Problem med Potential skillnad TV vs Dator.
Problem med Potential skillnad TV vs Dator.
Har kört med en 2.4Ghz länk mellan min dator och tv.
För att kunna se på film från datorn i tv:n.
När jag bodde hemma hos mina föräldrar. Bodde jag ute
på landet och 150m till närmaste granne och utan störningar.
För ett tag sedan flyttade jag hemifrån till en lägenhet
så kom ett stort problem från alla microvågs ugnar som
grannarna har. Ugnarna ligger runt 2.35Ghz.
Nu var det bara att välja lösning... Montera bättre antenn
kanske en rikt på rf länken.
Men det blev att använda kabel så slipper man ju alla microvågs
problem. Så jag drog en 75Ohms kabel från video utgången och
två vanliga koaxar från ljudkortet med okänd impedas. Det ska
vara ljudkabel.
Först uppkom problemet med att video-utgången inte detekterade att kabel fanns i men det löste ett 75ohms motstånd.
Men nu kom nästa problem.. Potential skillnad mellan dator och tv så ett
brum uppträde i ljudet och ett horisontelt skuggigt sträck på tv:n.
Brummet i ljudet försvann med lite hjälp av två 600ohms linjetrafos.
Men hur löser man video frågan? Någon som har nått förslag?
//Kricka
För att kunna se på film från datorn i tv:n.
När jag bodde hemma hos mina föräldrar. Bodde jag ute
på landet och 150m till närmaste granne och utan störningar.
För ett tag sedan flyttade jag hemifrån till en lägenhet
så kom ett stort problem från alla microvågs ugnar som
grannarna har. Ugnarna ligger runt 2.35Ghz.
Nu var det bara att välja lösning... Montera bättre antenn
kanske en rikt på rf länken.
Men det blev att använda kabel så slipper man ju alla microvågs
problem. Så jag drog en 75Ohms kabel från video utgången och
två vanliga koaxar från ljudkortet med okänd impedas. Det ska
vara ljudkabel.
Först uppkom problemet med att video-utgången inte detekterade att kabel fanns i men det löste ett 75ohms motstånd.
Men nu kom nästa problem.. Potential skillnad mellan dator och tv så ett
brum uppträde i ljudet och ett horisontelt skuggigt sträck på tv:n.
Brummet i ljudet försvann med lite hjälp av två 600ohms linjetrafos.
Men hur löser man video frågan? Någon som har nått förslag?
//Kricka
Plugga in datorn i ett jordat vägguttag så försvinner både bild och ljud störningarna.
Anledning:
Nätfiltret på PC´ns nätaggregat innehåller 2 kondensatorer, en mellan fas och skyddsjord samt en mellan nolla och skyddsjord.
Skyddsjord är ihopkopplad med signaljord.
När man kopplar datorn till ett ojordat väggutag funkar kondensatorerna som en spänningsdelare.
Du har alltså 115V 50Hz på signaljorden...
Anledning:
Nätfiltret på PC´ns nätaggregat innehåller 2 kondensatorer, en mellan fas och skyddsjord samt en mellan nolla och skyddsjord.
Skyddsjord är ihopkopplad med signaljord.
När man kopplar datorn till ett ojordat väggutag funkar kondensatorerna som en spänningsdelare.
Du har alltså 115V 50Hz på signaljorden...
Nej dom försvinner inte.
Tv:n är ojordad.
Har redan tänkt denna tanke också. Men får meddela att jag är radio amatör och att allt är jordat som går att jorda för en dator utan jord stör radion som bara den. Har en hög datorer hemma och har testat för skojs skulle att köra ojordat och då hör det tydligt i min radio. Så allt är jordat
Tv:n är ojordad.
Har redan tänkt denna tanke också. Men får meddela att jag är radio amatör och att allt är jordat som går att jorda för en dator utan jord stör radion som bara den. Har en hög datorer hemma och har testat för skojs skulle att köra ojordat och då hör det tydligt i min radio. Så allt är jordat
-
Är du säker på att apparaterna är hela och att kabelns jord verkligen inte har avbrott i skärmen?
