Elkabel som högtalarkabel
Elkabel som högtalarkabel
Går det att använda vanlig strömkabel som högtalarkabel? (inget "avancerat" ljud, ska ha till garagehögtalarna) Eller funkar det inte alls?
-Avståndet mellan högtalarna (och därmed längden på kablarna) kommer att vara ca. 10-15 meter.
Håller nämligen på med ett projekt där jag kommer att få 100m kabel över.. Vill gärna ha denna elkabel till detta, men samtidigt kan jag använda ca. hälften av kabeln till garagehögtalarna efteråt..
-Avståndet mellan högtalarna (och därmed längden på kablarna) kommer att vara ca. 10-15 meter.
Håller nämligen på med ett projekt där jag kommer att få 100m kabel över.. Vill gärna ha denna elkabel till detta, men samtidigt kan jag använda ca. hälften av kabeln till garagehögtalarna efteråt..
Re: Elkabel som högtalarkabel
Frågar du en hifi extremist så är det som att gå med i Sofia Hags med en 125:a Kawasaki
om du ska använda elkabel.
Men ljud får du helt säkert ut.
-
Jag skulle påstå att den där är MYCKET lämpad till just högtalarkabel 

4kTRB skrev:Frågar du en hifi extremist så är det som att gå med i Sofia Hags med en 125:a Kawasaki
Nej, frågar du en HiFi wannabe kan du få det svaret.
\\Sky
Japp, vissa HIFI-extremister REKOMMENDERAR att man använder sådan kabel. Han Ino-audio snubben vad han nu heter, ett tungt namn i branschen, rekommenderar elkabel!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Nej för fan, du måste ha IMPPA - VIMMPPA kabel för minst 600€/m som är vätskekyld 

Äntligen nån som lyssnat på Hassan.4kTRB skrev:Frågar du en hifi extremist så är det som att gå med i Sofia Hags med en 125:a Kawasaki....

Sen vet jag ju inte om de gillar att bli kallade "hags".

Och för att gå ontopic så, ja det går alldeles utmärkt, du kommer mest troligt inte att höra nån skillnad mot kabel för 500 spänn metern.
Jag använder vanlig vit lampsladd till mina Ino Audio Pi-p och det låter fantastiskt!
För de som vill gå steget längre så rekommenderas att man flätar tre ledare, ska tydligen vara något med hypnostiska energifält från Atlantiska laserkristaller eller nåt annat hifi-tokeri...
För de som vill gå steget längre så rekommenderas att man flätar tre ledare, ska tydligen vara något med hypnostiska energifält från Atlantiska laserkristaller eller nåt annat hifi-tokeri...

Skönt att höra!
Men varför finns det ens då högtalarkablar, om elkablar t.o.m. är bättre till ändamålet och dessutom är billigare?
Men varför finns det ens då högtalarkablar, om elkablar t.o.m. är bättre till ändamålet och dessutom är billigare?
Enkelt: dyr kabel uppfattas automatiskt som bra, ren psykologi. Därför kan man kränga kabel för 25000 kr/m "för den måste ju bara låta bättre"... 

Jo, men jag menar att varför finns det ens något som heter högtalarkabel?
Och de är inte alltid dyrare:
Kjell&Co: Högtalarkabel 50m. 159:- / Starkströmskabel 50x1m á 6:- = 300:-
Som i detta fallet då hade Kjell&Co tjänat på att sälja elkabeln även som högtalarkabel?
Och de är inte alltid dyrare:
Kjell&Co: Högtalarkabel 50m. 159:- / Starkströmskabel 50x1m á 6:- = 300:-
Som i detta fallet då hade Kjell&Co tjänat på att sälja elkabeln även som högtalarkabel?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
För att folk vill ha en kabel för att koppla in sina högtalare, inte sin starkström? Att det sedan är samma sak hör inte hit (för övrigt så går min bil bäst på Preem-bensin)
Sen är det väl lite olika krav som kablarna måste uppfylla, tex måste väl inte isoleringen ha samma spänningstålighet på en högtalarkabel?