Gitarrförstärkarbygge (rör) AX84

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ondskan

Gitarrförstärkarbygge (rör) AX84

Inlägg av ondskan »

Hallå.

Jag hade tänkt bygga en AX84 P1 som projektarbete. Mina elektronikkunskaper är måttliga då jag läser naturvetenskap och inte elprogrammet. Det jag undrar mest över just nu är:

Vad är det som gäller för transformatorerna? AX84an är ju en jänkarmodell och innebär det då att jag måste byta ut komponenter för att förstärkaren ska fungera här i Sverige? Projektarbetet kräver en rätt stram budget, så rören kommer från egen ägo.

Jag har kollat runt i andra trådar där P1an tas upp, men är ännu inte helt hundra på vad som gäller.

Någon förstärkare har jag inte byggt tidigare, däremot en hel del pedaler, så grundkunskaper finns (lödning och allt sånt basic).

Det här forumet verkar besitta mycket kunskap, ska bli spännande att se vad ni tycker...

/Chrille
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Gitarrförstärkarbygge (rör) AX84

Inlägg av hcb »

Jag antar att du talar om den här.
Nättransformatorn måste du byta ut, men övriga komponenter skall ha samma värden (förutsatt att driftspänningarna blir rätt, förstås).
ondskan

Inlägg av ondskan »

Precis, dumt att inte bifoga länk. Vilka värden är det som ska matcha för att den nya trafon ska passa?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Inga alls utom nättransformatorns utspänningar, och inte ens de tror jag är speciellt kritiska. Glödspänningen bör dock hamna rätt.

Edit: Alternativet är förstås att använda den trafo som används i schemat och skaffar dig en 230/120V-transformator.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Försök få tag på nättrafo från en gammal rörradio så kommer du billigt undan. EL84 var länge "standard" slutrör i radioapparater och hittar du en radio med ett EL84 är ju transformatorn i den perfekt för ditt ändamål!

Skall du köpa nättrafo behöver du först och främst kolla efter rätt sekundärspänning på anodspänningslindningen (B+). Skall vara ungefär lika som i ditt schema. Lite högre gör inget heller, EL84 trivs fint med 300V på anoden. Blir spänningarna ändå tokiga går det ju att trixa med R2, R3, och R4 för att ordna upp det. Anodlindningen bör kunna leverera 60mA i allafall. Det är ju en enkel och inte så kraftfull förstärkare med få rör, så det mesta du kan hitta i transformatorväg skall nog klara att driva den.

Det finns en Hammond trafo med universialprimär och liknande (identiska?) specificationer som den i ditt schema. Edgar Audio har den trafon, 369EX heter den. Blir kanske över budgeten dock?

En grej du kanske inte tänkt på är att det går precis lika bra att använda en trafo med anodlindning utan mittuttag! I schemat är det lite otydligt, men trafon där är 214-0-214. Alltså en 400-nånting-volts lindning med mittuttag. Går utmärkt med en mer konventionell sekundärlindning utan mittuttag på cirka 250V och en likriktarbrygga!

/Oskar

/Oskar
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Här har du en nättrafo och utgångstrafo från en gammal radio. Anodlindningen passar säkert fint, frågan är bara om glöden är 6,3V (skulle nästan våga sätta min kepa på de :) ) Eftersom ledningarna tyvärr inte märktes upp när trafon plockades ut från radion (slarver) så måste du mäta dig fram till vad som är vad. Den mest högohmiga lindningen är anodspänningslindningen, sen kommer primären och lägst med bara ett par ohm är glöden. Har du tillgång till en vridtransformator så att du kan börja med att skicka in en lägre spänning i trafon är det det säkraste och enklaste sättet att provköra trafon och verifiera att du identifierat lindningarna rätt.

Du kan säkert använda utgångstrafon också om du inte är ute efter en 100% optimerad förstärkare!

/Oskar
ondskan

Inlägg av ondskan »

Tackar för svar. Jag ska kolla upp vad skolan kan stå för samt om det inte finns någon gammal trafo som inte används. (finns en del gamla rörradior och motsv. som eleverna får plocka isär och göra nåt av). Borde hinna innan auktionen tar slut.

Återkommer under byggets gång.
Skriv svar