dator strul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Martinb

dator strul

Inlägg av Martinb »

Jag blir tokig!!
Hårddisken i min dator la av förra veckan,eftersom det var en företagsdator så var det bara att plocka bort alla extra saker och skicka den.
Tiden på den går inte ut förrän i höst så det var ju bara att ringa så kom dom och hämtade den.
Hade monterat in en dvd brännare och en extra hårddisk,fick tillbaka den i fredags med en ny hårddisk.
Monterade tillbaka extra HD:n och dvd brännaren i går.
Upptäckte till min förvåning att det inte gick att spela upp vissa av mp3 allbumen på "extra" hårddisken, hade inga problem innan jag skicka den.
Somliga album gick andra inte, öppna jag dom i mediaplayer så blev titlen röd och det stod att det inte var ett gilltigt filformat.
Trodde att det var något vajsing på mediaplayern och laddade ner winamp,
men det gick inte där heller.
Har kört felkontroll på enheten men den hittar inget, och det stämmer när man kollar i utforskaren.
Provade att kopiera en fil som inte gick att spela, och det var inga prolem men det gick inte att spela upp den.
Vad i he_vete gör man, och vad har hänt.
Någon som har tips?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Gissar att du fick lägga in windows igen, eftersom du fick ny hårddisk. Sen har du inte lagt in de codec som behövs.

Brukar inte behövas till mp3, men det är vad jag ser som absolut troligast orsak.
Martinb

Inlägg av Martinb »

Det hade dom gjort,det märkliga är ju att det går med en del låtar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Samma ändelse kan ha behov av olika codec:ar!

Ett exempel är .AVI som kan vara XviD, DivX och ett antal andra.

Så, som Zeus sa: ladda in dina codec igen.

T.ex. MP3 kan vara MP3, MP3Pro och de kan behöva en uppdaterat codec.
Martinb

Inlägg av Martinb »

Brände ut några av låtarna innan jul,testade att köra dom och det gick bra.
Kör jag samma låt från hd så gnäller mediaplayer.
Jag lade märke till i utforskaren att på dom låtarna som inte funkar så är det bara text i fälten namn,storlek och typ.
På dom som funkar är även dom andra fälten i fyllda artist,skivnamn,år och varaktighet.
Detta kan ju inte bara trilla bort?
Det lutar nog åt en formatering är jag rädd för.
Michel

Inlägg av Michel »

MS har 'rationaliserat bort' en del funktioner i nyare varianter av mediaspelaren.
Jag vill minnas att någon nämde några sådana här saker i artikelkommentarerna på IDG för en tid sedan.
Kan dock inte säga exakt att dina problem är de samma.

Själv så vägrar jag kategoriskt att uppgradera min egen WMP - då jag inte kör den + att man får så mycket andra 'features' som jag inte vill ha (typ DRM).
8)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det låter som en mystisk hd-krash tycker jag.

Testa att öppna nån av filerna i en hex-editor, skulle inte förvåna mig om de var bara nollor eller delar av något gammalt word-dokument eller nåt.

Någon extra codec behövs inte för mp3, även om det vore mp3pro (som suger och inte används av nån i princip) så går det ändå att spela upp med en helt vanlig mp3-dekoder. Att id3-taggarna dessutom tydligen pajat... låter inte bra.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Lägg till mig på msn, axelsvensson at hotmail.com och skicka över en låt som inte funkar. Funkar den här är det windows det är fel på, funkar det inte är det nog format c:.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Låter som FAT tabellen hr blivit skadad eller nått..
Martinb

Inlägg av Martinb »

Finns det något program som man kan köra för att och kolla/reparera?
HD:n är ca 1månad!
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ontrack EasyRecovery är fint för återskapning, som komplement kan "Get data back" behövas.
Tyvärr så är inga utav dessa gratis men det går att .... :vissla: :ajabaja: :lol:

Get data back har 2 olika versioner, ett för NTFS och ett för FAT så man måste ta rätt.
Martinb

Inlägg av Martinb »

Tog lite nervlungnande och satte mig vid datorn när jag kom hem fråm jobbet.Började att kolla lite på vilka filer som funkade och vilka som var kassa.Efter ett tag så upptäckte jag att alla filer som inte funkade var skapade till och med den 29 dec, efter det funkade dom.
Har förmig att jag flyttade över allt från den gamla disken "den som havererade förra veckan", den 29dec.Så det verkar som om inte all data "följde med" när jag la över den på "extradisken" det skulle ju kunna förklara strulet som jag hade med den innan den gav upp helt.
Det är vad jag tror, någon som kan bekräfta eller förkasta min teori?

Martin -80Gb
Skriv svar