Elektroniskt tändsystem till trimmer motor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym1

Elektroniskt tändsystem till trimmer motor.

Inlägg av Anonym1 »

Hej

Vet inte om jag är i rätt forum då jag letat som fasen på nätet utan resultat.
Hittar ingen info :(
Är så att jag håller på med ett projekt kring en Jonsered motor från en Grästimmer.
Den har original en elektronisk tändning med nån liten box det går in 1 kabel till.
den lilla boxen är trasig. och jag är helt ställd. den kostar 1200 ny och det har jag inte råd att lägga ut. och övriga ramen är konstruerad runt denna motorn. så jag måste ha igång den på något sätt..
så det jag söker är nog en expert på området.
Användarvisningsbild
Noxin

Re: Elektroniskt tändsystem till trimmer motor.

Inlägg av Noxin »

Har du snackat med din lokala Jonseredmekaniker på trädgårdsbutiken och sagt att du håller på med ett litet hobbyprojekt?
Om du gör det så brukar det inte vara några problem att få rota lite i deras hög av skrotade apparater. Då kanske det räcker med en frusen Frödinge Princess som betalning...
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Nej har jag iof inte gjort. vore coolt som fan att få fart på den här saken.

finns några bilder kvar på denna sidan ;)
http://forum.moppenet.com/showthread.ph ... 478&page=3
1 bild på sida 2 o sen en bild på förgasaren från stor huskvarna röjsåg samt tratt på modat ;)
var ett tag sedan den där lilla box prylen pajade.. :/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man måste logga in på den länk...
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Ahh sorry tänkte inte på det fixar länk här istället.

http://img340.imageshack.us/i/dsc00474n.jpg/
http://img692.imageshack.us/i/cimg30517.jpg/
http://img134.imageshack.us/img134/2759/dsc00474d.jpg

Kan tillägga att hittils är jag upp i 0kr kostnad på bygget.

1,5M lång väger totalt med full tank 8kg. är byggd av Alu profiler med 1mm gods i Stark så inni helvete o vägger ingenting.
Däcken och motorn väger minst 5Kg bara dom.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Den lilla boxen? Är det möjligtvis tändspolen? Dom brukar vara förslutna med med epoxy eller liknande, så att fixa den själv kan bli svårt.

Om du är säker på att det är den som är felet.

//Martin
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

jo jag är säker på att det är den lilla saken med epoxy. :/ går det att imitera den med egna komponenter?
men tändspolen sitter väl på själva magnet hjulet. det där är en komponent till tändspolen. enligt butik är det en databox. den ska tydligen effektivisera förbrukningen. (elektroniskt tändsystem kallade dom det)
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Den boxen som tändkabeln till stiftet går ifrån, är tändspolen....

Den som sitter innanför svänghjulet är troligen matarspolen som ger pulser till tändspolen.

Men tyvärr vet jag inte om man kan "fixa" en trasig spole.

//Martin
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Du har fått det fel kabeln till Tändstiftet kommer inifrån kopan från tändspolen. på tändspolen komer en liten kabel som går via en ON/OFF brytare sedan till denna Boxen som jordar ut i höljet.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Aha Ok,

Men hur har du kommit fram till att det är fel på den? För om kabeln går via on/off brytaren så är det kortslutnings kabeln till spolen.
Men vad boxen gör, så har jag ingen aning om.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Ja alltså tidigare ägare har råkat brutit av stiftet sedan lyckats löda tillbaks kabeln så den funkade när jag fick den men sen lossade lödningen av vibrationer och var omöjlig att få tillbaka fanns inget att löda den i längre.

jag är med på att det är en kortslutnings kabel. dock funkar inte maskin utan denna boxen. som endligt försäljare ska vara ett elektroniskt tändsystem ungefär som en CDI box fungerar till en moped. den ska styra gnistan på något sätt.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Du har ingen bild på boxen och modell namn på röjsågen? Jag hittar ingen info på nätet om vad det kan vara för grej.

Dom gräsklippar och motorsågs motorerna med elektroniskt tändsystem jag skruvat med, har inte haft någonting på kortslutnings kabeln.

//Martin
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

lite fler närbilder på den delen tändkabeln kommer från. Även hur du dragit alla kablar.

Den lilla "lådan" sitter ovanför svänghjulet va? Och det går lixom ett U av metall genom den som ligger nära svänghjulet?
Isf är det en tändspole och ej CDI. Har du en CDI måste du ha batterier till den.

Det går en tjock kabel ut från lådan, den går till stiftet. Det går också en annan ut från lådan. Om den måste vara ansluten mot chassiet på motorn, kan du bara spänna fast den i en mutter eller under en skruv. Annars ska den sitta löst och ej ha kontakt med chassiet. På min trimmermotor som jag har så när den kabeln har kontakt med chassiet kortsluter denna tändspolen som en avstängning. Då kan du ej starta den heller.

Börja med bilder, kontrollera tändstiftet om du får en gnista alls, alltså utskruvat och liggandes mot chassiet. testa sedan även den extra sladden som går ut att ha den ansluten till chassiet och ha den lös och se om det gör någon skillnad, alltså om du får gnista eller ej!!
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

http://img694.imageshack.us/img694/1626/tndning.jpg

detta är en bild på prylen som saknar stift. motorn gick perfekt med den och tänder inte alls utan den o av sätt med kabeln på eller inte på chassit. ska försöka fota maskineri oxå
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

anledningen till att jag tvivlar på att det är denna box som är felet är att kortslutnings kabeln normalt just kortsluter till chassit när du sätter brytaren i OFF läge, i ON så stannar den vid brytaren och går inte vidare till denna box...
Detta är vad jag tror.....

//Martin
Skriv svar