T: Svarvning
T: Svarvning
Hej,
Skulle vilja få tre kulskruvar svarade. Jag bor i Lindome strax utanför göteborg så det hade varit kanon med någon i göteborgsområdet.
Niclas
Skulle vilja få tre kulskruvar svarade. Jag bor i Lindome strax utanför göteborg så det hade varit kanon med någon i göteborgsområdet.
Niclas
Re: T: Svarvning
Kan ej hjälpa men det där klarar inte vem som helst av då det kräver en yttnogrannhet och precison som är bra mer än man får i tex en hemmavarv. Det ju är "vanliga" kullager så att säga och sedan skall det ju också vara härdat stål om det skall hålla för något i längden så det är inget man bara svarvar till på en kafferast med sin hembyggda svarv om du nu ville få det billigt, hittar du dock någon som kan få du gärna hojta till.
Blir nog billigare att köpa färdiga skulle jag tro.
Blir nog billigare att köpa färdiga skulle jag tro.
Hur långa är de och vilken diameter är det på dem. Vilken diameter vill du ner till.
Den längsta är cirka 800mm. Diametern är 20mm. Dem är för närvarande redan nersvarvade i ändarna men dem är någon tiondels millimeter för stora i diameter. Jag skulle vilja ha ner dem till 7,99 mm.
-
Det spelar ju inte så jätte stor roll då den bara ska passa i kullagret men i alla fall mellan 7,9 och 8mm. Eller vad är rimligt?
-
Tolleransen säger ju lite om vilka som kan göra det.
Eftersom du skrev 7.99 dvs med 2 decimaler så kan man tolka det som om toleransen bör vara neråt +-0.01 eller nåt.
Men är toleransen 0.1 är det ganska stor skillnad.
Eftersom du skrev 7.99 dvs med 2 decimaler så kan man tolka det som om toleransen bör vara neråt +-0.01 eller nåt.
Men är toleransen 0.1 är det ganska stor skillnad.
Kullager har väl en specificerad passning. h8?
Då verkar det lämpligt att svarva axeln till H8, eller vad som nu gör en presspassning i kullagret.
Då verkar det lämpligt att svarva axeln till H8, eller vad som nu gör en presspassning i kullagret.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Knappast att det går med kyla/värma om det är såpass mycket som någon tiondel.men dem är någon tiondels millimeter för stora
man kan ju undra vad den som har gjort detta innan har funderat på

Är det bättre att det glappar en tiondel då?
Det spelar ju inte så jätte stor roll då den bara ska passa i kullagret men i alla fall mellan 7,9 och 8mm. Eller vad är rimligt?
Troligtvis är det inte exakt en tiondel, det är nog uppskattat med ett Amerikanskt ögonmått. (Vi hade några såna i slöjden på slutet av 50-talet.)
Det är nog bara så att det inte är sugpassning.
...man kan ju undra vad den som har gjort detta innan har funderat på...

Troligtvis är det inte exakt en tiondel, det är nog uppskattat med ett Amerikanskt ögonmått. (Vi hade några såna i slöjden på slutet av 50-talet.)
Det är nog bara så att det inte är sugpassning.
...man kan ju undra vad den som har gjort detta innan har funderat på...
Har du köpt skruvarna med ändsvarvning? varför är de inte svarvade så att de passar med kullagerna?
Som jag tror framgår från inläggen ovan måste axeln svarvas till ett mått som lite större än hålet i kullagret. Friktionen mellan axeln och lagret ser till så att lagerbanan inte slirar på axeln.
h8/H8 är termer som beskriver en tolerans och passning.
Som jag tror framgår från inläggen ovan måste axeln svarvas till ett mått som lite större än hålet i kullagret. Friktionen mellan axeln och lagret ser till så att lagerbanan inte slirar på axeln.
h8/H8 är termer som beskriver en tolerans och passning.
Tror att han vill ha ändsvarvning
Man får svar i förhållande till hur frågan ställs.
Man får svar i förhållande till hur frågan ställs.