Hej. Jag är en erfaren programmerare (12-14 års erfarenhet), och en mycket oerfaren elektronikbyggare (<1 år). Just nu håller jag på med att konstruera ett enkelt Tv-spel, men har enorma problem med att generera videosignal.
Jag har läst Picpong/pictetris, & sxpong/sxtetris guiderna, men vill använda en annan uppbyggnad. Tanken är att det ska finnas en separat krets/processor för videosignalen, som helt enkelt "streamar" ut pixlarna från ett separat minne i form av en videosignal, medan en annan processor sköter inmatning, och positionering av grafik osv.
Grafikprocessorn kommer att agera mot ett minne på 32kb, där de första 24 kb innehåller 8bits palettreferenser/pixeldefinitioner, följande 2 kb är paletten, nästa 4 kb är skärmar/tilemaps. och sista 2 kb spritepositioner.
Problemet ligger då i att jag har svårigheter att bedöma vilken typ av processor jag behöver. Enligt den person som gjort sx-pong, behövs en sx på 50mhz, vilket jag anser vara felaktigt, eftersom tex nintendos grafikprocessor matas med 21 mhz.
Några tips på läsning, eller annat matnyttigt?
Vad jag har att tillgå just nu i processorväg är troligen för klent, men här kommer en lista:
pic16f84, pic16f628, pic16f870, atmega32, zilog z80a, pic12c509, pic16c505
Jag är fullt medveten om att detta inte är något för nybörjare, men jag tänker ändå försöka.
krets för att generera VideoSignal?
-
Jag har försökt att genrera en svartvit videosignal med en AT90S8515 på 8MHz, det gick väl hyffsat kunde iaf skapa verikala streck på bestämda ställen på skärmen, men fick aldrig vertsyncen att fungera som den skulle och sedan pajade TVn jag använde (hade nog stått några för kalla vintrar och några för fuktiga somrar på vinden) och jag gav upp.
Skulle också gärna vilja veta mer om detta ämne, har också bara läst picpong guiderna. Som du beskriver skulle vara väldigt smidigt, slippa tänka på själva uppdateringen av videosignalen och bara koncentrera på spelet (om jag förstått dig rätt). Hör gärna av dig om du hittar något mer.
Skulle också gärna vilja veta mer om detta ämne, har också bara läst picpong guiderna. Som du beskriver skulle vara väldigt smidigt, slippa tänka på själva uppdateringen av videosignalen och bara koncentrera på spelet (om jag förstått dig rätt). Hör gärna av dig om du hittar något mer.
TV-signalen och spelet är 2 olika processer.stormbringer skrev:Hej. Jag är en erfaren programmerare (12-14 års erfarenhet), och en mycket oerfaren elektronikbyggare (<1 år). Just nu håller jag på med att konstruera ett enkelt Tv-spel, men har enorma problem med att generera videosignal.
Några sätt att skilja dom:
1)Använda en dubbelports RAM. 2 separata processorer skriver och läser samma RAM oberoende. IDT har några kretsar.
2)Fläta ihop processerna i samma program. Då måste programmet anpassas video-processen, och spelet måste vara snabbare än video. Skriv först ett program för video-output och stoppa sedan in spelets funktioner där det finns tid.
3)Interrupt. PIC-kretsar har en räknare som kan skapa 'interrupt on overflow' (256) och kör en speciell programsnutt på fasta intervall. Räknaren klockas av processorkristallet och kan delas ned med en prescaler-kod till f.eks basfrekvensen för video (beroende på kristallfrekvensen och prescalern). Då kan du skriva två olika program, en interruptrutin som hämtar nya värden för varje pixel ( och syncsignaler), och själva spelet som inte behöver 'tänka på' video-output.