Kablar med skärm ska ha 360 grader anslutning till kontaktdonet, inte s.k. "pigtail". Detta kan ev. förklara problemen med störningarna från mikrovågsugnarna.
Har du något mer anslutet till din datorn som är kopplat på annan säkringsgrupp (och därmed fas).
Annan möjlig idé, utan allt för mycket analys; vagabonderande strömmar i t.ex. vattenledningsrör?
Kablar med skärm ska ha 360 grader anslutning till kontaktdonet, inte s.k. "pigtail". Detta kan ev. förklara problemen med störningarna från mikrovågsugnarna.
Har du något mer anslutet till din datorn som är kopplat på annan säkringsgrupp (och därmed fas).
Annan möjlig idé, utan allt för mycket analys; vagabonderande strömmar i t.ex. vattenledningsrör?
Bor du i lägenhet då är visst tv'n jordad.
Antennens jord. Förmodligen sitter centralen flera hus bort och där är tv'nätet
jordat. Därför har du störande potential skilldnad.
Jag hoppas för guds skull du har din dator i jordat uttag, villket jag antar då inget har gått sönder ännu. Som nämt har en Ojordat dator halva nätspänningen i förhållande till nollan på chassi.
Det här kan ta sönder grafikkort, mfl.. vid ihopkoppling med tv som har sitter i centraljordat tv-uttag.
Köp en galvansik-isolator (75ohm) hos närmaste radio/tv- verkstad.
Koppla in den mellan tv-uttaget och tv'n. Undvik med F-kontaktdon då det
blir lite svårmonterat i ditt fall.
Kostar runt 150-200 Kr, men det är det värt.
Antennens jord. Förmodligen sitter centralen flera hus bort och där är tv'nätet
jordat. Därför har du störande potential skilldnad.
Jag hoppas för guds skull du har din dator i jordat uttag, villket jag antar då inget har gått sönder ännu. Som nämt har en Ojordat dator halva nätspänningen i förhållande till nollan på chassi.
Det här kan ta sönder grafikkort, mfl.. vid ihopkoppling med tv som har sitter i centraljordat tv-uttag.
Köp en galvansik-isolator (75ohm) hos närmaste radio/tv- verkstad.
Koppla in den mellan tv-uttaget och tv'n. Undvik med F-kontaktdon då det
blir lite svårmonterat i ditt fall.
Kostar runt 150-200 Kr, men det är det värt.
Ja apparaterna är helt hela och kabel är hel det har jag kollat och har även varit snäll vid monterings för risken att skada kabeln.
Och skärmen är korekt monterad.
Ska strax kolla så inte tv:n ligger på en fas och datorn på en annan
då kan välla fasförskjutningen ställa till med liknande problem.
Och hur kabel tv nätet är byggt vet jag inte. Men kollade i antenn uttaget
och det ser slarvigt monterat ut... Något hade brottom.
Det där med ojordat har jag lärt mig har en mor som flyttade en dator till köket under en ombyggnad Poff ett nätverkskort mindre och poff ett grafikort mindre.
Ska checka lite mer annars hittade jag i skräp lådan en antenn splitter för vanlig tv med inbyggd trafo 75ohm. Men med vanliga tv kontakter så dom åker bort sen löds denna in på kabeln så får vi se.
Och skärmen är korekt monterad.
Ska strax kolla så inte tv:n ligger på en fas och datorn på en annan
då kan välla fasförskjutningen ställa till med liknande problem.
Och hur kabel tv nätet är byggt vet jag inte. Men kollade i antenn uttaget
Det där med ojordat har jag lärt mig har en mor som flyttade en dator till köket under en ombyggnad Poff ett nätverkskort mindre och poff ett grafikort mindre.
