Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Berätta om dina pågående projekt.
stefan_l
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2007, 19:29:03
Ort: Vänersborg

Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av stefan_l »

Hej på er,

Var ett tag sedan jag hade tid över till att bygga.

Nu är det ju vinter och bilrutorna måste skrapas, så jag skall bygga en mobilstyrd och batteridriven kupefläkt.
Fläkten skall blåsa på framrutan och få bort den värsta isen.

Tanken är att man skall ringa till en mobiltelefon, denna skall då dra ett relä som startar en timer.
Timern håller kretsen sluten i 5 - 10 minuter (beroende på hur mycket ström man vill slösa) när timern är "igång" så får en 12-volts kupefläkt ström ifrån cigguttaget.

Få se hur väl eller illa detta funkar.

Hur som helst är det roligt att få lite tid till att bygga igen.

Ha det gott.

Mvh
Stefan
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15466
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att ta en vanlig 230V kupévärmare. Ställ den på instrumentpanelen och mät hur lång tid det tar att tina vindrutan. Sen kan du räkna ut energin som behövs och hur stort batteri du behöver köpa.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av sneaky »

Har funderat på att ha en batteridriven kupéfläkt i ett par år men aldrig gjort slag i saken. Detta skall bli intressant att följa. När jag suttit och räknat lite snabbt och lätt så har det alltid blivit tråkiga siffror i slutändan så jag hoppas att detta visar att jag varit helt fel ute :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av PeterH »

Väljer du att ta strömmen från bilens batteri behöver du inte avfrosta rutan alls, för du kommer ändå inte kunna starta bilen eftersom batteriet kommer vara tömt... :doh: :lol:
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av sneaky »

Oj, den detaljen missade jag. Tog för givet att det skulle vara ett separat batteri hehe.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av grym »

tja, jag har en enfas 2kw byggfläkt som defroster, med 1kw så är den lagom till -10 , sedan behövs 2kw i en halvtimma

så rikta in dig på 2kw i en halvtimma , så 166 A i en halvtimma, ger minst 80 Ah batteri, för att batteriet skall hålla så är det rimligt med ca 300-400 Ah
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av v-g »

Har samma tråkiga erfarenhet som grym. Krävs pulver för att bli av med is/frost.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av 90kar08 »

Det beror väl mycket på var man bor, hur kallt det normalt är där, lite skillnad om det är -30 eller -5 grader.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av v-g »

Faktist går största energin till att smälta isen. Men för att smälta måste luften som fläkten blåser vara över 0°C och är då kupeluften säg -30°C ja då får fläkten kanske bara upp den till -10°C eller vad man nu kan tänka sig, det hela går givetvis att räkna på.

Ett litet utrymmer just vid rutan skulle troligen kapa tiden en del.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av 90kar08 »

Sant, men för att smälta isen måste den värmas först och då gör ju temperaturen skillnad. Isen värms ju från insidan samtidigt som den kyls från utsidan.

>EDIT: För att smälta 1 kg is krävs 334 Joule och för att värma 1 kg is 1 grad krävs endast 2,2 Joule, så det får vara bra kallt för att det ska göra nån skillnad.

Men å andra sidan måste glaset, fläkten och luften ockås värmas, klurigt det här, det är nog bättre att testa istället för att försöka räkna på det.
Senast redigerad av 90kar08 5 december 2009, 23:43:34, redigerad totalt 1 gång.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av Norpan »

Vill minnas att det går åt lika mycket energi att smälta ett kilo is som det går åt för att värma ett kilo vatten 80 grader..
Vad är det för fel på en Webasto eller Eberspächer?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36630
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av Glenn »

Felet med dom är väl mest att dom är dyra ? :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15466
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av mrfrenzy »

Släpa runt på 50 kg batterier blir nog dyrare än en eberspächer i längden ;)
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Ta och lägg en filt över framrutan istället :P sätt igång bilen på tomgång o skrapa sidorutorna om det behövs. bakrutan kan man vara utan eller så kör man värmeslingorna på den.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare

Inlägg av netrunner »

Jag har också funderat kring detta rätt länge. Med batterier blir det lätt rätt trista siffror. Fördelen är att det är förhållandevis säkert.

Är det någon som har erfarenhet av denna typ av prylar:
Bild

Anta att man dedikerat en plats i baksätet till att bara ha en plywood konstruktion där denna står på ett brandsäkert sätt, hur brukar man starta dessa? Något man kan lösa med ett par servon och en mikrodator?

Ett par problem måste funderas på:

- Förbränningsgaserna är ju kvar i kupen så man måste släcka och vädra innan man kan köra. Gaslarm är krav.
- Är det alls säkert att köra runt med denna tankad med fotogen?
Skriv svar