Sälja en elektronikprodukt till ett stort företag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mcdanne82
EF Sponsor
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 november 2004, 19:51:31

Sälja en elektronikprodukt till ett stort företag?

Inlägg av mcdanne82 »

Hej

Jag går i banorna kring att kanske sälja ett gäng elektronikprodukter jag byggt till det företaget jag jobbar på. Bara chefen bestämmer sig om jag får det eller ej........

Vad skall man skriva som leveransvilkor mm för att slippa allt juridiskt tjafs om det jag byggt skulle gå sönder, förstöra något ect.

Om jag som privatperson säljer till ett företag måste man lämna någon garanti på detta?

Är det någon som har någon erfarenhet av denna typ av försäljning. Jag vet att jag bara tar upp inkomsten i deklarationen minus avdragen, som såklart blir större än vinsten så man slippper skatta ;-) men hur funkar det för företaget med moms ect.


//Daniel
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har själv eget firma.

Om du registrerar ett firma kostar det en liten slant, den kan du dra av på firmats inkomst.

Du kan t.ex. köpa grejor som behövs till företaget för vinsten och gå med noll-vinst.

Juridisk tjafs klaras vid att skriva att de köper grejorna utan garanti, alla eventuella reklamationer klaras inom jobbet eller vid betalt tid i ditt företag. Utrustningen anses uppfylla alla krav som behövs och är funktionsduglig vid överlämningstillfället. Inga ytterligare krav kan resas efter överlämnadet.

Alltså "Runt-hörnet-garanti"....
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Att starta egen enskild firma kostar inget. Det är frivilligt att registrera sig hos PRV, men det enda som krävs är att du ska vara momsregistrerad hos skatteverket, och det är gratis. Du får då F, eller FA-skattsedel vilket är ditt "körkort" för att driva företag.

En privatperson kan sälja till ett företag. Skriv en vanlig faktura, men utelämna moms om du är privatperson.
Esbjörn
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 november 2004, 16:07:31
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Esbjörn »

Om man vill driva eget företag och framförallt sälja till andra företag är det nästan en grundförutsättning att man driver verksamheten i en registrerad firma hos PRV, det handlar om 7-800 kr. (OBS! Avgiften är INTE avdragsgill). Jag är nästan tveksam till att man får F-skattesedel och kan bli momsregistrerad om man inte har en registrerad firma?
Åtminstone ställer uppdragsgivaren ett grundkrav på att man är registrerad, det anses inte seriöst annars.
Det ställs rätt så höga krav för att få F-skattesedel, eller åtminstone behålla en. Om man "nolltaxerar" i ett par år i rad kan man utgå ifrån att bli utsatt för granskning av Skatteverket, dom vill förstås se att man fortfarande uppfyller kraven för att få behålla F-skattesedeln. I och med detta vill dom att man redovisar fakturor/ kvitton, bokföring, affärsplan, budget och när man förväntas uppvisa ett positivt resultat.

Om du lämnar garanti eller ej är upp till din kund. Accepterar dom sådana villkor så är det väl bara att vara glad, men detta ska finnas skriftligt.
Sedan har du att tänka på CE-märkning och EMC-kraven, speciellt om produkten ska nätanslutas/ kopplas in i befintliga utrustning. Kanske grejerna berörs av högspänningsdirektivet?
En hel del att tänka på. Om det bara rör sig om enstaka produkter för labändamål eller som reservdelar är det inte lika kritiskt, men handlar det om småskalig serieproduktion måste du se upp. Om grejorna kan störa t ex en industrirobot eller medicinteknisk produkt, eller i värsta fall orsaka personskada (elchock, maskinfel) blir det inte roligt...
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Är det inte enklast att du bara tar betalt för den arbetstid du lagt ned på att ta fram produkten?
På det sättet slipper du allt annat - du har helt enkelt bara jobbat hemifrån för företagets räkning. Se till så att inte hela summan utbetalas på en gång så slipper du punktskatt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Greensilvers förslag löser mycket med skatt, garanti, CE-märkning, firma osv. Det ville vara en bra lösning att t.ex. få förhöjd månadslön ett tag som avtalas som ersättning för det extraarbete du har lagt.

