Fjärrstyrning av lysdioder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Ernetoft

Fjärrstyrning av lysdioder

Inlägg av Ernetoft »

Hej !

Jag och en kompis (15 år ) håller på att bygga om en radiostyrd. Vi har aldrig trixat med elektronik förut men har ändå lyckats fixa en grepp klo som är fjärrstyrd. Då slaktade vi ett radiostyrt flygplan och plockade delar därifrån. Men vi vill inte längre ta sönder grejer utan bygg ihop det själva istället. Jag fick intresset av att börja med elektronik när jag proade på SAAB i Linköping. Där fick jag bygga några byggsatser som jag nu har hemma. Det var en radio, 2 robotar och en blinkade tärning. Som ni antagligen förstår så ska vi nu bygga fjärrstyrda lysdioder på bilen men vi vet ej hur man gör. Om ni vill vara snälla och förklara hur man gör för oss så använd väldigt enkelt

språk.

Tack i förhand :)

Radbrytning /blueint
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Fjärrstyrning av lysdioder

Inlägg av FormerMazda »

Hallå!

Välkommen till EF och elektronikvärlden! :)

Först:
Ge oss mer info vad lysdioderna ska ha för funktion. Bara AV/PÅ styling-ljus, eller annan funktion?

Sen:
Hur vill ni styra ljuset? Med IR, radio, ljud? Finns många sätt.

När vi vet mer så kan vi tipsa om vad ni ska kolla mer på. Just nu är det för brett, det finns för många svar.
Ernetoft

Inlägg av Ernetoft »

Vi hade tänkt oss IR eller Radio. Lysdioderna är till förstyling
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det finns färdiga byggsatser IR sändare/mottagare som ni kanske vill titta på?
Sändare: 85-005-22
Mottagare: 85-831-64

Dom är ju inte billigast i världen förstås, men ett exempel på vad ni kan leta efter.
Ernetoft

Inlägg av Ernetoft »

Okej, Men skulle aldrig köpa saker i den prisklassen för att kunna styra dioder på en radiostyrd bil :S
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Självklart, det var som sagt bara en fingervisning om vad ni kan leta efter i färdiga byggsatser.

Vill ni bygga från scratch så krävs det kunskaper kanske snäppet högre, och vad du/ni kan, det kan vi bara gissa. Och då kan vi inte ge bra tips.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man kan ju bygga en sändare som bara sänder en bärvåg, och en enkel mottagare. Bara för att komma igång med elektroniken. Den kommer visserligen att bli störd av alla andra fjärrkontroller. Men det kanske inte gör så mycket.
Skriv svar