En av tre vingar till första försöket att göra en rotor, har för mig att den blev 1,2m i diameter.

Fördig rotor, det blir mycket hyvelspån!

Eftersom jag hade en massa överblivna ströläkt blev tornet byggt av såna, det var inte fällbart så man fick klättra upp med generatorn under armen när den skulle monteras. Jag var även däruppe ett par gånger med rotorn monterad i ganska stark vind, det var inte förren de träffade skiftnyckeln jag hade i handen som jag försotod att det nog inte var så smart, den flög åtminståne 10-15m iväg

När rotorn var klar och provkörd började jag leta efter en generator som dels var billig och dels var hyffsat enkel och effektiv, eller effektiviteten var nog inte så viktig egentligen, hade förmodligen varit skitglad om jag fått 10w ur den

Gavlarna till generatorn.

Provmotering. Metallstängerna fick jag strunta i vi den slutgiltiga monteringen för magneterna attraherades så mycket av dem att det blev en massa onödiga vibrationer.

Magneterna. De var packade i centrum av ett paket ca 30*30*30cm vid leveransen och de är j***igt starka, om man sätter ihop dem utan det vita emellan så är det knappt så man får isär dem igen och de suger åt sig allt magnetiskt inom en radie på 10km

Så till den värsta deln av bygget, att montera magneterna. Den första var inget problem, den sög sig fast mot axeln. Sen började helvetet, epoxyklet överallt och magneterna ville absolut inte vara dör de skulle, de ville hellre limma ihop sig i enhög

Det lyckades till slut iallafall!

Färdiglindat, det var ett riktigt idiotgöra som tog flera timmar.

Monterat och klart!

Tak måste den ju ochså ha!

Första riktiga provflygningen med batteri och allt.
Mindre än två veckor senare såg det ut såhär:

Det hade blåst mycket och eftersom rotorn bara var tryckt på axeln så hade den kommit längst in och slagut av taket och sedan på något mystiskt vis glidit av axeln, mot vinden, och rullat iväg en bra bit. Allt detta utan att axeln blev det minsta krokig!

Bara att göra en ny rotor dådå.

Orken räckte bra till den enklaste sorten jag kunde komma på.
Den höll ett tag innan den började vissla en massa och det visade sig att den hade spruckit.
Nu kände jag mig lite mer motiverad och hyvlade till tre vingar i lärkträ:

Den högra halvklar och de andra bara kapade till rätt längd. Att snida propellrar är nog förresten bland det roligaste man kan göra, bara att hyvla på efter känsla och sedan så får man ett mycket vackert resultat. Den här gången blev det linolja istället för orange färg, mycket snyggare!

Jag gjorde i samma veva en låda med likriktare osv i, numera sitter det även en laddningsregulator i den.
På det här viset klarade den sig i ett par månader innan jag bestämde mig för att bygga ett högre torn, dessutom fällbart.

En vecka senare såg det ut såhär, jag hade inte fäst tornet tillräckligt bra mot pinnarna jag stack ner i marken så hela skiten hade vält

Generatorns axel var krokig, sjärtfenan avbruten, ett rotorblad helt splittrat och ovan- och nederdelen av tornet var totalförstört men lite tur hade jag iallafallför två av rotorbladen var helt utan skador!

Men skam den som ger sig!

Nu har jag:
Lindat om generatorn, monterat en ny axel, byggt ett nytt torn (provisoriskt) samt byggt om hela generatorhållaren, eller vad man nu ska kalla det, med plywood och aluprofiler.

Nu är det bara att hålla tummarna för att det håller ett tag!
Kostnaden för alltihopa ligger änsålänge under 1000-lappen.
EDIT: Fixade en av bilderna.