Ska checka lite mer annars hittade jag i skräp lådan en antenn splitter för vanlig tv med inbyggd trafo 75ohm. Men med vanliga tv kontakter så dom åker bort sen löds denna in på kabeln så får vi se.
Nähä.. men det upplyste jag dig om just så nu vet du,Och hur kabel tv nätet är byggt vet jag inte. Men kollade i antenn uttaget
då det är lag på att centralantenner ska jordas i moder jord, aka skyddsjord.
Det beror inte på dåliga skärmar, eller icke HF-mässiga kontaktdon, isåfall
borde dessa problem upplevas även när datorn inte är anslutent till tv'n.
Du kan montera bort 600ohms linje trafo på judkablarna när du väl monterkat en korrekt galvanisk avskiljare mellan tv och uttag,.
TV och elnät är ju redan skild pga trafo i nätdelen. Så att du vänder på kontakten förstår jag inte vad det ska göra för bra.
Det tycker jag låter mycket märkligt, vad jag vet är det lag på att alla kök ska ha jordade uttag. Sedan 1990(?). Nätverkskort har ju desutom linjetrafo.Det där med ojordat har jag lärt mig har en mor som flyttade en dator till köket under en ombyggnad Poff ett nätverkskort mindre och poff ett grafikort mindre.
Villken kabel tänker du montera på?Men med vanliga tv kontakter så dom åker bort sen löds denna in på kabeln så får vi se.
smidigast..
Att montera galvanisk isolator mellan tv och tv-uttag.
Men du gör ju såklart som du vill.
-
När det gäller centralantenner vet jag att mycket slarv begås. Hur det är här i mitt fall och där jag är inkopplad så vet jag inte exakt. Men mycket skräp kan komma in igenom det system pga dålig instalation.
Och hur du får nätet och tv:n avskilda vet jag inte. För jag har två apparater här och ingen av dom är skild pga switchade nätagg.
Och det där om köket så den villan jag bodde i med mina föräldrr så hade vi kök och matbord i samma rum. Ena delen var köket sen gick det ut en del där matbordet stod och där matbordet stod var det helt utan skyddjord. Och som sagt ett Grafikkort gick åt pipan och ett nätverkskort. Antar att nätverks kortet gick åt faners när det blev någon transient på nätet och pga av saknaden av skyddsjord.
Nu efter lite undersökande så sitter tv:n och datorn på samma fas och tv koaxen till centralantennen är urkopplad och skiten är fortfarande kvar men kör jag bara videon över min RF länk på 2.4Ghz så är bilden fin. Så i morron blir det att montera en 75Ohm/75Ohm´s trafo mellan datorns tv utgång och tv:n ingång och se vad som händer. Förhoppnings fungerar det.
Annars får jag börja kolla om det kan vara att datorn släpper ut någon skit.
Edit: Huset byggt 1979. Skyddjord i köket men inte vid matbordet.
Har nätverkskortet kvar i skrotlådan och tittade just på det för jag
blev lite funderande och hittade att trafon är trasig så där har vi felet
kanske en riktig transient som kom så då höll den sin funktion.
Och hur du får nätet och tv:n avskilda vet jag inte. För jag har två apparater här och ingen av dom är skild pga switchade nätagg.
Och det där om köket så den villan jag bodde i med mina föräldrr så hade vi kök och matbord i samma rum. Ena delen var köket sen gick det ut en del där matbordet stod och där matbordet stod var det helt utan skyddjord. Och som sagt ett Grafikkort gick åt pipan och ett nätverkskort. Antar att nätverks kortet gick åt faners när det blev någon transient på nätet och pga av saknaden av skyddsjord.
Nu efter lite undersökande så sitter tv:n och datorn på samma fas och tv koaxen till centralantennen är urkopplad och skiten är fortfarande kvar men kör jag bara videon över min RF länk på 2.4Ghz så är bilden fin. Så i morron blir det att montera en 75Ohm/75Ohm´s trafo mellan datorns tv utgång och tv:n ingång och se vad som händer. Förhoppnings fungerar det.
