Någon som har lite tips eller idéer att komma med angående hur allt ska fördelas nu när ja ska dra ny el till garaget?
Det kommer sitta 10st 2x58w lysrörsarmaturer i taket som ska delas upp på två/tre brytare så man inte behöver hålla alla tända jämt.
Har en 500w halogenlampa på garaget som lyser upp uppfarten med rörelsesensor.
Två st dubbeluttag till motorvärmare o dyl på utsidan och bör dimensioneras för två bilar
5st dubbeluttag på insidan för diverse verktyg och maskiner.
Har en 10kw 3fas luftkompressor som kommer användas flitigt och därför vara fast inkopplad..
två st trefasuttag inne ska finnas tillgängliga till svets o dyl. Ett trefasuttag i vedbon till vedklyv/kap.
Bakom garaget finns stallet med 5st 2x36w armaturer och en 250w lampa över vedbon/vedplatsen med rörelsesensor.
I dagsläget sitter det ett gammalt proppskåp med 6st säkringar på utsidan. Hade tänkt använda det enbart till den yttre elen och köpa en modern central med automatsäkringar och jordfelsbrytare att sätta på insidan till allt annat.
Eller så kör ja allt på den moderna centralen och skarvar matarledningen.
Den nya centralen köps givetvis in efter behov. Hellre för stor än för liten så man inte behöver kompromissa.
Kom med lite åsikter och gärna en layout hur ni tänkt.
Tips på hur fördela förbrukare i garage/verkstad
Tips på hur fördela förbrukare i garage/verkstad
Senast redigerad av zorro_ac 12 oktober 2009, 18:20:40, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tips på hur fördela förbrukare i garage/verkstad
Steg ett är väl att inventera hur resten av fastighetens belastning är fördelad.
Kolla även hur resten av fastigheten påverkas om en huvudsäkring går sönder. Exempelvis så kan en elpatron för vattenburen värme vara utförd så att man tappar en del effekt men inte allt om en fas försvinner, men samtidigt så är ofta styrningen matat från bara en fas så om just den fasen faller bort så dör värmen helt. Värt att kolla är väl också vilka faser som kyl/frys är matade på.
Sådant som är igång när man själv inte är på plats, t.ex. motorvärmare, är nog viktigast att det inte råkar bränna en huvudsäkring. Om man däremot råkar ut för t.ex. att lyset slocknar så lär man ju felsöka och byta huvudsäkring innan t.ex. värmeanläggningen frusit sönder eller innehållet i kyl/frys blivit förstört.
Kolla även hur resten av fastigheten påverkas om en huvudsäkring går sönder. Exempelvis så kan en elpatron för vattenburen värme vara utförd så att man tappar en del effekt men inte allt om en fas försvinner, men samtidigt så är ofta styrningen matat från bara en fas så om just den fasen faller bort så dör värmen helt. Värt att kolla är väl också vilka faser som kyl/frys är matade på.
Sådant som är igång när man själv inte är på plats, t.ex. motorvärmare, är nog viktigast att det inte råkar bränna en huvudsäkring. Om man däremot råkar ut för t.ex. att lyset slocknar så lär man ju felsöka och byta huvudsäkring innan t.ex. värmeanläggningen frusit sönder eller innehållet i kyl/frys blivit förstört.
Re: Tips på hur fördela förbrukare i garage/verkstad
Ja det var en viktig punkt. Jag får undersöka det oxå men om vi koncenterar oss på logiken i enbart garaget först. Och dom faserna ja angivit nedan är bara hypotetiska beroende så husets belastning som sagt.
Denna tråd finns även på: http://www.byggahus.se/forum/el/128291- ... kstad.html så jag saxar in lite vad ja skrivit där oxå.
Eldragningen, skarvning och inkoppling överlåter jag åt en elektriker. (nån här som känner sig villig?
Jag kommer dock själv montera armaturer, uttag, central o strömbrytare där jag vill ha dom.
men dom jag pratat med vill gärna ha nån typ av layout hur man vill ha det och det finns ju oändligt många kombinationer
så ja tänkte höra era tänkesätt.
Man kan nog tänka sig att bägge motorvärmarutagen används samtidigt så dom bör nog sitta på fas 1 & 2 och varsin säkring.
belysningen i garaget får fas 1 & 2 på två säkringar och "stallet" (som idag används för förvaring av verktyg o maskiner)
får dela på den tredje fasen med ytterbelysningarna med varsinna säkringar
De fem dubbeluttagen fördelas på alla tre faserna varannat uttag på tre säkringar och uttaget vid arbetsbänken får då sin egen fas (3an) och egen säkring då det nog är det uttaget som kommer användas mest.
Trefasuttagen får dela på tre säkringar. Det är nog ändå bara en trefasmaskin som används åt gången i dom uttagen.
Trefaskompressorn som fastinstalleras får egna säkringar.
Känns detta rimligt? För mig gör det de iaf
Detta kanske hade kunnat göras betydligt tydligare om ja gjort en ritning på alltihopa men det kommer sen.
Denna tråd finns även på: http://www.byggahus.se/forum/el/128291- ... kstad.html så jag saxar in lite vad ja skrivit där oxå.
Eldragningen, skarvning och inkoppling överlåter jag åt en elektriker. (nån här som känner sig villig?

Jag kommer dock själv montera armaturer, uttag, central o strömbrytare där jag vill ha dom.
men dom jag pratat med vill gärna ha nån typ av layout hur man vill ha det och det finns ju oändligt många kombinationer
så ja tänkte höra era tänkesätt.
Man kan nog tänka sig att bägge motorvärmarutagen används samtidigt så dom bör nog sitta på fas 1 & 2 och varsin säkring.
belysningen i garaget får fas 1 & 2 på två säkringar och "stallet" (som idag används för förvaring av verktyg o maskiner)
får dela på den tredje fasen med ytterbelysningarna med varsinna säkringar
De fem dubbeluttagen fördelas på alla tre faserna varannat uttag på tre säkringar och uttaget vid arbetsbänken får då sin egen fas (3an) och egen säkring då det nog är det uttaget som kommer användas mest.
Trefasuttagen får dela på tre säkringar. Det är nog ändå bara en trefasmaskin som används åt gången i dom uttagen.
Trefaskompressorn som fastinstalleras får egna säkringar.
Känns detta rimligt? För mig gör det de iaf

Detta kanske hade kunnat göras betydligt tydligare om ja gjort en ritning på alltihopa men det kommer sen.