Styra DVD-Spelare
- Gildebrand
Styra DVD-Spelare
Hejsan!
Jag skulle vilja styra en dvd-spelare med hjälp av en AVR. Till att börja med så tänkte jag mig att man bara kopplar upp en IR-diod mot en AVR, som riktas mot dvd-spelaren. Men det jag skulle behöva hjälp med är hur man styr de olika funktionerna. Nu så är det egentligen ingen specifik dvd-spelare jag vill styra, men på bordet bredvid har jag en Sony så det får väl bli det till att börja med.
Jag skulle vilja styra en dvd-spelare med hjälp av en AVR. Till att börja med så tänkte jag mig att man bara kopplar upp en IR-diod mot en AVR, som riktas mot dvd-spelaren. Men det jag skulle behöva hjälp med är hur man styr de olika funktionerna. Nu så är det egentligen ingen specifik dvd-spelare jag vill styra, men på bordet bredvid har jag en Sony så det får väl bli det till att börja med.
-
Re: Styra DVD-Spelare
Dvs läsa av signalerna från fjärren. in me de i en AVR och sedan få den att skicka ut dem?
- Gildebrand
tanken är att det inte ska vara någon fjärr inblandad, utan bara AVR-"fjärren"
- jonnorberg
Han menar att du ska läsa av signalerna för att veta vilka de är.
SEN när du vet hur signalerna ser ut så kan du skicka dessa från din AVR.
Det finns ju folk som spelat in signalerna som ljudfiler och sedan spelar upp de via en IR-diod på sin iPod och styr saker.
SEN när du vet hur signalerna ser ut så kan du skicka dessa från din AVR.
Det finns ju folk som spelat in signalerna som ljudfiler och sedan spelar upp de via en IR-diod på sin iPod och styr saker.
"koderna" för olika funktioner till olika spelare finns ju på nätet, om man sen bara skriver nåt som kan läsa av dessa och blinka med en diod enligt detta så kan man ju väldigt lätt anpassa sin konstruktion till olika spelare.
Lite sugen på detta själv, skulle vara riktigt användbart till mycket.
Lite sugen på detta själv, skulle vara riktigt användbart till mycket.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Dethär låter intressant.
Jag har själv länge tänkt på att göra något liknande, faktum är att det va det första jag föröskte mej på när jag började mixtra med AVR och microprocessorer för den delen, första lilla projektet va en tiny26 med 2st knappar, 2st dioder och 1st ir demodulator 38khz.
Jag tänkte mej att jag skulle försöka till att börja med läsa och avkoda rc5 koder från någon fjärr, vilkensomhelst som använde rc5.
Tittade på endel projekt som gjorde liknande saker. men saknar tillräcklig kunnskap om själva programmeringsbiten, har gjort några försök men har inte lyckats någe vidare.
När du lyckats läsa koderna ur fjärren med AVRen, och sparat de som du kommer använda så tror jag, eller såvitt jag har förstått iaf, att du måste ansluta en vanlig ir diod till AVRen och sen modulera den med 38khz. och sedan skicka rc5 datan med den moduleringen.
Vad jag förstått så minskar modulering på en speciell frekvens störningar från bla. naturliga källor av infrarött ljus, ex. solen.
det finns olika frekvenser på moduleringen tror det är 38khz och runtomkring typ 39, 37. Dock har jag ett svagt minne om att 38khz är det vanligaste till tv, dvd och liknande.
Följer dethär med intresse.
Jag har själv länge tänkt på att göra något liknande, faktum är att det va det första jag föröskte mej på när jag började mixtra med AVR och microprocessorer för den delen, första lilla projektet va en tiny26 med 2st knappar, 2st dioder och 1st ir demodulator 38khz.
Jag tänkte mej att jag skulle försöka till att börja med läsa och avkoda rc5 koder från någon fjärr, vilkensomhelst som använde rc5.
Tittade på endel projekt som gjorde liknande saker. men saknar tillräcklig kunnskap om själva programmeringsbiten, har gjort några försök men har inte lyckats någe vidare.
När du lyckats läsa koderna ur fjärren med AVRen, och sparat de som du kommer använda så tror jag, eller såvitt jag har förstått iaf, att du måste ansluta en vanlig ir diod till AVRen och sen modulera den med 38khz. och sedan skicka rc5 datan med den moduleringen.
