Konvertering av skärm/signal på äldre spektrumanalysator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
janaf
EF Sponsor

Konvertering av skärm/signal på äldre spektrumanalysator

Inlägg av janaf »

Jag har en ca 20 år gammal spektrumanalysator. Advantest R9211E. Men jag har problemet att skärmen stör. Det finns tydliga spikar vid 60Hz och drygt 17kHz, dvs horisontellt och vertikalt svep enligt amerikansk TV? Det ger spikar i spektrumet upp till ca -115dBu. Skruvar jag isär burken och pluggar ur signalerna till skärmen så försvinner spikarna. Jag har bytt nätaggregat och alla e-kondingar jag kan hitta. Har letat efter skärmingsproblem och skärmat mätkorten och skärmen allt jag kan men inte hittat problemet.

Jag skulle kunna installera en brytare till skärmen och stänga av den när jag gör känsliga mätningar men det är ju rätt opraktiskt.

Skärmen är monokrom, ca 7". En del av navigationsmenyerna visas på skärmen med knappar runt om så det är svårt att klara sig utan.

Efter vad jag förstår så har skärmmodulen tre signaler på varsing kabel; horisontellt och verikalt svep och av/på för svepet. Jag har dammsugit nätet utan att hitta någon bra dokumentation utom användarmanualer och liknande.

Är det någon som kan rekommendera en lösning för att konvertera signalen till någon annan skärmtyp som finns att få tag på. Eller som kan tas in på en PC.

Jag har letat efter en ersättningsskärm men dom blir rätt dyra, typ 10 laxar och det är osäkert om dom fungerar bättre. Jag har sett att det finns ersättningsskärmar typ LCD och liknande som ska klara en massa olika signaler.

Jag vill inte göra mig av med burken pga att den
  • har en signalförstärkare som kan ställas i 1dB steg (90? steg)från ca 1mV till ca200V mätområde.
  • Den är robust med väl skyddade ingångar.
  • Bruset är bättre än -140dBu på lägsta nivåerna
Upplösningen är bara 16 bitar och frekvensen max 100kHz men det räcker oftast bra för mig.
Senast redigerad av janaf 2 november 2009, 19:45:41, redigerad totalt 1 gång.
janaf
EF Sponsor

Re: Konvertering av skärm/signal på äldre spektrumanalysator

Inlägg av janaf »

Ett PS; Analysatorn kan göra skärmdumpar via GPIB till en HPGL plotter. Nu finns konverteringsprogram som körs på en PC så att man kan får skärmdumpen via GPIB på PC i stället. Jag kollade ett dussin sådana program för något år sedan. Resultaten var väldigt varierande. Om någon är intresserad av en översikt av mjukvarorna och hur dom fungerade så kan jag posta den...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Föreslår att du ställer en snäll fråga och ber om ursäkt för att den blir "offtopic" i yahoogrupperna TecScopes, TecScopes2 och hp_agilent_equipment.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vad har du för ingående sladdar? Om öppen ingång - vad händer om du terminerar ingången korrekt med väl skärmad termniator (600 Ohm? om det är audio, annars 50 Ohm i regel) - gissar att det måste vara skärmat/koaxial kabel då CRT-skärmen i sitt svep strålar magnetfält som kan plockas upp av något som inte är tillräcklig balanserat/skärmat.

kör man spectrumanalys på många 'digitala' musikinspelningar så ser man även där många gånger rester av just nämda frekvenser då dessa läcker in i mixrar/mickar etc. från skärmar till datorer och instrument i studion
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan du skilja ut signalkablarna till bildskärmen? och mätavad su har för signal?

om det är en standard usa h/v så borde man kunna göra den till en kompositsignal och annvända en enkel lcdskärm som klarar usa frekvenserna
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kablar, RG58?, plockar upp en hel del, speciellt just framför skärmen. Men allt för mycket är kvar även med bara 50 ohm termineringar direkt på instrumentet.

Ja, jag kommer åt signalkablarna, kan plugga ur den och köra instrumentet lite i blindo. Det är en flatkabel som också matar ström till skärmen. Den sitter bara lite otympligt til, jag får skruva isär rätt mycket. Kontakten är verkligen längst nere i botten av lådan....

Det var något i den vägen jag tänkte mig; göra om dom tre signalerna till något som kan användas till nyare skärmar. Men jag kan för lite om det för att med rimlig tid / arbetsinsats knåpa ihop en konverter utan att någon pekar ut riktningen.... Ska posta i Yahoogrupperna också.

Jag har letat runt lite och förstår att det finns några områden där det är aktuellt med denna typ av konverteringar: stora maskiner, sjukhusutrustning och mätutrustning, där byte av skärm är en liten kostnad jämfört med vad hela utrustningen i övrigt kostar. Och där livslängden på pryylarna i övrigt är relativt lång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det brukar göras på cncmaskiner med, där dom gamle crtskärmarna är inbrända tills man inte ser något annat

men kommer man åt kablen så tar man ett skop och kollar vad man har för signaler, den saken är ju relativt enkel,
om det är så man göra en komposit signal så är det reltivt enkelt att göra, men fösr kollar man och sedan går man vidare
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

OK tack för tipsen. Jag ska mäta!

Men kommer ihåg att det var tre signalledningar; hsync, vsync och ehmmm, signal?
Plus ström och intensitet till en pot på frontpanelen. Men dom kan vi glömma.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

video :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Drygt 17kHz låter rätt ostandard...

15750Hz är väl h-synk för amerikansk TV (15625 för europeisk), och MDA/Herkulesgrafik använde 18432Hz (om wikipedia hade rätt).

http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Monoch ... ay_Adapter

Det är nog läge att kolla mer exakt vad för h-synk-frekvens du har innan du skaffar en ersättningsskärm.

Finns det inte nån bra möjlighet att bättra på skärmningen av skärmen annars?

Om du skulle välja att sätta en strömbrytare för själva skärmen så kan det kanske vara läge att kolla om du kan låta strömmen till bildrörets glödtråd vara igång (ev. med reducerad spänning) även när skärmen är avstängd, så kommer bilden igång direkt/fortare när du slår på skärmen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Hej,

Det är möjligt att jag minns frekvensen fel. Lätt att kolla.

Skärmning; långt bak i minnet finns en skärmande tejp över en spalt som är öppen nu. Kan jag ha tagit bort & torkat rent när jag demonterade och sedan glömt den :? En rulle alu-tejp är beställd.....

Bra tips om glödtråden.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, det kan vara värt att googla på hur röret eventuellt slits när glödtråden är igång men övriga spänningar avstängda.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kollade just;

15.75KHz är det som syns och 50Hz och 60Hz.
Har inte skruvat isär den ännu så att jag kan mäta på anslutningarna.
Hoppas på att skärmtejpen kan lösa det, utan att jag river ner den.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

grym skrev: om det är en standard usa h/v så borde man kunna göra den till en kompositsignal...
Om vi antar att det är USA h/v (verkar vara det) har du något tips om hur man konverterar?
Finns det mer eller mindre kompletta converter / IC?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Är det någon som har en monokrom platt skärm 7" att sälja?

Öppningen är 98mmx124mm och det finns minst 10 plats runt om.
Skriv svar