Dricksvattenkylare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
steppen7

Dricksvattenkylare

Inlägg av steppen7 »

Jaha, då har man gått och köpt sig en tomt och ett husbygge. Givetvis vill jag fylla det nya huset med så mycket smarta tekniika lösningar som plånbok och tid räcker till.

Första grejen jag funderar på är en vattenkylare eftersom jag jobbar hemma en del och tycker det är slöseri med tid och vatten att behöva spola fram kallt dricksvatten så fort man vill ha ett glas. Jag vet, det finns kylskåp som har det inbyggt, men jag tycker inte dom är snygga, så jag tänker mig en separat vattensifon på köksön.

Jag tänker mig ett kopparblock som vattnet går igenom precis innan sifonen. Blocket är inbakat i isolering och kylt av ett peltierelement. Eventuellt har man en vattenventil också som styrs av en reflexdetektor i bänkskivan så att vattnet kommer när man sätter dit glaset...

Vad tror ni? Vad är det för verkningsgrad på ett peltierelement? Kjell har ett element på dryga 200W. Hur många watt skulle det dra ungefär i tomgångsläge tror ni och hur lång tid behövs för att kyla kopparblocket inför nästa glas? Det går ju att räkna på men nån som har sysslat med peltierelement kanske får en känsla...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dricksvattenkylare

Inlägg av tecno »

Koppar och vatten att dricka = nej tack
måste finnas bättre lösning
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Varmvattenberedare brukar ju vara kopparklädda på insidan som korrosionsskydd, och vattenledningar brukar väl vara koppar...?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har för mig det är ok till dricksvatten dock ej till surliga eller alkalska drycker som tex saft och dylikt.

Är du händig och har kunskaperna så kan du göra ett komperssoraggregat för kylning. Tjänar du dessutom en hel del pengar på i längden då peltiers är väldigt ineffektiva av sig och drar således mycket ström till ingen nytta. För att kunna hinna med att kyla ner vattnet till i alla fall hyfsade temperaturer speciallt på sommaren så kan det behövas en hyfsat stor peltier men det är dock beroende på flödet du tänkt dig och intemperatur på vattnet och önskad uttemperatur.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

peltier är ju inte direkt den energieffektivaste lösningen. isåfall måste de vara billigare och enklare att bara ställa en kanna med vatten i kylskåpet.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Körde peltierkylning på datorn för länge sedan.
Hade en dunk med glykol som hängde utanför fönstret på vintern, som kylde peltiern på 120watt, som sedan kylde processorn.
(Så här i efterhand, så har jag förstått att peltiern i det fallet var onödig. Många grader kallt renar överallt.)

Du måste kyla peltiern ordentligt på den ena sidan för att för att få bra kyla på den andra.
Peltierelementen får inte heller gå för varma, för då går de sönder.
Det är relativt höga strömmar... för 204 watt vid 12 V som på kjells peltier.
Bör funka att driva med ett hyffsat datornätagg.

Om man tittar på de kallvattendrycksfontäner som finns ex denna (manual)
Så verkar uttagen effekt för kylning ligga på 125 watt.
Tittar man närmare ser man att det ser ut som att de har kompressor på den, peltierelement är inte lika effektiva.
Om man fortsätter glo i manualen, så tar det 30 minuter efter den varit avstängd, innan man kan använda den för fullt igen...
Du kanske måste ha peltiern igång konstant för att du skall kunna nyttja systemet.(I och för sig krävs knappast full effekt hela tiden, en tempsensor skulle ju kunna känna när kylblocket blev varmare än en viss temperatur, för att slå på strömmen till peltiern. När den sedan kylts tillräckligt så slås strömmen av igen.)
Det kanske går, då måste nog utforma kylblocket bra. Har du möjlighet att göra det större, så att det kan lagra lite kyla är det nog att föredra.
Och sedan isolera det väl.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så verkar uttagen effekt för kylning ligga på 125 watt
Vilket sannolikt motsvarar en kyleffekt om runt 300-400W i runda slängar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Saxat ur manualen

Power Consumption: Heating: 480 watts max.
Cooling: 125 watts max.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilket betyder att elförbrukningen vid kyla är 125W, vilket vid en COP runt 2.5-3 ger en kyleffekt på runt 250-400W.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Sånna där apparater är väl gjorda för kontor där en större mängd folk ska kunna springa och hämta vatten? Jag tänkte mig att kopparblocket är isolerat och lagrar kyla, och att peltiern är termostatstyrd, då behöver den ju i princip bara jobba när man har tagit ett glas vatten.
PF013

Inlägg av PF013 »

Kom bara ihåg att koppar har en mycket lägre värmekapacitet än vatten! 0.385 J/(g*K) mot 4.18 för vatten. Om man antar att man inte gärna har kopparblocket kallare än 0ºC (för då fryser det igen, och inget vatten rinner igenom när man öppnar kranen), och man vill kyla 200 g 20-gradigt vatten till 10 grader så måste kopparblocket väga mer än 2.2 Kg! Nån annan får räkna ut hur lång tid det tar att kyla ned det igen med ett peltierelement, men de smarta pengarna ligger på att det inte blir speciellt många glas i timmen...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tittar man närmare ser man att det ser ut som att de har kompressor på den

Det finns inget annat och peltiers används givetvis inte, det är uteslutande kompressorkylning i dessa av förklarliga anledningar.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kopparblock är nog inte så smart, nej (med tanke på värmekapaciteten). En vatten-/vattenvärmeväxlare är nog bättre, med långt kopparrör i ett kärl som är betydligt större än mängden vatten man vill kunna ta ut i taget.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

termostat och peltier är inget bra, den leder värme bra mellan det varm och kalla när det inte är någon ström på den

hadde nog valt ett system med lagom liten peltier som är igång hela tiden och ett kylmagasin med ett rostfritt rör igenom för dricksvattnet

kylmagasin i form av burk med glykolvatten och ordentligt isolerat med kondenståligt material
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jasså koppar har så dålig värmekapacitet, min intuition sa nåt annat. Ja då är det ju bättre med ett vattenmagasin. Antingen ett rör för dricksvattnet igenom ett magasin eller så gör man en "kallvattenberedare". Det går ju bättre ihop med att det inte är nån bra idé med termostat också.

Fast det börjar ju kännas som att man kanske ska satsa på ett kylskåp med inbyggd dricksvattenautomat ändå... Har alltid tyckt att sådana där side-by-side maskiner med vatten/ismaskin och decimetertjocka dörrar varit fula, men nu såg jag precis några riktigt snygga "vanliga" skåp från husqvarna med detta inbyggt.
Skriv svar