"Play"-dator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

"Play"-dator

Inlägg av PHermansson »

Dags att bygga en ny dator, men trots titeln blir det inte en speldator. Tanken är istället att bygga en mediadator som ska ha som huvudsyfte att spela upp de olika Play-kanalerna ("SVT Play" bland annat) på TV:n.
Som grund används en gammal bärbar dator på drygt en gigahertz som ligger här och skräpar. I första läget blir det vanlig hårddisk, i den skarpa versionen blir det IDE-CF-adapter och ett CF-kort (budget-SSD).
Operativsystemet blir Ubuntu Lite, det konfigureras för autoinloggning samt autostart av Google Chrome. I Chrome läggs sedan de olika Playkanalerna som genvägar på startsidan.
Datorn styrs mha en usb-ansluten fjärrkontroll.

En utveckling som kommer senare är att denna dator får ersätta nuvarande fotoramsdator. Tv-utgången på datorn kopplas till just TV:n, VGA-utgången kopplas till en 15" TFT som får visa bilder. Kommer jag att lyckas att ställa in Ubuntu till att spela Play på en utgång och visa bilder samtidigt på VGA-utgången? Den som lever får se.

Projektet har nu kommit så långt som att Ubuntu Lite och Chrome är installerat. Nästa steg blir att testa lite Play, samt att hitta en bra låda. Datorn saknas skärm & tangentbord, så någon form av hölje behövs (Note to self: 27x32x3 centimeter).
Användarvisningsbild
speakman

Re: "Play"-dator

Inlägg av speakman »

Med tanke på hur otroligt slött Flash är under Linux så skulle det inte förvåna om datorn blir för klen för Play-sidorna. Min netbook orkar iallafall inte med merparten.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Underskatta inte Ubuntu Lite... det jag såg av Plus på SVT Play nyss flöt på bra. Detta projekt börjar eg lite för bra... Det enda som krånglat lite hittills var att få in operativsystemet, ingen cd och ingen usb-boot på datorn. Löste det dock med att koppla hårddisken till en annan dator med en IDE-USB-adapter. Sedan i med hårddisken i datorn, starta, installera Chrome, installera Flash, gå till svtplay.se och börja titta. Bilden flyter och ljudet låter, alldeles för enkelt :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag tror SVT Play är den bättre av dom. Prova gärna TV4 och TV3 också innan du spikar något.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Play prima funkar tyvärr inte i linux i dagsläget, men det kanske du redan vet. Dom kör en annan player där av nån anledning, som bara funkar i win/osx tillsvidare.

/Andreas
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Du har rätt speakman.... SVT går bra, TV4 sådär, TV3 & Kanal 5 dåligt.
Mindre bra...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Misstänkte det :(
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Men när jag tänker efter så finns det Play-script för XBMC/Xbox. Och i en Xbox sitter det en PIII på 1,13 GHz om jag minns rätt, och jag tror det är exakt samma cpu i min dator. Har testat XBMC-scriptet lite grann, uppspelningen fungerade men det var värre med programlistningarna.

Kanske är idé att kolla lite på grafikaccelration och sånt innan jag ger upp denna dator? Kan ju vara så att det är grafikkortet som sätter gränsen. Kollade lite snabbt med top, och Flashprocessen tar mycket cpu men det bottnar inte vad jag såg (tror den låg på dryga 70%).
Användarvisningsbild
Samuelf

Inlägg av Samuelf »

Njae. En lite bantad P3 på 733 MHz är det bara, om nu inte JAG minns fel. =)

Om du nu inte råkar vara en av de lyckliga få som har en moddad box. En DreamX... Den finns med 1.4GHz i nån Celeron-variant.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det har du rätt i:
32-bitar (733 MHz) från Intel. Baserad på Pentium III (Coppermine).
64 Mbyte DDR SDRAM delad mellan systemet och grafiken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Xbox

Då är det verkligen läge att kolla mer på't, min dator har en cpu på 1066 MHz och 360Mb minne.

Hittade en länk här:
http://solutionsandtips.blogspot.com/20 ... linux.html
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Xbox == Windows och Flash i Windows funkar hur bra som helst.

I de flesta BIOS finns möjligheten att ställa av Intel Speedstep så slipper du joxa med frekvensen i efterhand.
anda

Inlägg av anda »

Ang XBMC så finns inte tv4 och kanal 5 play än så länge. Det står på utvecklarens TODO dock.

I övrigt funkar de som finns väldigt bra. Det är det där med att spola som är lite knepigt ibland men vad gör man när det är strömmande media?

En skön sak jämfört med webb varianterna är att man slipper reklamen =)

Ett litet sidospår. Adobe jobbar för att få till hårdvaru accelererad flash.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

När jag googlar lite ser jag att någon kallar TV3's lösning en lösning från hvetet... Och visst, den drar 50-70% cpu på min AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+.
Nu blir jag lite tveksam till hela projektet...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

anda skrev:Ang XBMC så finns inte tv4 och kanal 5 play än så länge. Det står på utvecklarens TODO dock.
I vilket script funkar andra svenska kanaler ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det kanske funkar bättre om du lägger in Windows på datorn?
Skriv svar