. Används det där Satellituttaget i någon större utsträckning egentligen? Mer värt att satsa på uttaget med bara FM och konventionell antennkabel?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=156610
3. Något annat man bör tänka på? Någon annan typ av kabel man borde passa på att bygga in?
Jag lägger alla kablar i VP-rör istället för flexslang tror jag så det blir enklare att komplettera och byta ut kabel.
-
Re: Fast förläggning av signalkablar
Skippa slangen. värdelös att dra i.
Jag har dragit 1-wire jämte. funkar bra hos mig. men allt är relativt.
Jag har dragit 1-wire jämte. funkar bra hos mig. men allt är relativt.
Där så hittade vi lite.
Är det samma sak med koaxialkabel eller är den ännu känsligare?
http://www.elit2006.se/contents/%5B0060 ... l%2052.htmAv svensk standard för kabelförläggning i byggnader, SS 424 14 38, punkt 5.16 framgår bl.a. följande: "Telekabel måste skyddas mot störningar" och att "...hänsyn till störningar genom kapacitiv eller induktiv inverkan mellan olika system skall tas genom att, där risk för sådana störningar finns, ledningar ej förläggs parallellt med mindre avstånd än 5 cm. Parallellföringssträckan bör begränsas i så stor utsträckning som möjligt." I fjärde stycket anges:" För att kunna skilja el-och telekablar märks kabel-utrymme eller kabel. Normalt görs märkning av telekabel eller utrymme för telekabel." I sjätte stycket anges: "Rör för telekabel får inte mynna ut i närheten av starkströmsanläggning på sådant sätt att dragfjäder eller kabel kan komma i kontakt med spänningsförande del i starkströmsanläggningen". Slutligen sjunde stycket:"Telekabel förläggs så att den kan nås och kompletteras utan att starkströmsanläggningen behöver göras spänningslös."
Är det samma sak med koaxialkabel eller är den ännu känsligare?
Om flexslangen klamras ordentligt med stor radie på böjarna så är den enklare att dra igenom kabeln i än vp-röret. Gör man fel så är det nästan hopplöst.
TV-kabeln är trippelskärmad och ethernet är balanserat, dessa är nästan omöjligt att få störningar från elkablarna i. Telefon och 1wire kan möjligen vara lite känsligare.
Innan du bygger tv-nät fundera på vad du ska ansluta. För en inspelningsbar sattelitbox behövs två kablar.
TV-kabeln är trippelskärmad och ethernet är balanserat, dessa är nästan omöjligt att få störningar från elkablarna i. Telefon och 1wire kan möjligen vara lite känsligare.
Innan du bygger tv-nät fundera på vad du ska ansluta. För en inspelningsbar sattelitbox behövs två kablar.
Jaså? Men VP-rör med böjar som har stor radie måste väl ändå vara bättre?
Jag gör som så här att jag sätter två stycken dosor i hörnet där jag tror att TV:n ska stå och en dosa var i två andra hörn. Sen så drar jag kabel i VP-röret när jag vet vad jag vill ha i dosorna.
Tror inte att jag kommer att få in varken telefon, 1-wire eller TV på ett bra tag framöver ändå.
Jag gör som så här att jag sätter två stycken dosor i hörnet där jag tror att TV:n ska stå och en dosa var i två andra hörn. Sen så drar jag kabel i VP-röret när jag vet vad jag vill ha i dosorna.

