Trycksensor som altimeter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggen

Trycksensor som altimeter?

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Jag har tänkt använda en trycksensor för att bygga en altimeter (höjdmätare) och köpte kanske lite förhastat en SPD-015 från ELFA som känner av relativt tryck. :roll:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=4930.htm

Sedan började jag fundera på detta med relativt tryck och absolut tryck. Kan jag använda denna för att mäta tryckskillnader i höjd eller måste jag ha en sensor för absolut tryck?

Jag kan inte säga att jag har direkt koll på hur trycksensorer fungerar mer än att man får ut spänningsvariationer beroende på tryck (vilket jag tänkte läsa av med en AD-omvandlare) och databladet till ovan nämnda sensor beskriver väldigt klent hur man använder kretsen.

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att mäta lufttryck vilket är det du vill måste du mäta i förhållande till ett känd värde. Med en relativ sensor måste du låsa ena ingången till ett känd tryck, detta innebär att du måste fixa ett vaccum i den ingång.

Om det finns luft kvar i innesluttningen kommer mätningen att vara temperaturberoende och därmed väldig opålitlig.

Så för att mäta höjd (= lufttryck) måste du alltså ha en absolut givare.

Ofta får man förstårka ut-spänningen från en trycksensor om det inte är inbyggd förstärkar och sen tryckar du signalen in i A/D-omvandlaren.

Sen kommer det roliga: att göra en tabell som kompenserar för atmosfärens olika lager, en viss tryckändring från 0 till 100m motsvarar ju inte tryckändringen mellan t.ex. 2000-2100m.

Men det kan göras och kan nog bli kul men såna enheter finns redan att köpa så om det är intresse i att få det att fungera är det bara att köra på.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Tackar för svaret!

Jag började ana ugglor i mossen när de få byggen jag hittade på nätet använde en absolut trycksensor. Sätta en tejp på är väl inte att tänka på. Inte heller att smeta i lite EPOXY. Precisionen behöver inte vara mer än c.a. 2 meter och max 200 meter i höjd. Blir väl till att investera i en ny. :?

Jag skall igentligen inte göra en altimeter för avläsning, utan kontrollera ett servo beroende på alltituden via en PIC krets. Nästa steg blir att finna info på hur man styr ett servo (sådant som används i radiostyrda modellflygplan). :wink:

Mats
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Altimeter

Inlägg av SvenPon »

Ett litet tillägg som kan vara bra för dig att veta.

Trycket sjunker 1 hP per 8m höjdskillnad.

1013 hP är sk normaltryck vid havsnivå. Benämnes QNH på flygspråk.
Du måste alltså veta dagens QNH för att kunna mäta korrekt höjd.

1013 hP är det samma som det gamla 1013 milibar eller 760 mm Hg
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att styra en servo är enkelt.

Mittläget är en positiv puls om 1ms och till varje ytterläge är det ½ms. Alltså är en puls om ½ms ena ytterläge och 1½ms är det andra ytterläge.

Dessa pulser bör upprepas med t.ex. 100ms intervall
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte melllan 1ms och 2ms som det ska vara. Med mitt på 1,5ms. Detta bör upprepas med 20ms intervall.
Kaggen

Re: Altimeter

Inlägg av Kaggen »

SvenPon skrev:Ett litet tillägg som kan vara bra för dig att veta.

Trycket sjunker 1 hP per 8m höjdskillnad.

1013 hP är sk normaltryck vid havsnivå. Benämnes QNH på flygspråk.
Du måste alltså veta dagens QNH för att kunna mäta korrekt höjd.

1013 hP är det samma som det gamla 1013 milibar eller 760 mm Hg
Hum! Hur blir det då om jag köper en absolut trycksensor som specificerad klarar ett tryck från 0 till 100 kPa (1000 hPa)? Då känns ingen höjd av förrän jag kommer upp till mer än 13 * 8 = 104 meters höjd? Om vi nu förutsätter att jag står på havsnivå.

Jag funderade som sagt på STD 015 från ELFA (länk nedan).

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=4927.htm

Måste jag isåfall ta den som klara 0 - 200 kPa (STD 030)?

Detta verkar lite klurigt :?

