LED-mask för ansiktet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
janzak

LED-mask för ansiktet

Inlägg av janzak »

Tjenis!
Har inte varit här på länge och minns inte mitt gamla konto så jag langar en liten idé från det här nya... :)

En ansiktsmask täckt av lysdioder!

Ta en väldigt basic mask typ denna (minus "hatten" och andra detaljer);

Bild

...och fästa lysdioder över hela ytan! Skulle det gå att ha lysdioder som tex kan skifta färg och styra dessa med en microprocessor för att kunna slå av och på valda lysdioder, rulla text, spinna mönster och allmänt bara låta masken balla ur? Eller om det är för komplicerat, bara ha vita lysdioder som man kan slå av och på i mönster? Skulle det vara safe med sladdar osv så nära ansiktet? Skulle det kräva mycket kraft?

Jag är inte särskilt erfaren med microprocessorer eller programmering av LEDs men det känns inte totalt orimligt att kunna påta ihop något sånt här, eller hur? Tänkte fästa masken i en svart rånarluva för att enkelt kunna trä på mig den när den är klar.

I planeringsstadiet men om det går ska det byggas :)

Adios!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: LED-mask för ansiktet

Inlägg av Glenn »

Det går, men det jobbigaste är nog det "mekaniska", alltså att få dit lysdioderna snyggt och löda dit alla kablar osv..
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

För att slippa dra så mycket kabel kanske det skulle gå att plätera dit ledningsbanor? Masken måste ju tåla badet förstås, men det går kanske att lösa. Måla masken med ledande färg där banorna/jordplan skall vara och plätera dit koppar. Det är nog bra att skyddslacka banorna sen, kan tänka mig att fett från huden oxiderar kopparen ganska fort annars.

Bara en tanke... Jag vet inte hur svårt det vore att genomföra, men det blir nog mindre pill (men kanske inte mindre jobb).

PS Jag skulle nog satsa på ytmonterade lysdioder, annars blir det nog väldigt taggigt på insidan av masken :)

/Andreas
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

En tanke jag får är att man använder en adressbar transitor för varje ytmonterad led och monterar mcu:n vid örat av masken eller nere vid byxliningen och har tunn ledning upp med data, + & -
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Finns ju ledande sytråd som man kanske kan använda som ledningsbanor, en idé bara, vet inte om det funkar i realiteten.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det funkar med ledande tråd, har ett kit till en synth som sys med sådan tråd på tyg! Man kan ju ansluta lysdioderna med ledande färg.

Ytmonterade RGB-lysdioder i en klassisk matris skulle nog funka bäst, vill du löda så ta en vanlig spole med fin lackisolerad tråd (från typ ett relä) och koppla med. Då kan man dra trådarna i buntar utan problem och så värmer man bara bort lacken med lödkolven där man vill ansluta lysdioderna.

Cool idé förresten, jag har aldrig sett den förut! Den skulle garanterat hamna i halloweenupplagan av både BoingBoing och MakeBlog om du gjorde det = 100000-tals träffar från hela världen som uppskattar den, en bra sporre att slutföra projektet!
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Varför inte använda optisk fiber av plast för att leda ljuset dit det skall. Vi har en liten plastjulgran med lampa i botten och en massa plastfiber som leder ut ljuset till tusentals punkter på grenarna. Punkterna byter färg när färgfiltret för lampan i botten sveper över ändorna och byter färg. Granen kostade inte många euro.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En annan ide (fast då får man inte lika många färger) är ju att använda EL-tråd.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Fast då måste man upp en del i spänning. Jag tror inte jag skulle känna mig trygg med över hundra volt i nyllet, speciellt om det var ett hemmabygge.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det coolaste skulle ju vara att ha en matris av RGB-dioder och sedan köra stiliserad video och abstrakta former på. Du kommer att bli internet-känd om du gör det, jag lovar! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..Och sen har man en kamera bakåt så om man står vid en vägg så visar den en bild av väggen bakom över hela ansiktet ? lite coolt :)
janzak

Inlägg av janzak »

dar303 skrev:Det coolaste skulle ju vara att ha en matris av RGB-dioder och sedan köra stiliserad video och abstrakta former på. Du kommer att bli internet-känd om du gör det, jag lovar! :)
Haha precis! Det är ditåt tankarna går :) jag läste lite på wikipedia om RGB-dioder och för att klargöra så skulle det alltså gå att använda dioderna som bildpunkter på en skärm och kunna köra tex animerade .gifar i matrisen?

Många jättebra svar och lösningar i tråden, tack! Är inte helt haj på vad allt betyder :o men ska läsa allt igen och rådgöra med lite elektronikintresserade kompisar :) den här masken ska användas professionellt så jag är villig att lägga lite tid och pengar på bra material och genomförande.

(Faktum är om att nån är intresserad av att hjälpa mig bygga den i Stockholmstrakten så är jag villig att betala för både materiel och arbetstid.)

Värt att säga är att jag antagligen kommer hoppa runt och svettas väldigt mycket (scenmask) så det måste sitta superstabilt!

---

Att måla banor och sen plätera hela masken, blir det inte lite för mycket banor om man ska täcka masken för att kunna koppla alla LEDar utan störning? Taggigt är inget problem tror jag, ska ju fästa den på en rånarluva så huvudet blir svart ;)

Jag vet faktiskt inte vad det innebär med en adressbar transistor?

Lackisolerad tråd så man kan dra i buntar låter jättebra, ska rådgöra med lite kompisar! Vore ju skönt om man slapp trådtrassel i allmänhet dock...

Hmm optisk fiber... då måste man ha en liten display som kan styra ut ljuset i varje punkt, låter som att det kräver väldigt mycket detaljjobb (hur drar man ut hundratals trådar i en mask utan att det är i vägen?) och lite flax med displayen va?

Att fästa en kamera var genialiskt, den går på idélistan ;)

Tack för all input!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Klart att det går!
Det svåra med RGB-LED är att det kan vara svårt att göra en matrix med dom då de 3 färger sitter ihop på "ena sidan" men limma fast LED'na och använda lackisolerat tråd, sedan kan du "fylla upp" med något gegga. Själv hade jag bygget på vid pannan/kinden/hakan och haft styrningen där.
Skriv svar