Sen är avgiften för registrering en utgift för det nya företag och därmed kan den dras av på räkenskabet!

Jag har gått med minus i mitt företag i 3 år och nollat i 1 (alltså precis från början) och jag har fortfarande AF-skattesedel.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nej, PRV-avgiften på 800 är inte avdragsgill.

Citat från Björn Rydell Företagsutvecklings site

Du vet väl, att många av de kostnader du har före företagsstarten, som har direkt samband med och är till direkt nytta för ditt nya företag, får du sedan dra av i företagets bokföring och på så sätt minska din skatt. Det kan gälla t.ex. inköp av inventarier och maskiner, kontorsmaterial m.m., kostnader i samband med besök hos blivande kunder eller resor till mässor för att träffa tänkbara leverantörer till ditt företag. Du har avdragsrätt för de kostnader du har samma år som du startar och året före företagsstarten - alltså ganska generösa regler.
De viktiga undantagen är registreringsavgiften hos PRV samt de kostnader du eventuellt har för sådan utbildning som du måste skaffa för att bli en bra yrkesman eller en bra företagare. Så snart du har kommit igång, är det däremot tillåtet att köpa den kompletterande utbildning du kan behöva (t.ex. en interaktiv bokföringskurs, som du naturligtvis köper genom mig ).
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2330
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Sälj det som skrot!

På auktioner är det vanligt att t ex klockor "ska betraktas som konstföremål" och på det sättet slipper dom lämna garanti.

Eller ta svart betalt ;)
mcdanne82
EF Sponsor
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 november 2004, 19:51:31

Inlägg av mcdanne82 »

Tack för alla svar

Det får nog gå genom firman. Det som är synd är att nu får man skatta bort största delen i stället för att kunna dra av för alla mina verktyg mm..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Kan du inte skriva resräkning......

Eller köpa en hel del utbildningslitteratur...... :roll:
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Esbjörn:
Att som enskild näringsidkare registrera sig hos PRV handlar bara om att namnskydda namnet. Inget annat.
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Gällande garantier "bakom-hörnet-garantier", det beror på hur långsiktiga relationer man vill ha med sina kunder.

Esbjörn, att som enskild näringsidkare registrera sig hos PRV handlar bara om att namnskydda namnet. Inget annat. Jag kan inte se något "oseriöst" i att inte vara registrerad hos PRV, eller varför ens kunder skulle kolla upp det. Det viktiga är att man har F-skattsedel när man gör affärer mellan företag.

Högspänningsdirektivet visste jag inte att det fanns, men 230V ryms inom lågspänningsdirektivet. Jag antar att det var 230V du syftade på.

Gällande EMC när det gäller produkter för industrin är det så att de är lättare krav för industriprodukter än kontors/hemmaprodukter.

Greensilver, det är inte tal om punktskatter. Gränsen för statlig skatt går vid en bruttolön på ca 311000 kr/år. Det man tjänar utöver det beskattas med 20% till. Det stämmer att skm tar en "engångsskatt" på 50%, men du får tillbaka 20% om du inte överstigen 311000kr. Jag kan säga att det känns rätt "värdelöst" att jobba de sista månaderna på året när man vet att de mesta ska betalas in som skatt. Jag kan inte se hur ditt trix att "jobba hemifrån från företagets räkning" skulle fungera.
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Info om EMC-direktivet
http://www.sp.se/sv/SPMaskin/emc_direktivet.htm

Info om Lågspänningsdirektivet (50-1000VAC / 75-1000VDC)
http://www.sp.se/sv/SPMaskin/lagspanningsdirektivet.htm
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Magnus Pihl skrev:Greensilver, det är inte tal om punktskatter. Gränsen för statlig skatt går vid en bruttolön på ca 311000 kr/år. Det man tjänar utöver det beskattas med 20% till. Det stämmer att skm tar en "engångsskatt" på 50%, men du får tillbaka 20% om du inte överstigen 311000kr.
Ok. Jag trodde att dom behöll punktskatten. Det var några år sedan jag jobbade (pluggar just nu) men det hände ibland att vi fick bonusar och då drog dom en massa skatt på det...
Skriv svar