Flerkanalsförstärkare med DAP

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Flerkanalsförstärkare med DAP

Inlägg av Gildebrand »

Då tänkte jag försöka berätta lite om de planer jag har på nästa elektronikprojekt.

Bakgrund
Jag jobbar mycket extra på en skola. I huvudsak med AV-installationer. Jag har under några månader skissat lite grann på ett styrsystem, som ska styra projektor, förstärkare, och i de lokaler där det finns, elektriska gardiner, takbelysning och motoriserad duk. För själva styrningen tänkte jag använda denna

Men jag kom på att jag kommer att behöva en förstärkare som kan styras från styrningen, och har funderat lite grann på om man skulle kunna göra någonting själv.

Hur?
En bild säger mer än tusen ord så här får ni.
Bild
Såg att jag skrivit fel i bilden, ADC ska det vara, inte DAC

Hoppas den förklarar någorlunda hur jag har tänk mig.
Från DVD-Spelaren (kom på att jag inte har nämnt den än) så går det 6 tåtar för ljud. Jag kommer i min installation att använda mig av fyra högtalare, monterade fram och bak i rummet. Ingen separat sub kommer att användas. Alltså behöver centern från DVDn mixas in i de främre två högtalarna. Suben behöver slås ut på alla fyra högtalare.

Detta tänkte jag att DAPen kan utföra.
Mikrofonerna och preampen är egentligen ingenting som jag kommer att behöva just för närvarande, men tänkte labba lite med det ändå för framtiden.

Jag är mest ute efter lite tankar, över huruvida ni tror på att detta kan gå. Är osäker på om ADCn tar emot linjenivå och hur jag ska styra DAP i praktiken.

Datablad
Här kommer datablad för de inblandade produkterna i mina planer

PCM4204 - ADC
Bild

TAS-5518 - DAP
Bild

TAS-5631 - PWM AMP
Bild

PGA-2500 - PREAMP
Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Flerkanalsförstärkare med DAP

Inlägg av psynoise »

Har för mig att en subbas ses mer som ett komplement av filmproducenter där övriga ljudmaterial ska kunna nyttjas utan denna subbaskanal. Dvs man kanske borde fundera på att hoppa över att mixa in subbaskanalen.

Gör subbasen ifrån sig ljud när man lyssnar på musik där man har fullrange högtalare är det något som inte stämmer, antingen smaken för bas eller felinställd förstärkare :). Dock vill jag påpeka att jag inte är säker, har bara skummat igenom standarden för surrundljud väldigt snabbt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

psynoise, eehhh vadå ? Även den mesta musik innehåller subfrekvenser.

Eller menar du att subban ger ifrån sej frekvenser som ligger över de som en subba normalt hanterar ? Dvs att subban hanterar signaler som egentligen main högtalarna borde få.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tänkte på t.ex subkanal hos en dvd-film där speciella ljud läggs in för att förstärkas mer än de andra kanalerna. Lägger man in detta med övriga kanaler kommer man att tappa dynamik och ljuder blir kanske inte precis som det var tänkt av producenten.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Eller menar du att subban ger ifrån sej frekvenser som ligger över de som en subba normalt hanterar ?

När det gäller felinställd förstärkare eller dålig smak är svaret ja.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

I vissa studios används subbasar för att kompensera mixrummets akustik ibland. Det är också vanligt vid användning av närfältsmonitorer.

EDIT: Kul projekt förresten!
Senast redigerad av cosmox 2 november 2009, 23:20:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Brukar det gå att slå av sub i dvd-spelare?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Det brukar skötas av "recivern" eller försteget. I vissa fall finns det också direkt kontroll för det. Den senaste lösningen borde kanske passa i ditt projekt?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Vad tänker ni om det hela på elektroniknivå då? Genomförbart?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Jag måste nog läsa på lite mer vad gäller I2C, har aldrig använt mig utav det. Får hoppas på att det är någorlunda lätt att styra något över I2C med den där ARM-datorn.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Fixar komponenterna just nu i eagle. Är lite fundersam på hur jag ska styra det hela.

Styrdatorn som jag tänkte använda står det att den har en I2C port på. Hur man nu kommer åt den.

Det kanske skulle gå att komma åt en I2C och skicka "kommandon" från ett C# program?

BTW så har Texas ganska fina datablad :)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

I databladet för TAS5631 så är det på sidan 20 ett schema som jag kollar lite på nu när jag designar det hela.

Är inte helt med på två saker dock.

Från bland annat BST_A går det en lina, som är ansluten till en symbol med texten 7uH. Kollade upp symbolen och det var tydligen en Induktor. Men jag lyckas inte hitta någon sådan vare sig på Electrokit eller Elfa.

Hittar inte heller vad jag ska ha för 1000uF kondingar. De ska enligt databladet klara 63V, men jag hittar inga elektrolyt som klarar såpass mycket. bara 50v.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Inte mycket liv här inte.

Men försöker ändå.

Det står i databladet för TAS5631 att /Reset ska anslutas till Valid hos TAS5518 och /AMP RESET hos MCUn via Logic AND.

Är det en sån här man menar då? http://se.farnell.com/texas-instruments ... dp/9865160

Det står om det på sidan 6 i databladet för TAS5631
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Nu har jag fått ihop ett utkast till layout för själva Förstärkarkortet. Sen måste jag göra kortet för DAPn och ADCn också.

Jag har aldrig gjort något sånt här förut så om du hittar något i layouten som är helknasigt eller du tycker verkar konstigt så säg gärna till :)

Bild
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Det vore kul om jag kunde få någon respons på layouten innan jag etsar den.
Skriv svar