Vad jag förstått så minskar modulering på en speciell frekvens störningar från bla. naturliga källor av infrarött ljus, ex. solen.
det finns olika frekvenser på moduleringen tror det är 38khz och runtomkring typ 39, 37. Dock har jag ett svagt minne om att 38khz är det vanligaste till tv, dvd och liknande.
Följer dethär med intresse.
- Gildebrand
Jag torde väl inte vara den första som vill göra det här, så jag tänker att, som den late jag är, det borde finnas färdig kod för att "spela in" signalerna från en fjärr. Jag är klar på hur man får AVRen att läsa av signalen, men är inte riktigt med på hur man ska kunna spara den, så att man kan plocka ut resultatet av "inspelningen" från en dator.
>>"Jag har själv länge tänkt på att göra något liknande, faktum är att det va det första jag föröskte mej på när jag började mixtra med AVR och microprocessorer för den delen, första lilla projektet va en tiny26 med 2st knappar, 2st dioder och 1st ir demodulator 38khz."
Om du har scheman och ev. kod så får du gärna dela med dig
>>"Jag har själv länge tänkt på att göra något liknande, faktum är att det va det första jag föröskte mej på när jag började mixtra med AVR och microprocessorer för den delen, första lilla projektet va en tiny26 med 2st knappar, 2st dioder och 1st ir demodulator 38khz."
Om du har scheman och ev. kod så får du gärna dela med dig

- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag luskade lite och hittade appnotes från Atmel där dom beskriver hur det går till.
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1473.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... avr410.zip
AVR410: RC5 IR Remote Control Receiver (10 pages, revision B, updated 5/02)
This Application Note describes a receiver for the frequently used Philips/Sony RC5 coding scheme
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1473.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... avr410.zip
AVR410: RC5 IR Remote Control Receiver (10 pages, revision B, updated 5/02)
This Application Note describes a receiver for the frequently used Philips/Sony RC5 coding scheme
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Gildebrand, i förra veckan så höll jag på och satte upp min arbetsstation igen med mina avr grejjer, stk500 osv..
Behövde få igång en lcddisplay som visade temperatur och styde ett relä fort, orkade inte pula med AVR-GCC eftersom det va ett tag sedan.
Så jag laddade ner BASCOM-AVR gratis, slängde in några rader BASIC, och hade min "termostat" färdig rätt fort.
Nu till det intressanta, jag skummade igenom dokumentationen och såg att det fanna stöd för att skicka RC5 koder..
detta skulle kunna vara ett välidt "quick and dirty" sätt att få det att funka fort, fast å andra sidan så kanske du redan är klar
Om du är det så vill jag gärna se hur det blev.
Om inte så är BASCOM-AVR helt klart värt att titta på.
Behövde få igång en lcddisplay som visade temperatur och styde ett relä fort, orkade inte pula med AVR-GCC eftersom det va ett tag sedan.
Så jag laddade ner BASCOM-AVR gratis, slängde in några rader BASIC, och hade min "termostat" färdig rätt fort.
Nu till det intressanta, jag skummade igenom dokumentationen och såg att det fanna stöd för att skicka RC5 koder..
detta skulle kunna vara ett välidt "quick and dirty" sätt att få det att funka fort, fast å andra sidan så kanske du redan är klar

Om du är det så vill jag gärna se hur det blev.
Om inte så är BASCOM-AVR helt klart värt att titta på.
- Gildebrand
- Gildebrand
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Läs hjälpavsnittet i bascom sök på RC5SEND,
Det finns oxo en fil: sendrc5.bas
som är exempel på detta, någonstans i mappstrukturen till bascom-avr.
edit:
hittade dokumentation online på deras sida
http://avrhelp.mcselec.com/index.html?rc5send.htm
http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/ir.htm
Där har du lite nyttig info ang. IR i allmänhet och olika protokoll.
Det finns oxo en fil: sendrc5.bas
som är exempel på detta, någonstans i mappstrukturen till bascom-avr.
edit:
hittade dokumentation online på deras sida
http://avrhelp.mcselec.com/index.html?rc5send.htm
http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/ir.htm
Där har du lite nyttig info ang. IR i allmänhet och olika protokoll.