Söker FET DC motor 24-36V
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
Söker FET DC motor 24-36V
Hej
Jag söker en stor DC motor på 24 till 36V. Ingen liten skit som drar ca 150A när man stoppar axeln utan en som ligger på ca 400A till 700A!
Den sak vara i fint skick
Jag söker en stor DC motor på 24 till 36V. Ingen liten skit som drar ca 150A när man stoppar axeln utan en som ligger på ca 400A till 700A!
Den sak vara i fint skick
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
Vad vet du om det VikHe?
Motorn kommer väl kanske dra en ca 20A när bara sågarna går runt utan belastning. Sedan om något kommer i kontakt med dom så ska det gå snabbt att såga
. Det finns många som har värre motorer än oss.
Våra batterier är på 12V 16Ah och vi har tre stycken, dom klarara också att ge ut 1600A i korta stunder.
Motorn kommer väl kanske dra en ca 20A när bara sågarna går runt utan belastning. Sedan om något kommer i kontakt med dom så ska det gå snabbt att såga

Våra batterier är på 12V 16Ah och vi har tre stycken, dom klarara också att ge ut 1600A i korta stunder.
-
- Inlägg: 15891
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
tja, en bilskrot + startmotor låter väl som en billig och kraftig lösning. De är dessutom ganska små fysiskt sett, även om de inte klarar konstant tung belastning så överlever de en hel del fysiks misshandel.
startmotorer är dock avsedda för 12V, men med 24 V så blir det lite mera kräm i dem
då får du också inkluderat reläet som switchar av och på dem, att driva 400 A är inte att leka med.
Jag köpte en reserv till min volvo 240 för 150 spänn.
Kanske inte lika kraftiga, men kör med flera isåfall..
PS lastbilar har 24V elsystem, kanske du har tur och hittar en latsbilsstartmotor.
har du funderat på vad som händer om du sätter klingan
troligen lyfter du hela din robot från marken tack vare momentet ...
lycka till.
/rickard
startmotorer är dock avsedda för 12V, men med 24 V så blir det lite mera kräm i dem

Jag köpte en reserv till min volvo 240 för 150 spänn.
Kanske inte lika kraftiga, men kör med flera isåfall..
PS lastbilar har 24V elsystem, kanske du har tur och hittar en latsbilsstartmotor.
har du funderat på vad som händer om du sätter klingan


lycka till.
/rickard
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
Rejäla motorer är oftast 3-fas växelström.
PÅ likströmssidan finns t.ex motorer till elflyg, de ligger ofta runt 24 Volt.
Jag är lite tveksam ändå till effektbehovet. Ni måste ju ändå ha en växellåda o då borde kraften räcka till.
Annars är hydraulik bra om man bara ska klämma sönder något...
Angående batterier så är det Optima som gäller om man ska ha mycket ström
PÅ likströmssidan finns t.ex motorer till elflyg, de ligger ofta runt 24 Volt.
Jag är lite tveksam ändå till effektbehovet. Ni måste ju ändå ha en växellåda o då borde kraften räcka till.
Annars är hydraulik bra om man bara ska klämma sönder något...
Angående batterier så är det Optima som gäller om man ska ha mycket ström
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
- lord_dubbdäck
- Inlägg: 207
- Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
- Ort: Älvkarleby
- Kontakt:
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt: