Problem med JVC XU-301 Combination Deck

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RiJo
Kontakt:

Problem med JVC XU-301 Combination Deck

Inlägg av RiJo »

Min mor har fått problem med sin CD/MD spelare. Det lustiga är att samma modell (XU-301) som hon använder vid sin gymnastik har fått samma problem. Antagligen ett fel som inte är alltför ovanligt.

Det yttrar sig så att när hon spelar upp sina minidiscar så helt plötsligt (kan hända när som helst och oregelbundet) så stannar räkneverket och musiken tystas.

Någon som känner igen symptomen? Det har inget med diskarna att göra då detta inträffar på både nya som gamla.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Vanligt fenomen ändå det dära.. kolla kabeln mellan laser pickupen och kretskortet tex kanske behöver bytas eller rengöras eller byta laser eller kanske spindel motor.. om det är bara vid slutet på skivan den slutar spela så skulle jag gissa på kabeln.
Användarvisningsbild
RiJo
Kontakt:

Inlägg av RiJo »

Tack för svaret, jag ska kolla upp detta snarast. Vet du var jag kan hitta mer information ang. det problemet? Har sökt, men förgäves.
Ljudet och räknaren bara stannar upp och sedan fortsätter allt igen som vanligt efter en stund.

Har inte arbetat med minidisc innan så själv har jag inte ens några ideer på vad det kan vara.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Provat o göra rent laserlinsen?
Finns vell MD rengöringskasetter har jag för mig.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Prova peta med en penna eller nå annat passande på kabeln mellan pickupen och kretskortet när den spelar en disc så kanske du lyckas få fram problemet.. ibland fixar lite rengöring problemet.. tror inte jag har nån service manual till din model , men nån annan kanske vet vad JVC brukar har för knep för att komma in i service läget,, bruka finnas mycket hjälp där.

En länk hitta jag
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/odfaq.htm
Skriv svar