Hej forumet!
Jag leker med tanken att bygga en budget-spektrumanalysator för parabol/satellit-tv.
Jag minns att för 15-20 år sen så fanns det en färdig produkt att köpa som visade spektrumanalys på en vanlig TV, med bilden vinklad 90 grader.
Det var ganska uppenbart att den bestod av en tv-synkgenerator som dels gav kompositsynk ut till tv'n och dels gav sågtandsignaler (rampspänningar) styrda av h-synk respektive v-synk. Sågtandvågen från v-synk var då kopplad till tuningspänningen på en analog sattelittuner. Sågtandvågen från h-synk var då kopplad till ena ingången på en komparator, och tunerns s-meter-utgång var då kopplad till komparatorns andra utgång. Komparatorns utgång ger då videosignal till tv'n. (Sen mixar man videosignal och synksignal med vanligt motståndsnät, och vid behov matar in i rf-modulator).
Är det nån som byggt nåt sånthär? Eller är det nån som har en sånhär färdigbyggd mojäng?
Det jag undrar över är hur bra/dåligt det kan funka med de digitala DVB-sändningarna? Finns det risk att FM-detekteringen i tunern gör att mätresultatet blir uselt?
Annars känns det som att det inte lär krävas nån spjutspetskunskap att bygga en sånhär grej. Det behöver ju inte vara så att synkpulserna är helt perfekta enligt tv-standarderna o.s.v....
Den riktigt snåla budgetvarianten är väl att bara ha en enkel oscillator för 15kHz (t.ex. NE555 eller liknande) och plocka ut 50Hz med nollgenomgångsdetektor på strömmen från inkommande nättrafo.
Jag har redan ett "objekt" som jag tror är lämpligt för ombyggnad, en gammal "TV4-mottagare". Den har extern väggvårta som ger typ 16-18V AC, burken är riktigt liten, på framsidan sitter en lysdiod och på baksidan sitter f-kontakt för HF in, tv-koax in/ut för RF-modulator, en RCA-kontakt för basband ut och en trimpot för rf-modulator-kanal. På undersidan sitter två dipswitchar, minns inte exakt vad de gör men tror den ena slår på testmönster på rf-modulatorn. Invändigt sitter en tuner vars frekvens styrs av analog styrspänning, och sen sitter det givetvis ett par spänningsstabilisatorer samt lite annat "smått och gott" som jag kan klara mig utan (t.ex. nån slags fjärrkontrollmottagare, fem trimpot'ar för fem "kanaler", ljudunderbärvågdsdemodulator o.s.v.). Jag har ännu inte mätt något om det verkligen finns en s-meter-utgång från tunern, men chansen är väl rätt stor att sådan finns.
Om man vill så kan man ju sedan utöka bygget med diverse bonusfunktioner såsom att lägga på ett par pot'ar för att få markörer och tongenerator+högtalare, så att man kan sätta en markör på toppen på en signal och en markör på bruset invid och få tongeneratorn att ge en ton som motsvarar skillnaden mellan signaltoppen och brusgolvet, det borde vara bättre än en vanlig satfinder om man råkar få in bakgrundsbrus från t.ex. enstaka grenar på träd eller liknande.
Budget-spektrumanalysator för parabol/satellit-tv
Re: Budget-spektrumanalysator för parabol/satellit-tv
Konstruktionen känns lite 80-tal
, men grundprincipen är intressant. Och jag har sett mer avancerade konstruktioner på samma princip (styrd tuner).
Så jag föreslår att utgången på tunern kopplas till en A/D samt att frekvensen datastyrs. Så att man kan koppla den till en PC och därmed använda den mer effektivt.

Så jag föreslår att utgången på tunern kopplas till en A/D samt att frekvensen datastyrs. Så att man kan koppla den till en PC och därmed använda den mer effektivt.
ebay Item number: 260390821296
en analog tvmottagare , en triangelvågsgenerator som styr lo och koppla det x/y på ett skop
en analog tvmottagare , en triangelvågsgenerator som styr lo och koppla det x/y på ett skop
Blueint: en kompis föreslog ungefär samma sak. Idén är nog bra i vissa fall, exempelvis skulle en dator direkt kunna känna igen om någon transponder dykt upp eller försvunnit och "tipsa" om att det är dags att söka kanaler, eller liknande. Edit: om man vill bygga en "både och"-konstruktion så kanske man helt fräckt kan ansluta bygget till linjeingång på datorns ljudkort, typ svepspänningen på ena kanalen och en ton som fm-moduleras av s-meternivån på andra kanalen (ev kan man helt enkelt mixa båda signalerna, så går det bra med monoingång ifall man skulle köra på en dator som bara har mono-mic-ingång).
Däremot är det rätt opraktiskt att ta med sig en dator på taket när man riktar in parabol, och det känns också mer praktiskt att få bilden direkt på en tv (utan att behöva ha datorn igång) när man sitter i tv-soffan.
Både och kanske är det bästa?
Grym:
Ebay-item-numret pekar på "DC to 500MHz 92dB Log Amp AD8307 from Analog Devices". Hur ska jag använda den när insignalerna ligger mellan 950-2150MHz?
(däremot är den säkert bra för att titta på marksända signaler).
Det är så lite extra som krävs för att visa bilden på en TV istället för ett oscilloskop (förutsatt att det funkar vettigt att svepa tunern med just 50Hz), bara en till sågtandvågoscillator, en komparator och lite synkgenereringsjox.
Man kanske sparar en del kretsar på att använda något såntdär färdigt "pong-spel i pic-processor" för att generara synksignaler, signal att grinda ihop med utgången från komparatorn o.s.v?
Däremot är det rätt opraktiskt att ta med sig en dator på taket när man riktar in parabol, och det känns också mer praktiskt att få bilden direkt på en tv (utan att behöva ha datorn igång) när man sitter i tv-soffan.
Både och kanske är det bästa?
Grym:
Ebay-item-numret pekar på "DC to 500MHz 92dB Log Amp AD8307 from Analog Devices". Hur ska jag använda den när insignalerna ligger mellan 950-2150MHz?

Det är så lite extra som krävs för att visa bilden på en TV istället för ett oscilloskop (förutsatt att det funkar vettigt att svepa tunern med just 50Hz), bara en till sågtandvågoscillator, en komparator och lite synkgenereringsjox.
Man kanske sparar en del kretsar på att använda något såntdär färdigt "pong-spel i pic-processor" för att generara synksignaler, signal att grinda ihop med utgången från komparatorn o.s.v?
Dom PC-laptops som finns nu är väldigt små och lätthanterliga (beroende på OS
).
Med laptop fixar du bild, frekvensanalys osv..

Med laptop fixar du bild, frekvensanalys osv..
Visst, men man riskerar att fixa ett hål i plånboken också. Det känns tryggare att släpa upp en gammal svartvit 12" crt-tv på taket än en modern laptop 

det finns några beskrivningar på diy
en tv mottagare, mf ut till filter och sedan till en sådan detektor, funkar, men en beg riktig är inte så dyr
en tv mottagare, mf ut till filter och sedan till en sådan detektor, funkar, men en beg riktig är inte så dyr