Vindkraftverk, Mycket bilder! Nya bilder 30/11 sid3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
90kar08

Vindkraftverk, Mycket bilder! Nya bilder 30/11 sid3

Inlägg av 90kar08 »

Hela våren förra året satt jag och tittade och drömde på www.otherpower.com. När sedan sommaren kom kände jag att jag var tvungen att testa själv.

Bild
En av tre vingar till första försöket att göra en rotor, har för mig att den blev 1,2m i diameter.

Bild
Fördig rotor, det blir mycket hyvelspån! :)

Bild
Eftersom jag hade en massa överblivna ströläkt blev tornet byggt av såna, det var inte fällbart så man fick klättra upp med generatorn under armen när den skulle monteras. Jag var även däruppe ett par gånger med rotorn monterad i ganska stark vind, det var inte förren de träffade skiftnyckeln jag hade i handen som jag försotod att det nog inte var så smart, den flög åtminståne 10-15m iväg :shock: !

När rotorn var klar och provkörd började jag leta efter en generator som dels var billig och dels var hyffsat enkel och effektiv, eller effektiviteten var nog inte så viktig egentligen, hade förmodligen varit skitglad om jag fått 10w ur den :humm:. Efter ett par patetiska försök att bygga nåt liknande generatorerna på otherpower fast utan epoxy så hittade jag den här konstruktionen på windstuffnow.com som kändes som om den var "lagom" till mig. Koppartråd köptes på Elfa och magneter på solbergavind.se.

Bild
Gavlarna till generatorn.

Bild
Provmotering. Metallstängerna fick jag strunta i vi den slutgiltiga monteringen för magneterna attraherades så mycket av dem att det blev en massa onödiga vibrationer.

Bild
Magneterna. De var packade i centrum av ett paket ca 30*30*30cm vid leveransen och de är j***igt starka, om man sätter ihop dem utan det vita emellan så är det knappt så man får isär dem igen och de suger åt sig allt magnetiskt inom en radie på 10km :lol:

Bild
Så till den värsta deln av bygget, att montera magneterna. Den första var inget problem, den sög sig fast mot axeln. Sen började helvetet, epoxyklet överallt och magneterna ville absolut inte vara dör de skulle, de ville hellre limma ihop sig i enhög :evil: .

Bild
Det lyckades till slut iallafall!

Bild
Färdiglindat, det var ett riktigt idiotgöra som tog flera timmar.

Bild
Monterat och klart!

Bild
Tak måste den ju ochså ha!

Bild
Första riktiga provflygningen med batteri och allt.

Mindre än två veckor senare såg det ut såhär:
Bild

Bild

Bild
Det hade blåst mycket och eftersom rotorn bara var tryckt på axeln så hade den kommit längst in och slagut av taket och sedan på något mystiskt vis glidit av axeln, mot vinden, och rullat iväg en bra bit. Allt detta utan att axeln blev det minsta krokig! :)

Bara att göra en ny rotor dådå.
Bild
Orken räckte bra till den enklaste sorten jag kunde komma på.

Den höll ett tag innan den började vissla en massa och det visade sig att den hade spruckit.

Nu kände jag mig lite mer motiverad och hyvlade till tre vingar i lärkträ:
Bild
Den högra halvklar och de andra bara kapade till rätt längd. Att snida propellrar är nog förresten bland det roligaste man kan göra, bara att hyvla på efter känsla och sedan så får man ett mycket vackert resultat. Den här gången blev det linolja istället för orange färg, mycket snyggare!

Bild
Jag gjorde i samma veva en låda med likriktare osv i, numera sitter det även en laddningsregulator i den.

På det här viset klarade den sig i ett par månader innan jag bestämde mig för att bygga ett högre torn, dessutom fällbart.
Bild

Bild
En vecka senare såg det ut såhär, jag hade inte fäst tornet tillräckligt bra mot pinnarna jag stack ner i marken så hela skiten hade vält :( .

Bild
Generatorns axel var krokig, sjärtfenan avbruten, ett rotorblad helt splittrat och ovan- och nederdelen av tornet var totalförstört men lite tur hade jag iallafallför två av rotorbladen var helt utan skador! :) .

Men skam den som ger sig!
Bild
Nu har jag:
Lindat om generatorn, monterat en ny axel, byggt ett nytt torn (provisoriskt) samt byggt om hela generatorhållaren, eller vad man nu ska kalla det, med plywood och aluprofiler.
Bild
Nu är det bara att hålla tummarna för att det håller ett tag!

Kostnaden för alltihopa ligger änsålänge under 1000-lappen.

EDIT: Fixade en av bilderna.
Senast redigerad av 90kar08 30 november 2009, 21:55:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Vindkraftverk, Mycket bilder!

Inlägg av Fagge »

Snyggt. :bravo:
Snacka om tålamod :tumupp:
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Otroligt imponerande, ska bli kul att se vart det här leder :bravo:

Tyckte om din mening "Men skam den som ger sig!", får känslan att du inte kommer att sluta innan den är perfekt :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hur mycke får du ur den?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Imponerande! :bravo:
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

kalas . inspirerande . tack ...
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

>danielr112
Generatorn är inte den bästa, men om det blåser riktigt jävligt så får jag ut drygt 70w i byarna.

Har fått beställning av pappa på en mindre variant att ha på segelbåten. Träbåt+Träkraftverk kommer nog bli snyggt!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

imponerande ...

Vilket tålamod du visar prov på .... :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

mycke häftigt är helt klart intresserad av att bygga liknande. fast vill då komma upp i 200watt om det hade gått.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Häftigt bygge, klart inspirerande! Nu ser man också varför det behövs bygglov och godkända vindsnurror! :shock: Tänk om någon människa varit under tornet när det gav sig eller fått rotorn i huvudet...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det jag kallar ströläkt bygger man inte torn av. Det ser mer ut som bärläkt.

Snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

PeterH. såvida de inte har ändrat reglerna så behövs inga bygglov på vindsnurror med mindre än 1m vingar (2m i diameter) och att tornet inte kan välta över tomtgränsen (ett 100m torn måste stå 100m från alla tomtgränser)

så 90kar08 torn verkar helt inom reglerna..

Kul bygge, kanske något att driva sommarhagens elstaket med i sommar :P (kanske får utrusta hästarna med hjälm)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

>danielr112
200w är nog inget problem om du gör en bättre generator, kolla otherpower

>danei
Nä, det är ju inte det ultimata byggmaterialet precis, fullt av knastar och krokigt som f*n men rätt konstruerat funkar det utmärkt. Ströläkt är det, 25*25mm. Bärläkt är 25*40mm.

Har för mig att de ska ändra reglerna så att man får bygga snurror upp till 3m i diameter utan bygglov. Om ni undrar så är det mycket liten risk att nån annan än jag går i närheten av snurran när det blåser.
Sci

Inlägg av Sci »

Nya reglerna för att slippa bygglov är max tre meter rotordiameter och max tjugo meter totalhöjd samt att tornet/masten faller på egen tomt i alla riktningar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Wow! Jag är riktigt fascinerad av att du bygger propellern själv. Är det inte svårt att få den balanserad?

Nu när jag fick höra prislappen på ditt bygge så blev jag mer än sugen på att göra en egen!
Skriv svar