Terrariestyrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BernieLootz

Terrariestyrning?

Inlägg av BernieLootz »

Hej, jag håller på att bygga ett regnskogsterrarium och har kommit till fasen då lampor, regnsystem, fläktar, dimm-maskin, månljus m.m. ska monteras och kopplas.

Från början var det tänkt att varje del skulle få en egen timer (sån där billig från Clasan med 15min intervall) men det blir en jäkla massa timers plus att det inte riktigt ger det resultat som jag önskar.

Drömmen är ett system som kan dra igång lysrör1 vid en tidpunkt och lysrör2 en stund senare och lysrör3 efter det. Samma sak på kvällen att man släcker ett i taget men en stunds mellanrum. Systemet ska även kunna sätta på fläktarna, regnsystemet och dimm-maskinen 3-4 gånger per dag vid olika tillfällen och köras olika länge. På kvällen vore det bra om månljuset (4lysdioder) tänds en efter en och sedan släcks en efter en (alternativt att dom med någon typ av dimmer tänds sakta) (extra tufft hade det ju varit om lysdioderna separat långsamt ändrade intensitet i någon loop för att få en mer levande belysning .. för svårt?)

Jag har programmerat en del förr men har aldrig hållt på med elektronik. Halva nöjet med att bygga eget istället för att köpa ett gäng timers för Clasan är ju att man får lära sig något nytt..

Så nu till min fråga. Går det på någon sätt att skapa en egen timer som kan sköta av/på ca 10st lampor, fläktar m.m. Timern ska helst kunna slå av och på samma fläkt vid ett flertal tillfällen per dag och det vore ett stort plus om man kunde styra den på sekundnivå (att köra regnsystemet i 15min = översvämmning).

Jag hade först en tanke på att koppla allt till en dator och styra därifrån men har kommit fram till att jag inte vill att det ska vara beroende av att en dator står på dygnet runt. Så ett eget system som man fixar att pilla med som nybörjare .. för svårt? .. inte möjligt? Vart börjar man?
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Terrariestyrning?

Inlägg av PeterH »

En PLC (eller som vissa kallar det "relästyrning") kommer att göra detta med bravur... En PLC har ett antal ingångar för att ta emot signaler (exempelvis start/stopp av systemet, ljusensor om du vill ha annat beteende under vinterhalvåret eller annat). Den har också ett antal utgångar (som styrs helt oberoende och kan fås att slå på vissa tider, efter en viss tid eller när du aktiverar en viss ingång).

En PLC programmeras ofta i en grafisk miljö, du kan alltså rita upp "block" i en speciell mjukvara där du sätter varje blocks funktion och hur dessa sammankopplas. Att få ett antal utgångar att slå till med "en liten stund" emellan är inget problem. Inte heller att starta dimgenerator eller vattenfall i helt andra intervall...

Det finns många som kan PLC här i forumet (jag kan inte så bra :vissla: ) men jag har däremot ett antal PLC:er att sälja. Det är Siemens LOGO! 230RLC med 11 ingångar och 8 utgångar, dessvärre har jag ingen programeringskabel till dom (det är därför jag inte kunnat lära mig bättre). Tänkt pris 500:-

/PeterH

PS. välkommen till forumet! :)
BernieLootz

Inlägg av BernieLootz »

Tack!

Ok, men är en PLC fristående eller kopplas den till en mikrokontroller? (vad är skillnaden? är en PLC en mikrokontroller redan kopplad till reläer?)

Du skriver att PLC du säljer har 11 ingångar och 8 ut. Jag antar att det är de 8 utgångarna som jag kan styra 8 saker med? Men vad behöver jag ingångarna till då? (en reset knapp hade iof kanske varit bra)
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Välkommen till forumet. Det verkar vara ett kul projekt!

Ingångarna använder du lämpligen för att övervaka systemet: Temperatursensor, översvämmningsflottör, fuktmätare eller liknande som kan behövas.

Kort sammanfattat:
PLC = Fristående enhet där du får hårdvaran fixad och kan koncentrera dig på mjukvaran. Inte gratis dock.
Mikroprocessor = Du får bygga interface runt denna och lära dig elektroniken.

