Nybörjarfrågor Atmega168 och GPS-modul

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Glattnos

Nybörjarfrågor Atmega168 och GPS-modul

Inlägg av Glattnos »

Hej

Jag är nybörjare på microprosessorer och har några frågor. Jag har sökt i forumet men inte hittat vad jag söker. Har en bok i ämnet som jag inte heller hittar svar i, även om det säkert finns. Jag kan ju nämna att jag inte har någon som hellst utbildning utan har bara börjat lekt på hobbynivå.

Detta är vad jag har:
Atmega168 – Atmel enchipsdator
MAX202 – RS232 Tranciver
EM-411 – GlobalSat GPS-modul
AVR Dragon och AVR Studio och AVR-GCC kompilator

Detta kan jag:
Skriva enkla koder i C – Kan blinka dioder, rinnande ljus och liknande men knappt något mer
Programmera Atmega168:an med Dragonen via Parallel Programming
Koppla GPS-modulen(den skickar TTL)via MAX202-kretsen till datorns serieport och få GPS-kordinaterna utskrivna i terminalprogrammet, det ser ut såhär typ såhär och går lätt att tyda med hjälp av GPS-databladet:

$GPGGA,161229.487,3723.2475,N,12158.3416,W,1,07,1.0,9.0,M,,,,0000*18
$GPGLL,3723.2475,N,12158.3416,W,161229.487,A*2C
$GPGSA,A,3,07,02,26,27,09,04,15,,,,,,1.8,1.0,1.5*33

Nu till mina frågor:
1. När jag PP-programerar AVR-kretsen via dragonen så fungerar det bara med fuses på int. RC Osc. 128KHz och inte på 8MHz. Hur gör jag för att det ska gå?

2. Hur ska jag koppla om jag vill få in GPS-kordinaterna i AVR:en? Kan man skippa MAX202 då och helt enkelt koppla Rx-Tx och Tx-Rx?

3. Hur ska jag utforma koden för att kunna ta emot textsträngarna från GPS-modulen? Det finns exempelkod för USART i Atmega168-databladet men när jag kompilerar så blir det ju massor med error på namnen tex. UBRR0H, UCSR0B, UDR mm. Vilka #include-filer måste jag ha med? Finns det färdiga filer i kompilatorn?

4. När väl textsträngarna från GPS-modulen är mottagna av AVR:en, har någon nått förslag på C-kod för att sortera ut det väsentliga i strängarna och lagra i olika variabler eller liknande?