Mats
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Också väldigt nyfiken på detta projekt

Inlägg av SvenPon »

Hoppas någon loggar in och klargör hur Vi skall tänka ang
lämplig sensor. Har funderat kring Elfa 26PC eller SPD 005-100
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Hade också tänkt använda en trycksensor för att mäta höjden i ett framtida projekt. Har funderat på samma sak som ni och kommit fram till att en absolutgivare hade varit det bästa. Däremot funderar jag på om det skulle fungera med en guagemätare. Dessa är ju kaliberarde så de visar noll vid normalt atomsfärstryck vilket rimligtvis borde vara vid havsnivån, nån som vet ?? I sånna fall skulle man ju få en negativ signal eftersom lufttrycket sjunker med höjden över havet. Då gäller det ju dessutom att givaren kan mäta undertryck :?
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Är inte gauge-sensor det samma som relativ-trycksensor. Tror den bara mäter trycket på ingången mot det "befintliga" lufttrycket. Jag är långt ifrån säker dock.

En absolut trycksensor mäter atmosfär-trycket mot ett refernsvakum som finns i kretsen (om jag förstått det hela rätt) och därför får man olika värden på olika höjder.

Den lilla infon jag hittat på nätet för liknande *höjdmätarprojekt* verkar för det mesta använda sig av motorolas MPX 4100, vilken jag dock inte hittar på ELFA. :roll:

Skall nog ringa och höra vad STD-030 kostar (de har ju naturligtvis ingen prisuppgift på den :cry: )
Zingo

Inlägg av Zingo »

Är ny här på forumet men jag kunde inte låta bli att lägga mig i. Detta är ett intressant ämne.
Jag är ingen expert på detta men jag tror att jag har förstått hur det hänger ihop, rätta mig om jag har fel någon.
Det stämmer att man måste ha en absoluttryckmätare. Hittade MPX4100A på Freescale semiconductors (Motorola). Den kan samplas gratis på deras hemsida. :D
Den klarar max 105 kPa (1050 hPa). Normalt ligger lufttrycket vid havsnivån mellan 980-1024 hPa, grovt uppskattat. Max som har uppmätts i sverige är 1063,7 hPa, så den borde räcka.

Det är rätt som sägs lite högre upp att om man vill mäta höjden över marken enligt QNH-metoden så måste man veta aktuellt lufttryck för dagen vid havsytans nivå. Detta kan vara lite svårt att få reda på. Dessutom får du inte höjden över marken du står på utan höjden över havet.

Det finns dock en annan metod som inom flyget kallas QFE. Det betyder i praktiken att du nollställer din höjdmätare vid marken på den plats du befinner dig på. När du sedan färdas upp genom luften mäter du höjden över den startplats du började på.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Bra klarläggande

Inlägg av SvenPon »

Då skulle Elfas STD30 kunna användas 200 kPa 158:-
Den bästa är nog MPX5100AP 15 - 115 kPa 40 mV/kPa

Skulle ge 4 mV/hP .
Vad säger A/D omvandlare genier om denna låga spänning.
Hur skall Vi ta hand om den för bästa verkningsgrad ?
Kan man med säkerhet mäta skillnader på 4mV ?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

är inte så bra på det här med a/d omvandlare, men om man har fler bitar, får man bättre nogranhet eller bara större område?
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

Skall du använda PIC:ens AD där man ofta använder spännings intervallet 0-5V och 10 bitars upplösning kan det bli problem att mäta skillnader på 4mV

Det jag hade gjort i detta fall vore att förstärka signalen med en enkel OP koppling där tryckskilnaden mellan 0-200m motsvarar 0-5 volt. Då kommer du få vädldigt hög noggranhet!

om 1hp motsvara 8m så är blir det ca 24 hp på 0-200m vilket borde ge OP koppling med ca 50gg. Använder du då en 10-bit AD så borde du få en noggranhet på ca 2dm.

Rätta mig om jag har fel.

//olssoninc
evert2

Inlägg av evert2 »

Mätområdets "storlek" bestäms av spännings- eller strömområdet en analog INSIGNAL kan ha i det aktuella fallet....t ex 0-5 Volt. På A/D-omvandlarens utgångar får man ju ett "bit-mönster" som representerar inspänningens nivå. Å ju fler bitar desto större noggrannhet.

Edit: förlåt att jag ändrar innehållet i detta inlägg 3 ggr på en kvart...är nog lite virrig just nu.
Senast redigerad av evert2 4 februari 2005, 08:36:28, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar