Då var det dags för nya idéer... vill bygga elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Då var det dags för nya idéer... vill bygga elverk

Inlägg av gvs »

Har lite för mycke tid (pluggar 6 timmar i veckan och orkar inte leta jobb). Har länge funderat på att bygga mig ett litet elverk, inget avancerat alls. Vore trevligt om man kunde få ut ca 100 watt eller så.
Tanken är följande:
En metanolmotor (glödstift), en hemmasnickrad generator.
Generatorn byggs helt från grunden enligt principen de använder på www.otherpower.com . Tror jag ska satsa på en AC-generator och sen likrikta. Problemet är snarast det ruggit höga varvtalet på modellmotorer. Det lär ju flyga magneter om man sätter fart på den med 10 000 varv per minut...
Det är som alltid svårt att hitta transmisioner och mekanik i den storleken som klarar varvtalet.
Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Jag tror inte att en glödstiftare har någon vidare livslängd i en sådan tjänst. Satsa på en gräsklippar motor i stället.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Är medveten om både värmeproblemet och den redan från början korta livslängden hos dem. Värmen borde gå att fixa, en liten propeller eller liknande på drivaxeln, det tar lite kraft men annars dör den direkt.
En gräsklippare är för stor. har iofs en motorsåg liggande, men tycker även att den är stor.
Man kan se hela grejen som ett kraftverk i fickformat. Kommer med största sannolikhet aldrig att använda det efter att det är byggt och provkört, det är ju bygget som är kul...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Om den "bara" gör 10000 rpm så kan du köra med en växelströmsgenerator till en bil, den klarar det utan problem.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

Vill man köpa ett billigt elverk för att ha tillgång till ström så säljer
Jula ett litet tvåtakts verk för 995 kr

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-740016

Rusta har sålt ett liknande men som var på 60 hz men priset var samma 995 kr

båda är made in China

klart det är roligare o bygga själv men då ska man ju ha tillgång till billiga delar att bygga av.

/ Minus
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Andy skrev:Om den "bara" gör 10000 rpm så kan du köra med en växelströmsgenerator till en bil, den klarar det utan problem.
En normal glödstiftsmotor ger sin maxeffekt vid minst 25000 rpm (och då låter den vackert ska ni veta). Den brummar inte. Den morrar inte. Den visslar!

Lite beroende på vilken motor du väljer så måste du nog upp i nästan maxvarvet om du ska kunna få ut 100 W efter förluster. Kanske finns det någon metod att få ut ström från den utan att växla ned? Spole och permanentmagnet? Vad vet jag? Se till så att allt blir extremt bra balanserat och få till kylningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En bli generator går väl inte så fort?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Bilgenerator (3 -fas) brukar de flesta använda.
I USA funkar det ju som bara har 110 Volt, men jag vet inte om de
klarar över 200 Volt...

Motorn får vara nåt som klarar att gå timme ut å timme in.

På jobbet (Försvaret) har jag 2 elverk, men de är på 40 kVA styck så de ser lite annorlunda ut....

En bilgenerstor snurra faktiskt fort. Tänk att bilmotorn gör 5000 varv ibland.
Sen växlas det upp eftersom remskivan är liten på generatorn
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

:oops: Tänkte fel. Den lilla sitter ju på generatorn som sagt....

Men om man ska få ut 50Hz ur den så får den inte snurra fortare än 500rpm. Iafa inte den jag har i hyllan.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det blir väl 3000rpm för att hålla 50Hz.
50Hz * 60sek = 3000V/min.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

inte när det är 12 poler på rotorn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17594
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

många funderingar har man haft på detta området
har byggt traktordrivna synkronelverk på 5 kw
dieseldrivet på 70 kw
har några vanliga med

nu så är jag på ungefär samma funderingar och det kommer bli på detta
sättet
röjsågsmotor eller motorsågsmotor och en kraftig bilgenerator
detta i en enhet, med en servo som reglerar gasen för rätt spänning ström varvtal

detta kommer vara en mobil batteriladdare

sen kan man koppla det mot ett batteri och växelriktare

glöm modellmotorerna, om du måste ha det litet kolla efter en liten bensinmotor, kostar ca 500 spänn om du går in på någon firma som grejjar med motorsågar och dylikt, en liten bilgenerator borde gå att ta från någon japanare
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Mitt tips är tystare, lite annorlunda och ger mera arbete för den som önskar.:roll: Köp en liten begagnad utombordare typ 2hp, finns både vatten och luftkylda. Det kan ju gärna vara en med defekt växelhus. Tillverka en adapterplatta för avgas som inte blandar kylvattnet med avgaserna och plocka dit en bra ljuddämpare. Rotera förgasaren så att man kan vända upp motorn. Är det en vattenkyld så behövs en kylare och en annan vattenpump som är mera lämpad för slutna. Kanske lite mera jobb men den tål att gå kontinuerligt och är tyst med rätt dämpare. En luftkyld är kanske enklare att få till.... :roll:

Eller så skaffar man en kombinerad likströmsgenerator/startmotor (dynastart) o kopplar in den till en B&S och ett par batterier. Elektronik ser sedan till att starta elverket automatiskt när laddningsnivån sjunker i batterierna. Då kan man nyttja denna i ex sommarstugan och alltid ha tillgång till ström. 230v får man då kanske ifrån en växelriktare som ger önskad kvalite på spänningen.

Mikael
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Tipsen om växelriktare låter bra (om man är nöjd med den kvaliteten på ström).

Då slipper man problemet med att hålla 50 Hz, vilket inte är så lätt när belkastningen varierar
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Många tips blev det.... Har ånnu inte gett upp idén med metanol. men inser problemen... Har en motorsågsmotor liggande det kanske vore nåt? Klarar en vanlig motorsåg att driva en bilgenerator? Blir dock inte fickstorlek, och då är det nästan lika bra att köpa ett billigt elverk om man behöver ett...
Skriv svar