Som en del av er läst så håller jag ju på med en CNC-fräs som så många andra här på forumet. Min infallsvinkel har varit att använda så mycket skrot jag bara kan. Det som är köpt nytt till fräsen så här långt är en del skruv och mutter, kullager, avgasklämmor och lite gängstång. På skroten har jag köpt axlar, alu-profiler, stegmotorer, axelfästen, alubitar, kulbussningar med axlar, acme-stänger (som jag inte bestämt om jag skall använda eller ej). Elektroniken bygger jag enligt pminmo.com med L287-298, och där har jag två fungerande kort och ett som är påbörjat. Jag har väl hållit på i ett år eller så med ett par timmar i veckan eller så, men med en del längre uppehåll. Två små barn gör att man inte har så mycket tid, samtidigt som den lilla tid man har för hobbies dessutom skall fördelas till min stora hobby också, jag håller på med folkabussar.
Tänkte att jag skulle lägga ut bilder på hur långt jag kommit än så länge, jag har tre rörliga axlar som sitter ihop, Z-axeln är körd med motor, dock har den inget fäste för spindel ännu, dessutom har jag inte en glappfri mutter där ännu heller.
Just nu sitter det M8 gängstång på Z och som test på Y, men skall bytas till M10 på X och Y samt eventuellt tvåstarts 1/2-10 ACME-stång (tror jag, slaktat från en gammal Amerikansk typsättningmaskin) på Z, beror på hur bra muttrar jag kan göra (tänker göra egen tapp).
Vad jag skall använda den till? Ja, ingen aning, blir väl lite skyltar och så, men det är faktiskt inte så intressant för mig, det viktiga är att jag får det att funka hyfsat.
De utlovade bilderna kommer nedan:

En helhetsbild

Z-axeln och X-släden