Tack vare rillorna på slangen så blir det mindre yta för kabeln att vidröra och därmed mindre friktion.
-
sedan får man inte glömma att slangen är mindre inuti än likvärdig vp-rör. t ex dra 2 st nätverkskablar i 16mm flexslang är trängre än 16mm pv-rör. iallfall de jag kört med.
Rillorna gör ju dessutom att det är flera tusen "kanter" som det kan fastna i. Det är ju det svåraste när man drar i rör, att få till skarven mellan dragfjäder/dragtråd och kabel så att den inte fastnar i några kanter.
I ditt fall som bygger en helt ny vägg, så skulle jag kört med VP-rör. Skall du däremot göra kompletteringar/modifieringar utan att gipsa väggen så är det Flexislang som är lättast att förlägga.
Har man riktig dragfjäder så är det inga problem att dra i någondera.
Däremot vet man med sig att det är massor med böjar så får man ta på lite glidmedel (obs inte det som används till andra aktiviteter i sängkammaren) utan riktigt med teflon i. Bäst är om man står två pers och en står med en trasa glid där kabeln åker in i röret och den andra drar. Detta behövs inte när man drar tre lösa FK/EK i ett rör normalt men börjar det bli späckat så.
Det jag brukar missa är att tejpa fast kabeln nog hårt så man får igenom till hälften
Däremot vet man med sig att det är massor med böjar så får man ta på lite glidmedel (obs inte det som används till andra aktiviteter i sängkammaren) utan riktigt med teflon i. Bäst är om man står två pers och en står med en trasa glid där kabeln åker in i röret och den andra drar. Detta behövs inte när man drar tre lösa FK/EK i ett rör normalt men börjar det bli späckat så.
Det jag brukar missa är att tejpa fast kabeln nog hårt så man får igenom till hälften

Problemet är ju om man t.ex. ska klämma in tre stycken CAT5-kablar i samma rör.
-
då använder jag 20mm pv-rör. 16mm är på gränsen men går.
Ju mer kablar ju svårare såklart
Särskilt svårt om man inte kan få dem att ligga helt rakt innan de går in i röret, tvinnar det sig är det snudd på kört. 

-
Jag hade gjort en för snäv böj med 20mm och drog igenom 3 st tp. Vi var en som puttade och en som drog för allt i värden
Det gick men tog 20 minuter att få igenom kablen i 7 meter rör.

Sådär, nu har jag dragit kablarna till den vanliga strömförsörjningen.
Efter att ha hört så mycket om hur svårt det skulle vara blev jag väldigt förvånad över hur enkelt det i själva verket är. Det var inga problem att få ner så mycket som 5 stycken FK 1,5 mm2 i en flexslang. Dock var det svårt att få in fjädern redan när det var 3 FK i slangen och dragsträckorna var max ca 4 meter. På ett ställe drog jag VP rör och det var inga som helst problem att få in fjädern ens när det var 4 ledare i. Nästa gång jag gör en installation gör jag nog allt med VP-rör. Värt det extra besväret när man bygger sen när man ska komplettera eller byta ut kablar.
Alla signalkablar får ligga i riktiga VP rör. Eftersom det gick så smidigt att dra kabel i dessa rören så väntar jag faktiskt tills sen när väggen är färdig och jag exakt vet vad jag vill ha för kabel innan jag drar in något. Härligt att alla elfrågor äntligen löst sig, nu blir det snart isolering och väggskivor!

Efter att ha hört så mycket om hur svårt det skulle vara blev jag väldigt förvånad över hur enkelt det i själva verket är. Det var inga problem att få ner så mycket som 5 stycken FK 1,5 mm2 i en flexslang. Dock var det svårt att få in fjädern redan när det var 3 FK i slangen och dragsträckorna var max ca 4 meter. På ett ställe drog jag VP rör och det var inga som helst problem att få in fjädern ens när det var 4 ledare i. Nästa gång jag gör en installation gör jag nog allt med VP-rör. Värt det extra besväret när man bygger sen när man ska komplettera eller byta ut kablar.
Alla signalkablar får ligga i riktiga VP rör. Eftersom det gick så smidigt att dra kabel i dessa rören så väntar jag faktiskt tills sen när väggen är färdig och jag exakt vet vad jag vill ha för kabel innan jag drar in något. Härligt att alla elfrågor äntligen löst sig, nu blir det snart isolering och väggskivor!