Jag behöver(vill ha) längre batteritid i videokameran men jag har inte lust att slänga ut en massa pengar på ett nytt batteri. Däremot har jag en massa NiMH-celler liggandes och kameran vill ha 8,4v dc in via en standard dc kontakt.
Är det bara att seriekoppla och köra på eller tror ni kameran har något emot att det är ett batteri istället för ett nätagg?
Vill inte testa om det finns några risker att förstöra kameran.
Extern batteripack till kamera
Re: Extern batteripack till kamera
Det är ju inga problem så sett men spänningen kommer inte vara helt stabil.
Beroende på belastning och hur fullt packet är.
Med sju celler kommer du pendla mellan 8,4 och 9,6 - till det tillkommer variationer när du
använder kameran och lastar batteriet.
SÅ ett litet pack kommer att bete sig lite annorlunda än ett nättaggregat.
Du kan ha några stora kondingar i batteripacketet som kan buffra upp och jämna ut belastningen.
Dock skall dessa kopplas ur när man laddar packetet då dom även suddar ut kännetecken i späningsnivåerna som laddaren vill ha vid laddning.
Beroende på belastning och hur fullt packet är.
Med sju celler kommer du pendla mellan 8,4 och 9,6 - till det tillkommer variationer när du
använder kameran och lastar batteriet.
SÅ ett litet pack kommer att bete sig lite annorlunda än ett nättaggregat.
Du kan ha några stora kondingar i batteripacketet som kan buffra upp och jämna ut belastningen.
Dock skall dessa kopplas ur när man laddar packetet då dom även suddar ut kännetecken i späningsnivåerna som laddaren vill ha vid laddning.
Det beror ju på hur kinkig kameran är med spänningen. Sitter det regulatorer i den så spelar nog inte variationerna så stor roll.
DC-DC stepdown 1,5A http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=837
Den kan du använda för att gå från tex ett 12V blybatteri ner till 8,4V med 90% effektivitet...
Den kan du använda för att gå från tex ett 12V blybatteri ner till 8,4V med 90% effektivitet...