Tips till en arbetsökande

Användarvisningsbild
slatte

Tips till en arbetsökande

Inlägg av slatte »

Tjena!

Sitter och funderar lite eftersom jag har fått ett jobberbjudande.

Som jag sitter idag har jag läst till elektronikingenjör (3 år) har dock inte examen än, och är själv 24år!
Är belägen i området runt Jönköping Värnamo.
Men har under hela hösten sökt alla "lokala närområde (7-8mil)" jobb som har kommit ut inom detta område, men utan framgång!
Men nu till mitt lilla bekymmer/möjlighet. Jag fick i veckan ett erbjudande från ett lokalt litet företag ca 10 anställda.
Detta var dock ett jobb som innebär en hel del ställa in maskiner och fylla på övervaka mm, men även del i tjänsten att jobba i photoshop och illustrator, och ev ta hand om deras hemsida. Anledningen till att detta företag behöver anställa en ny är för att 2 personer kommer att vara mycket pappalediga och dessa makiner/uppgifter dessa 2 har får inte stanna, vilket kommer att hända om de inte anställer och lär upp någon ny.
Men som jag resonerar nu är att jag helst i framtiden skulle vilja syssla med något inom elektronik eller ialf i närheten, eftersom jag ser detta som roligt/trivs med. Men genom att ta detta jobb (om jag är ärlig mot företagaren) jobba i minst 3-4 år och på så vis har dessa pappor kommit förbi den mesta pappaledigheten.
Detta jobbet erbjuder inte heller någon hög lön jag har blivit erbjuden en lön på 17000-18000:-, tack vare att jobbet inte har något att göra med det som jag har läst, och att det är provanställning.
Dessa 3-4 år tror jag knappast kommer att ha någon enorm hjälp för mig att söka jobb inom elektronik relaterade jobb, visst är det inte en nackdel men ni förstår nog vad jag menar!
Men jag har kommit så långt i mitt sökande att jag snart måste ha ett jobb, vet verkligen inte hur jag ska göra bah!!

Helst hade jag hittat ett jobb inom rätt område, kan även tänka mig att jobba för en betydligt lägre ingångslön i kanske 1år eller likande bara för att få in en fot och sedan hade företaget fått bestämma om de vill ha kvar mig eller inte, men om de då skulle vilja ha kvar mig skulle jag då vilja ha en normal lön. dvs en lång provanställning.

Jag vet inte om jag har förklarat mitt dilemma men har ni några tips, hur skulle ni ha resonerat! Kanske ska jag avstå jobbet och ta lite ströjobb som jag har gjort hittills och leta efter mer passande jobb? Vilka verkar vara omöjliga att få tag på , eller att få komma på intervju!

Jag har säkert förklarat luddigt men fråga bara på! säkert fler en jag som sitter i liknande sits :?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av grym »

med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut, ta det om du kan

man lär sig alltid något som man inte tänkt på innan
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Risken finns att du stannar i ströjobbsträsket och får en 'stämpel' som ströjobbare = inte så bra.

Ta nåt stadigt ett tag och börja spara ihop till en dräglig pension, ja du är snart där. Under tiden kan du i lugn och ro leta efter ett jobb som kan passa dig och din utbildning.

Men har du massor på banken, tja slå dank och skit i framtiden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är alltid bra att fylla på CVt med vettiga och någorlunda fasta anställningar.
Är övertygad om att företagaren är medveten om att du inte kommer att stanna om han inte kan erbjuda dig en vettig karriärstege.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

24 år är ingen ålder, jag hade stannat kvar vid skolbänken och fixat mig en examen. Som högskoleingenjör kan man väl nästan få 10 000 kr mer i månaden, dvs kan vara värt att stanna kvar i skolan lite längre :). Tyvärr har väl inte högskoleingenjörerna samma höga löneutveckling som civilingenjörerna men ingångslönen är inte dålig vad jag vill minnas.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det borde väl vara av intresse även för en ingenjör att ha ett jobb oavsett jobbets typ och lön. Jag blir lite förvånad över att någon överhuvudtaget överväger att tacka nej till stadigt arbete under en "finanskris". Men jag är ju inte akademiker och har alltid tagit de jobb som finns, man kan ju alltid byta förr eller senare :)
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Som en kollega som blev satt som ansvarig för kvalite och tester i ett projekt men hans intresseområde var ju såklart programmering så han byggde ett testsystem som utförde testerna åt honom.
Med detta vill jag alltså säga att med lite framåtanda och nytt tänk kan man utveckla sin egen situation till det bättre vilket ofta är till fördel för arbetsgivaren. Kanske kan detta bli arbetsplatsen där du utvecklar både dig själv och företaget. Såklart svårt att säga nått om innan men det blir inte bättre än man gör det till, så kör i vind! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är ju bara att ta det, och känner man att man utvecklas fel så söker man nytt, det är ALLTID lättare att få jobb när man redan har jobb.

Det är ju inte så att man sitter fast bara för att man är anställd, vill man så byter man.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Ta det, helt enkelt :tumupp:

Jag söker och testar tills jag hittar något jag trivs med, oavsett vad det är för jobb.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om du inte hittat annat jobb, är det antingen till att vidga tidsvyn (om du har råd). Eller den geografiska zonen (om du kan flytta/pendla).
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ta det och fortsätt sök.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, en annan sak är ju att det är väldigt trevligt att ha arbetslivserfarenhet av olika jobb, det tycker jag att man har nytta av.

Jag har arbetat i uhm.. 14 år ? (lite osäker) och "tyvärr" bara hunnit med tre arbetsplatser, men det var tre helt olika branscher.
Dessutom praktiserade jag en hel del i gymnasiet på ytterligare en bransch, bra att ha <tm>.

..Jag har f.ö aldrig jobbat med det jag är utbildad till, utom praktiken i gymnasiet då.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Dock borde man kämpa för att få det jobb som man egentligen vill ha, att förlita sig på att karriären ska leda en till drömmen ser jag som oerhört osäkert. Om det går ska man inte vara feg för att flytta eller ta till högre utbildning. Allt är värt att göra för att slippa tråkiga jobb.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Sen behöver man inte heller vara rädd för att inte ha en lysande karriär för att kunna byta bil varje år och hus var tredje, det finns annat i livet också :) Vad jag menar är att om man skulle råka trivas nånstans som ligger på sidan av "karriären" och det ger mat på bordet hemma istället för i restaurangen behöver det inte vara katastrof.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Tackar för era kloka svar ska prata lite mer med honom imorgon, då får vi se vad som händer och det är ju en provanställning. Så om det verkligen inte verkar vara något att bygga vidare på kan jag ju alltid skifta till sommaren :)
Ska försöka pressa honom på lönen dock lite i morgon natti natti!
Skriv svar