Annars får jag börja kolla om det kan vara att datorn släpper ut någon skit.
Edit: Huset byggt 1979. Skyddjord i köket men inte vid matbordet.
Har nätverkskortet kvar i skrotlådan och tittade just på det för jag
blev lite funderande och hittade att trafon är trasig så där har vi felet
kanske en riktig transient som kom så då höll den sin funktion.
Magnus Pihl : Jag är rätt säker att eftersom det blev lag på skyddsjord i kök så krävdes att detta även installerades i äldre kök. Ska dubbelkolla. Återkommer.
Åter igen, jag har påtalat att kabeltv anläggningar centraljordas i moder jord.
Då är det så!. Ska du argumentera imot, och mena att det inte är så hemma hos dig får du komma med konkreta bevis, tack.
Något annat är inte tillåtet. Så är det, spelar ingen roll att du inte vet, det är ändå så.
I frågan varför det uppstår störningar så kan jag med stor säkerhet säga att det är pga jordströmmar via antennuttaget. Som löses med galvaniskt avskilja kabeltv-nätet och din tv och tillhörande utrustning. För att verkligen försäkra dig rekomenderar jag att du drar ur tv-kabeln, och allt annat som är inkopplat till tv'n , stereo , mm.. förrutom datorn. försvinner störningarna?
[/quote]
Åter igen, jag har påtalat att kabeltv anläggningar centraljordas i moder jord.
Det är inget argument som duger, praxis är att dom är centraljordade.vet jag att mycket slarv begås. Hur det är här i mitt fall och där jag är inkopplad så vet jag inte exakt.
Då är det så!. Ska du argumentera imot, och mena att det inte är så hemma hos dig får du komma med konkreta bevis, tack.
Det är visst inte mycket du vet, spelar inte någon roll om dom är switchade eller ej, dom är ändå galvaniskt avskilda från elnätet med switch- fulltrafo.Och hur du får nätet och tv:n avskilda vet jag inte. För jag har två apparater här och ingen av dom är skild pga switchade nätagg.
Något annat är inte tillåtet. Så är det, spelar ingen roll att du inte vet, det är ändå så.
I frågan varför det uppstår störningar så kan jag med stor säkerhet säga att det är pga jordströmmar via antennuttaget. Som löses med galvaniskt avskilja kabeltv-nätet och din tv och tillhörande utrustning. För att verkligen försäkra dig rekomenderar jag att du drar ur tv-kabeln, och allt annat som är inkopplat till tv'n , stereo , mm.. förrutom datorn. försvinner störningarna?
[/quote]
Både du som jag vet att konkreta bevis går nästan aldrig att komma med och gör du det så händer ändå inget. För jag kan inte undersöka mer än mitt tv uttag. För jag har ingen möjlighet att komma in där utrustningen sitter så jag kan bara påtala mina spekuleringar och vad jag tycker att saker och ting värkar vara.
Även om jag skulle komma med bevis dom ägaren till te.x. centralantenn systemet så blir det bara "Jasså tack för informationen"
(Finns massa sådana saker jag varit med om te.x. ett nätaggregat till min dator skärm CE märk och en massa andra märkningar. Och nätaggregatet stör så väl min amatörradio som min tjej mobil telefons fm radio.
Tillverkare säger inte så mycket mer än att "Va jaha hmm menar du att den där märkningen menar nått".)
Den info jag har hittat visar ingen som säger att switchade nätaggregat är galvaniskt avskilda. Sedan har jag en insedent för några år sedan där det
switchde nätaggregatet släpte igenom en störning. Som därimot försvann vid byte till en mekanisk trafo.
Och sedan om jag drar ur allt som jag gjort nu. Bara dator och tv ihop kopplade. Och ligger i samma nät uttags slinga så finns skiten kvar på tv:n bara att nu har den börja vandra.