Eftersom allt i ditt system är mer eller mindre digitala I/O är det inte speciellt svårt att få till gränssnitten. Så det handlar ju mest om det finns ett intresse för att lära sig elektroniken. Gör det inte det så välj PLC.
PTC

Inlägg av PTC »

En Siemens Logo hade fungerat perfekt till dig.
Och den är rätt lätt att programmera med.
Har kabel till sån här.

//PTC
BernieLootz

Inlägg av BernieLootz »

Tack för svar.

Alltså det lockar ju att göra själv och lära sig längs vägen. Har fått för mig att det inte borde vara så himla svårt men jag kanske misstar mig. Hur pass enkel microkontroller kan jag komma undan med för att göra det jag skrev, styrning av ett tiotal prylar.. Dvs ingen mätning av fuktighet, tempmätare (kommer ändå inte har någon värmekälla) eller vattennivåkontroll (sker mha av ytavrinning).

Vad behöver man för att programmera en sån där LOGO? Vilken programvara, hur mycket förkunskap?

Egentligen är det inget terrarie jag bygger utan ett paludarium (både terrarie och akvarium i ett). Slutprodukten ska väl bli något i stil med denna .. http://www.leiocephalus.de/ZAquarium/Pa ... SICHT).JPG och tanken är att det ska bo vampyrkrabbor i terrariedelen .. http://www.panzerwelten.de/v/Geosesarma ... 006-12-16/

Mitt lilla projekt so far .. 360L paludarium varav 80L blir akvarium.
http://farm4.static.flickr.com/3493/383 ... f9bf_o.jpg
har sedan bilden togs även byggt upp bakgrund med rötter och fogskum .. kan nog bli snyggt tillslut :-)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

PTC: vill du sälja din kabel? Hur mycket kan du tänka dig att släppa den för i så fall? Kanske bytesaffärer kan vara intresant?

/PeterH
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

RS-online säljer kabeln för 764:-, eller så kan man ju testa att bygga en egen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

varför är PLC kablar så hutlöst dyra? min lärare säger också att dom är dyra. sitter det något speciellt interface eller liknande i kabeln?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

I just Siemens kablar sitter två kretsar och lite kringkomponenter, varav den ena är special har jag för mig... Vet inte varför dom envisas med att göra specialkablar men gissar att det är för att tjäna pengar :evil:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Oftast pratar PLCn RS485, eller MPI, eller Profibus eller nåt annat protokoll. Kabeln innehåller alltså nivåomvandlare samt ett usb-chip om det inte är en seriell kabel. Dessutom säljs det ju inte speciellt många kablar därför blir dom väl lite dyra.

Jämfört med programvaran brukar dock kabeln vara billig. En LOGO blir nog alldeles utmärkt till terrariet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Själv skulle jag satsat på en Arduino, men då krävs det lite mer anpassningselektronik, men betydligt enklare att komma igång med än en ren uC.
BernieLootz

Inlägg av BernieLootz »

Arduino .. intressant. Men fattar jag detta rätt? Arduino kopplas direkt till min dator och jag behöver inte köpa programmerare och sånt? När programmet är klart och fungerar på Arduinon så fungerar den som en självständig enhet och kan kopplas bort från datorn? Eller är jag helt ute och svamlar?

Så jag skulle kunna komma undan med en Arduino, kod för styrning och sen ett antal reläer? Men hur många reläer kan jag koppla till Arduinon och vad kostar sådana? Är det något mer jag behöver som jag inte förstår? :-)
BernieLootz

Inlägg av BernieLootz »

Hittade en länk där någon skapar en klocka i Arduino.
http://www.danielandrade.net/2008/07/15 ... h-arduino/
Men hur exakt blir en sådan klocka? Hela "if (millis() - lastTick >= 1000)" ger väl utrymme för felmarginal .. eller? Med tanke på att det är en timer jag vill bygga så vore det ju najs om den inte släpar för mycket tidsmässigt..
Skriv svar