Nu när studie bidraget kommer om mina ider är "krossade" på laser sidan
Ville ändå bygga något med laser, och funderar på ett inbrottslarm med laser. Man har en laser modul som siktas på några speglar och sedan in en foto diod eller vad dom nu heter, men det jag undrar hur dom fungerar och hur eventuelt det ska funka. Detta i sin tur kommer kopplas till en liten summer bara för skoj skull då.
Så när någon bryter strålen så piper det...
he he jo
Men tror ni med dessa komponenter funkar det kommer att fungera?
1st 9V batteri
1st motsånd på X K
1st Vridpotensumeter på X K
1st Relä
1st Fototransistor
1st Summer
Ingen aning på värden än mm och vad för sorts men det skule väll fungera?
Hoppas ni förstår
Japp, du behöver en OP-förstärkare och några till motstånd för att få det att fungera.
Jag skulle ha använt en LM556, då slipper du OP-förstärkaren, och dessutom kommer ditt larm pipa i några sekunder (eller hur länge du vill), och inte bara "blippa" till när laserstrålen bryts.
Sorry, TLC556 finns på ELFA.
Det är en dubbel 555:a i CMOS, drivspänning +2 - +18V, klarar 100mA på utgången har jag för mig.
Jag hade tänkt att första 555:an skulle kopplas som en komparator, och den andra som en monostabil vippa, som triggas av komparatorn.
Då kan man ju få summern att pipa i ett lämpligt antal sekunder när ljuset bryts.
Använder man bara en förstärkarkoppling, kommer ju summer bara att "blippa" till när ljuset bryts. Någon slags timerkrets måste man nog använda.
TLC556 klarar nog av att driva summern i länken direkt, annars får du koppla på en transistor/relä på utgången. En annan fördel med TLC556 är att du får både komparatorn och timerkretsen i samma kapsel.
EDIT: TLC556 kunde bara sourca 10mA (däremot sänka 100mA), så du behöver en transistor på utgången, exempelvis en BC547.