Edit: Testar med 75ohms tarfo i morron. Om det inte fungerar kanske man kan börja fundera på om inte kabeln har för höga förluster så signalen är för låg så kanske någon störning inne ifrån tv:n eller från nått annat går in via kabeln. Kabeln kanske fungerar som en hf antenn! Ska ta och testa den klassiska ferit pinnen i varje ändå får vi se.
Även om jag skulle komma med bevis dom ägaren till te.x. centralantenn systemet så blir det bara "Jasså tack för informationen"
(Finns massa sådana saker jag varit med om te.x. ett nätaggregat till min dator skärm CE märk och en massa andra märkningar. Och nätaggregatet stör så väl min amatörradio som min tjej mobil telefons fm radio.
Tillverkare säger inte så mycket mer än att "Va jaha hmm menar du att den där märkningen menar nått".)
Den info jag har hittat visar ingen som säger att switchade nätaggregat är galvaniskt avskilda. Sedan har jag en insedent för några år sedan där det
switchde nätaggregatet släpte igenom en störning. Som därimot försvann vid byte till en mekanisk trafo.
Och sedan om jag drar ur allt som jag gjort nu. Bara dator och tv ihop kopplade. Och ligger i samma nät uttags slinga så finns skiten kvar på tv:n bara att nu har den börja vandra.
Edit: Testar med 75ohms tarfo i morron. Om det inte fungerar kanske man kan börja fundera på om inte kabeln har för höga förluster så signalen är för låg så kanske någon störning inne ifrån tv:n eller från nått annat går in via kabeln. Kabeln kanske fungerar som en hf antenn! Ska ta och testa den klassiska ferit pinnen i varje ändå får vi se.
Jag kan mäta upp på fem röda ifall mitt uttag är centraljordat eller ej.
Man ska inte spekulera och tro, man ska komma med konkreta uppgifter.
Iaf om du klagar på något. Tro gör man i kyran, och spekulerar gör man på börsen.
Att ett nätaggregat är CE märkt betyder inte att den inte kan stör annan utrutning. Den säger bara att den uppfyller vissa gränsvärden.
Åt andra sidan kan problemet ligga i att störd utrustning har brister.
Galvanisk isolering är inget ingen tradationell avstörning, det är bara ett sätt att se till att utrustningen är skild, "galvaniskt skild" . Dock kan jordströmmar mellan två apparater i signalkablar ge störningar. Det är i princip det enda. Jag är verkligen inte förvånad att ett switchat nätaggregat gav ifrån sig störningar, finns oftast inget värre i HF sammanhang..
Jag är mycket säker på att det inte kom från nätet utan från just nätaggregatet i det sammanhanget.
Försvann störningen när du kopplade bort allt annat från tv'n förrutom datorn?
Man ska inte spekulera och tro, man ska komma med konkreta uppgifter.
Iaf om du klagar på något. Tro gör man i kyran, och spekulerar gör man på börsen.
Att ett nätaggregat är CE märkt betyder inte att den inte kan stör annan utrutning. Den säger bara att den uppfyller vissa gränsvärden.
Åt andra sidan kan problemet ligga i att störd utrustning har brister.
Nähee.. Får upprepa mig då. Switchade nätaggregat är galvaniskt avskilda från nätet, tro mig jag vet. Om inte öppna upp och titta för dig själv.Den info jag har hittat visar ingen som säger att switchade nätaggregat är galvaniskt avskilda. Sedan har jag en insedent för några år sedan där det
Galvanisk isolering är inget ingen tradationell avstörning, det är bara ett sätt att se till att utrustningen är skild, "galvaniskt skild" . Dock kan jordströmmar mellan två apparater i signalkablar ge störningar. Det är i princip det enda. Jag är verkligen inte förvånad att ett switchat nätaggregat gav ifrån sig störningar, finns oftast inget värre i HF sammanhang..
Jag är mycket säker på att det inte kom från nätet utan från just nätaggregatet i det sammanhanget.
Försvann störningen när du kopplade bort allt annat från tv'n förrutom datorn?