CNC fräs för stål/alu

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
YamahaJojje

CNC fräs för stål/alu

Inlägg av YamahaJojje »

Hej!

Jag skulle behöva en cnc-fräs för min bilhobby då jag har många projekt som kommer att behöva custom delar på gång. Har surfat runt lite på nätet och ett par frågor har dykt upp. Hoppas det är okej att jag ställer dom frågorna här i en tråd.

Saken är den att jag behöver ha ett stort arbetsområde 600x600 minst och då har jag förstått att det är svårt att få någon precision i hemmabyggda maskiner. Främst är det aluminium jag vill fräsa i maskinen men också stål.

Finns det något vettigt ”kit” för hemma användare eller är det köpa en stor dyr maskin som gäller?

Det mesta som krävs för att bygga saker finns i verkstaden. Men om det är omöjligt att få det bra är det ju döfött att stå och hålla på i all evighet.

Hade tänkt mig att bygga så här med en Gecko G540 och Brundins Nema 23 motorer

Bild

Ramen var tänkt att vara i 100x100x10mm fyrkantstub och själva arbetsbordet skulle vara en av axlarna. Men går det att få det stabilt nog för aluminium/stål fräsning?

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
dar303

Re: CNC fräs för stål/alu

Inlägg av dar303 »

Hej och välkommen till forumet!

Det var rejält gods du tänkt använda så den blir nog stabil. Dock så kommer nog axeln där spindeln sitter att flexa för mycket, kolla på kommersiella maskiner eller portalfräsar med fast portal och sno nån fin beprövad design..
Motorerna kan vara lite klena, det är rejäl massa du ska flytta, kolla på större motorer eller kanske servon.

Har du funderat på att köpa en äldre 80-tals CNC och konvertera till moderna drivare och t.ex Mach3? Det kanske är bättre om du ska bygga bildelar. Det finns ett antal exempel på både fina hembyggen och konverteringar här men jag tror inte jag har sett en sådan här stor maskin än!
Man kan få mycket inspiration på cnc-zone.com också, kolla in det!

Här är mitt halvt avsomnade projekt:http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=monoton
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tyvärr tror jag en hembyggd maskin, likt den du ritat, blir alldeles för vek för att fräsa bilkomponenter i.

Stor och dyr maskin. Behöver inte vara dyr. Kolla efter äldre styrda maskiner, gärna med trasigt styrsystem.
Du kommer förmodligen att villa borra och gänga också. Sånt blir enklare med "riktig" maskin.

Sen är frågan vad det får kosta, och hur mycket utrymme du har.
YamahaJojje

Inlägg av YamahaJojje »

dar303: Tack :) har funderat lite på en äldre maskin redan.

Säter. Jo jag har tänkt den tanken med. Problemet som jag ser det är att jag bara har 25 amp ström in. Flesta gamla maskiner drar ju massor av ström. Plats finns det i stort sett hur mkt som helst. Kostnad är väl inte så jätte noga egentligen runt 60 000 kanske för start klar maskin? går det att klara?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hänger det bara på det så kan du väl lägga ner en slant på att säkra upp och köpa en stor maskin ½ gratis
YamahaJojje

Inlägg av YamahaJojje »

grejen är att det kostar typ 200 000 att säkra upp :shock: kabeln ut där jag bor räcker inte till mer sorgligt nog :(
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ja va faen, det ska kosta att ligga på topp det vet du väl :D

skämt åtsido, det va mycket pengar det
YamahaJojje

Inlägg av YamahaJojje »

Haha ja det är värdelöst. Skulle behöva 63amp minst egentligen.

Någon som har något tips på var man brukar hitta defekta maskiner då? :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du är händig på elektronik, vet jag om en hyffsat modern flerop som är billig.
Felet sitter i servoförstärkaren och är ett värmeproblem.
Men 25A är tveksamt, kanske kan du "fula" och höja till 35A själv.
YamahaJojje

Inlägg av YamahaJojje »

Helt uteslutet att köra på 25amp? Fula upp till 35 vet jag inte om jag vågar men skulle det gå att köra den på 35 amp?

Ungefär vad kostar den? mellan tummen o pekfingret?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vet inte om den går på 35A, det var en gissning.
Det är en kompis som har den, enbart för hobby.
Det har väl somnat av lite för honom, när servokortet började krångla.
Sen har han fått andra prioriteringar så jag tror han vill åt utrymmet.

Maskinen är en horisontal 4-axlig med full B-axel. 2 palletter 500x500mm
30 verktygs magasin BT40, Fanuc-0M styrsystem
Priset vet jag inte exakt, men jag tror det rymms inom din budget.
Årsmodell vet jag inte heller, men det är en av dom första Fanuc med AC-servon.

Sen tycker jag att en maskin med B-axel är super om man ska göra bildelar.
Perfekt att kunna köra biten från olika håll i en uppspänning med full precision.
YamahaJojje

Inlägg av YamahaJojje »

Du kan ju höra vad han vill ha för maskinen så ska jag ringa öresundskraft imorgon. Var ett par årsen jag kollade och då gick det inte att säkra upp iaf men efter gudrun bytte dom mkt av ledningarna här ute.
H.O

Inlägg av H.O »

25A säkring tillåter väl ett effekuttag på i runda slängar 17kW, så någ måste den fungera, i alla fall hjälpligt (dvs långt bättre än något hemmabygge) på det? Kanske inte kontinuerligt med full belastning men det måste väl ändå gå att köra den?

Det är klart att man hara andra förbrukare igång samtidigt så visst, man kan inte plocka ut 17kW till VMC'n men om vi säger så här:

4kW - servon.
1kW - kylmedelpump/fläktar/ATC mm
1kW - styrsystem och elektronik
6kW - spindeln

Spindeln här är som sagt det jag "snålat" på, det andra tycker jag kan varar rimligt eller till och med i överkant. Det är 12kW totalt så då finns det 5kW över till kaffebryggaren och kylskåpet ;-)

Jaja, som vanligt bara spelulationer och allmänt svammel från min sida så ta det för vad det är.
persa

Inlägg av persa »

Vill inte vara negativ, men det är nog inte möjligt att hitta en maskin med så stort arbetsområde som 600*600 mm som kan köras på 25 Amp. Knappast heller på 35 Amp. Jag tror mer det är 50 Amp som gäller med den storleken på maskin

Om det är för dyrt att dra in mer kräm, så kanske det är bättre att hyra en färdig lokal med rätt förutsättningar. Tyvärr lär det väl i dessa tider finnas rätt gott om oanvända lokaler
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Överdriver ni inte effektbehovet?
Är inte effektbehovet beroende på vad man gör i maskinen eller med andra ord hur hårt man kör?
Dvs genom att medvetet använda mindre fräsar och längre bearbetningstider än vad maskinen i sig klarar så skulle man kunna sänka effektbehovet avsevärt.
Skriv svar